Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) este "o organizaţie incompetentă şi coruptă", susţine dr. Christopher Snowdon, şeful Lifestyle Economics la Institutul de Afaceri Economice, citat de site-ul de ştiri brusselssignal.eu. Cristopher Snowdon a criticat implicarea experţilor OMS în politice ce ar trebui să fie responsabilitatea statelor membre ale Uniunii Europene, după ce organizaţia respectivă a lansat în urmă cu două zile campania "Redefine Alcohol", prin care doreşte regândirea consumului de alcool în Europa.
Campania OMS propune o schimbare profundă în modul în care societăţile europene percep şi gestionează consumul de alcool, aducând în atenţie riscurile sale pentru sănătate şi impactul social negativ. Această iniţiativă a generat un val de reacţii, atât de susţinere, cât şi de critică.
Sursa citată arată că OMS a dezvăluit că scopul campaniei este de a creşte gradul de conştientizare în rândul populaţiei cu privire la pericolele ascunse ale consumului de alcool, făcând apel la europeni să îşi reexamineze legăturile personale şi culturale cu această substanţă. Alcoolul, considerat de OMS un factor de risc major pentru sănătate, este responsabil pentru o serie de afecţiuni grave, inclusiv boli cardiovasculare, ciroză hepatică, tulburări neuropsihiatrice şi diverse forme de cancer. Potrivit OMS, Europa deţine cel mai mare consum de alcool per capita din lume, iar acest obicei contribuie la aproape un milion de decese anuale.
Dr. Gauden Galea, consilier strategic al directorului regional OMS pentru Europa, a subliniat legătura dintre consumul de alcool şi diverse probleme sociale, inclusiv violenţa domestică, rănile provocate de accidente rutiere şi alte forme de vătămare. OMS propune o reglementare mai strictă a alcoolului, considerând că acesta este mult prea accesibil şi intens promovat. "Alcoolul este prea ieftin, prea disponibil şi prea promovat", a declarat Galea, subliniind că este necesară o implicare mai profundă a factorilor de decizie pentru a proteja sănătatea publică.
• Declaraţia expertului OMS, contrazisă de specialiştii din UE şi de producătorii de alcool
Deşi intenţiile OMS de a reduce consumul de alcool şi de a promova sănătatea publică sunt clare, campania "Redefine Alcohol" nu a fost bine primită de toată lumea. Printre criticii acestei iniţiative se numără Dr. Christopher Snowdon, şeful Lifestyle Economics la Institutul de Afaceri Economice, care a afirmat că OMS s-a apropiat prea mult de organizaţiile care promovează abstinenţa şi că recomandările sale reflectă punctele de vedere ale unui grup restrâns, cu o viziune radicală asupra consumului de alcool.
Potrivit sursei citate, asociaţia spiritsEurope, care reprezintă producătorii de băuturi spirtoase din UE, a contestat datele prezentate de OMS. Ulrich Adam, directorul general al spiritsEurope, a subliniat că pentru majoritatea adulţilor, riscurile asociate consumului moderat de alcool sunt scăzute şi că, deşi conştientizarea este esenţială, campaniile ar trebui să informeze publicul fără a insufla frică sau anxietate. Adam a adus în discuţie şi o serie de tendinţe pozitive din Europa, cum ar fi reducerea cu 10,7% a consumului excesiv de alcool episodic şi scăderea cu 37% a deceselor rutiere cauzate de alcool.
Federaţii precum Vinum Et Spiritus din Belgia au sprijinit, de asemenea, consumul responsabil de alcool şi au subliniat iniţiativele pe care le-au luat pentru a proteja consumatorii vulnerabili. Geert Van Lerberghe, directorul general al federaţiei, a afirmat că, deşi consumul moderat de alcool poate face parte dintr-un stil de viaţă echilibrat, consumatorii trebuie să fie bine informaţi cu privire la riscurile asociate. Federaţia belgiană susţine, de asemenea, măsuri pentru a preveni consumul de alcool în rândul minorilor şi a implementat campanii educative pentru a promova o atitudine responsabilă faţă de alcool.
Un alt aspect important al dezbaterii este legat de diversitatea politicilor privind alcoolul la nivel naţional. OMS susţine o reglementare mai strictă, însă deciziile privind politica alcoolului variază considerabil între ţări, de la interzicerea completă a vânzării în anumite state, la o abordare mai permisivă în altele. Acest context complex reflectă şi diferenţele culturale profunde din Europa, unde alcoolul joacă un rol semnificativ în multe tradiţii şi obiceiuri sociale.
În Parlamentul European, deputatul lituanian Aurelijus Veryga, din grupul Conservatorilor şi Reformiştilor Europeni (ECR), a susţinut o dezbatere pe tema legăturilor dintre alcool şi cancer. Potrivit OMS, alcoolul este asociat cu riscul de apariţie a şapte tipuri de cancer, inclusiv cancerul de sân, un aspect adesea ignorat în dezbaterea publică.
Campania "Redefine Alcohol" a OMS reprezintă un efort ambiţios de a reevalua consumul de alcool în Europa, punând accent pe sănătatea publică şi pe responsabilitatea socială. Cu toate acestea, reacţiile mixte la această iniţiativă reflectă tensiunile dintre preocupările legate de sănătate şi libertăţile individuale, precum şi impactul economic al industriei alcoolului. Disputa dintre OMS, criticii săi şi reprezentanţii industriei subliniază dificultatea de a găsi un echilibru între promovarea sănătăţii şi respectarea normelor culturale şi economice.