Reporter: Recent, Stanleybet şi-a listat obligaţiunile la BVB. Ce v-a determinat să faceti acest pas?
Csaba Tanko: Câteva scurte precizări care ţin de contextul istoric al acestei decizii: intenţia de listare exista de dinainte de apariţia pandemiei, în condiţiile perspectivelor bune care existau la data respectivă, respectiv anul 2019, la nivelul industriei de profil. Paranteza impusă de pandemie a însemnat un prilej de analiză şi de reconsiderare a priorităţilor în ceea ce priveşte investiţiile. În condiţiile în care businessul companiilor care formează holdingul Stanleybet Capital a fost afectat de o serie de restricţii în ultimii doi ani (de exemplu, sălile Game World au avut activitatea suspendată timp de nouă luni, funcţionând ulterior cu limitarea numărului de clienţi şi a programului de funcţionare), am reuşit să ne conservăm businessul, să ne păstrăm personalul şi să ne continuăm planul de investiţii. Nu am renunţat nici la finanţarea proiectelor noastre de responsabilitate socială: participarea la programul "Joc responsabil", programul "Antrenor de majorat", Bursele Game World, susţinerea unor cauze sociale, donaţii către spitale şi Fundaţia pentru SMURD, precum şi alte acţiuni importante pentru comunităţile unde suntem prezenţi.
Emisiunea de obligaţiuni şi listarea acestora pentru tranzacţionare pe piaţa de capital continuă această logică a dezvoltării la nivel de grup. Printre atuurile noastre se numără o poziţie financiară solidă, un business matur şi stabil, cu branduri lider pe piaţă precum Stanleybet şi Game World, serviciilor impecabile oferite clienţilor noştri, relaţii comerciale excelente cu partenerii şi rezultate financiare constant bune, de la an la an.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în urma acestei listări?
Csaba Tanko: În august 2021 am avut o primă rundă de finanţare de succes, printr-un plasament privat de 200.000 de obligaţiuni în valoare nominală de câte 100 de lei, emisiunea fiind subscrisă integral. Titlurile ajung la maturitate în 2024 şi au o rată anuală a cuponului de 10%, plătibilă semianual. Fondurile obţinute (19,8 milioane lei) vor fi utilizate, în principal, pentru dezvoltarea platformei noastre online şi a aplicaţiilor mobile, pentru investiţii în digitalizarea şi upgrade-ul sălilor şi agenţiilor, precum şi în extinderea reţelei de unităţi Stanleybet. Această primă emisiune de titluri de valoare Stanleybet Capital a intrat la tranzacţionare pe piaţa MTS (Multilateral Trading System), sub simbolul SBET24.
Listarea la bursă reprezintă, totodată, ocazia unei reorganizări la nivel administrativ, prin înfiinţarea Stanleybet Capital SA, emitentul obligaţiunilor. Noua structură este, din punct de vedere juridic, un holding care integrează toate liniile de business ale grupului de companii, care include reţeaua de agenţii de pariuri sportive Stanleybet, reţeaua de săli de jocuri premium Game World şi platformele de pariuri şi jocuri de noroc online. Stanleybet Capital va planifica şi coordona aplicarea strategiei investiţionale pentru fiecare dintre entităţile din grup, respectând, în acelaşi timp, cerinţele de raportare consolidată implicate de listarea pe piaţa de capital. Pentru noi, a fost soluţia optimă, având în vedere, pe de o parte, necesitatea unei guvernanţe corporative eficiente şi un management adecvat al riscurilor pentru toate liniile noastre de business.
Suntem convinşi că obligaţiunile Stanleybet Capital reprezintă o alternativă atractivă pentru investorii care doresc să facă plasamente cu risc moderat şi randament bun, dat fiind că titlurile din acest sector au o volatilitate relativ redusă, chiar şi în condiţiile de relativă incertitudine care au caracterizat pieţele bursiere în ultimii doi ani. Industria noastră a demonstrat că este una matură, capabilă să facă faţă provocărilor, şi un partener de dialog constant şi de încredere în relaţia cu autorităţile de reglementare.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi, în pandemie? Dar activitatea companiei dumneavoastră?
Csaba Tanko: Efectele pandemiei continuă să se facă simţite în rândul operatorilor din industria noastră, chiar şi după aproape doi ani de la declanşarea crizei sanitare. Trebuie să reamintim că sălile de jocuri, de exemplu, continuă şi în prezent să funcţioneze în condiţii restrictive. Efectele asupra businessului, la nivelul întregii industrii şi pe toate meridianele, nu numai la noi, se reflectă în reducerea veniturilor operaţionale, care la rândul său se traduce în comprimarea marjei de profit.
În 2020, la nivel internaţional industria jocurilor de noroc a pierdut circa 23% din încasări (75,9 miliarde euro) faţă de 2019 (98,6 miliarde euro), potrivit datelor publicate de Asociaţia Europeană a Jocurilor de Noroc şi Pariurilor (EGBA), în timp ce veniturile obţinute de operatorii stradali au scăzut cu 33%.
La noi, impactul pandemiei s-a resimţit aproape imediat în rezultatele financiare. Indiscutabil, aceşti doi ani au fost pentru noi cei mai dificili de când am început afacerea în România. Faptul că avem o poziţie financiară solidă şi strategia de adaptare la noul context de business ne-au permis să traversăm această perioadă fără să facem disponibilizări şi chiar să ne continuăm investiţiile. În acest sens, suntem foarte mândri că Game World Vivo! Constanţa, deschisă în noiembrie anul trecut, a fost considerată cea mai bună sală de jocuri inaugurată în 2021.
Reporter: Ce strategie aţi abordat pentru a depăşi mai uşor aceasta criză?
Csaba Tanko: După peste 20 de ani de activitate pe piaţa din România, avem experienţa şi resursele pentru a traversa astfel de perioade dificile. În momentul în care s-au luat primele măsuri restrictive, prioritatea noastră a fost planul de continuitate: să păstrăm angajaţii şi să ne adaptăm la condiţiile de funcţionare în timpul unei pandemii.
Experienţa traversării pandemiei ne-a determinat să găsim soluţii creative în condiţii de presiune externă. Am fost puşi în situaţia de a accelera tranziţia către digitalizare mult mai rapid decât aveam în plan înainte de 2020. Însă reversul acestei situaţii este că anticipăm o revenire rapidă şi o dezvoltare constantă şi solidă a businessului, în intervalul 2022-2024.
De asemenea, am păstrat legăturile cu comunitatea şi am continuat acţiunile noastre de responsabilitate socială.
Reporter: Cum apreciaţi măsurile luate de Guvern pentru susţinerea mediului de afaceri? Dar restricţiile impuse de autorităţi?
Csaba Tanko: Din păcate, industria noastră a fost printre primele domenii de activitate forţate să îşi suspende activitatea şi se pare că suntem printre ultimele pentru care se vor ridica restricţiile.
Totuşi, dacă preocuparea centrală este siguranţa sanitară, atunci sălile Game World reprezintă un exemplu în această privinţă. Încă de la debutul pandemiei am adoptat o politică strictă de igienă: de exemplu, staţiile de joc sunt dezinfectate după fiecare utilizator şi au fost reamplasate astfel încât să respecte normele privind distanţarea fizică, avem dispensere de dezinfectant amplasate în locuri accesibile pentru clienţi etc. Procedurile noastre de securitate sanitară au fost auditate de către DEKRA Certification, proces care s-a finalizat cu obţinerea certificării internaţionale Trusted Location (Locaţie de încredere) pentru toate sălile de jocuri Game World.
Mai mult, am promovat vaccinarea în rândul personalului nostru, majoritatea angajaţilor fiind deja imunizaţi cu schema completă.
Reporter: Ce investiţii aveţi în derulare şi ce alte planuri investiţionale aveţi?
Csaba Tanko: În acest moment, lucrăm la dezvoltarea unei experienţe de tip omnichannel, care le va oferi clienţilor noştri un nivel superior de integrare a activităţii din sălile de jocuri, agenţii de pariuri şi în online. Graţie acestei strategii, clienţii vor beneficia de facilităţi precum un cont unic al jucătorului pentru ambele medii (fizic şi online) sau posibilitatea de a face depuneri, retrageri şi de a utiliza fondurile din cont atât în agenţii, cât şi în platforma online.
Reporter: Ce buget aveţi în acest sens?
Csaba Tanko: În acest moment, estimăm un necesar investiţional de câteva milioane de euro pentru dezvoltarea şi consolidarea la nivel de grup a soluţiei omnichannel, care va include optimizarea platformei online de pariuri, implementarea unei soluţii de plată de tip portofel virtual unic, lansarea de noi produse online, integrarea cu o aplicaţie mobilă de plăţi, integrarea serviciilor oferite în offline şi online etc.
Reporter: Ce cifră de afaceri estimati pentru acest an, comparativ cu 2020, respectiv 2019?
Csaba Tanko: Sperăm ca în acest an să ne apropiem de nivelul încasărilor din 2019, cel mai recent an în care am funcţionat 100% în condiţii normale. Va fi dificil, dar nu imposibil. Comparaţia cu anul 2020 nu este neapărat relevantă, dat fiind că a fost un an complet atipic, în care am avut activitatea întreruptă timp de circa şase luni.
Reporter: Cum v-aţi conformat la digitalizarea forţată a economiei?
Csaba Tanko: Strategia de convergenţă cu operaţiunile online exista deja în momentul în care a venit pandemia. Aceasta n-a făcut decât să accelereze viteza implementării; continuăm să dezvoltăm cazinoul nostru online, în care jucătorii pot regăsi experienţa Game World în orice moment, din comoditatea propriei locuinţe sau orice alt loc preferă. De asemenea, strategia noastră digitală include şi dezvoltarea platformei de pariuri online.
Reporter: Care sunt provocările cu care va confruntaţi şi ce soluţii există pentru depăşirea lor?
Csaba Tanko: Deocamdată, provocarea principală este pandemia, iar aici noi am acţionat în mod proactiv, de la securizarea şi igienizarea strictă a spaţiilor de joc la vaccinarea voluntară a angajaţilor şi respectarea regulilor de acces al clienţilor.
Sperăm să depăşim această perioadă dificilă dialogând cu autorităţile, pentru a identifica de comun acord soluţiile optime care să armonizeze măsurile de protejare a sănătăţii publice cu funcţionarea industriei în condiţii cât mai apropiate de normalitate.
Reporter: Mulţumesc!