Compania chineză de livrare a produselor alimentare Dada Nexus Ltd. s-a listat recent New York, ignorând tensiunile comerciale dintre Washington şi Beijing.
Dada a debutat vineri la Nasdaq, sub simbolul DADA, fiind evaluată la 3,5 miliarde de dolari, conform CNBC.
Fondatorul şi CEO-ul companiei, Philip Kuai, a minimalizat impactul tensiunilor comerciale dintre SUA şi China, considerând că acestea sunt temporare. Philip Kuai şi-a exprimat un ton încrezător în perspectivele pe termen lung ale afacerii Dada, care a beneficiat de pe urma pandemiei de coronavirus, dat fiind domeniul său de activitate.
Oficialul Dada a declarat vineri: "Salutăm în mod special o mai bună auditare şi reglementare a pieţei. Doar atunci când întregul mediu este cât se poate de sănătos, interesele tuturor - investitori, utilizatori etc. - vor fi protejate, iar piaţa se va dezvolta într-un mod sănătos". Afirmaţiile sale au venit într-un moment în care Congresul Statelor Unite examinează un proiect de lege care pune presiune pe companiile chineze, în vederea delistării acestora de la bursele americane. Unele societăţi, precum investitorul strategic al Dada, JD.com, urmăresc o listare secundară la Hong Kong, care este privită ca o listare de rezervă.
Dada a avertizat în prospectul de listare asupra riscului că acţiunile sale ar putea fi eliminate de pe piaţa americană. Compania a adăugat, într-o declaraţie, că nu va exclude alte activităţi de pe piaţa de capital, dar a subliniat că este destul de devreme să lanseze comentarii pe marginea posibilităţii unei listări duale, având în vedere că abia s-a lansat la Nasdaq.
Acţiunile companiei au avut, în cadrul ofertei publice iniţiale (IPO), un preţ de 16 dolari fiecare, iar către investitori au fost lansate cu peste 20% mai multe titluri faţă de planul iniţial, datorită cererii mari. Oferta a atras 320 de milioane de dolari, iar Bank of America, Goldman Sachs şi Jefferies au fost subscriitorii IPO-ului Dada. Un titlu Dada avea, la închiderea de vineri a pieţei Nasdaq, un preţ de 15,99 dolari, însă ziua a fost deschisă cu o cotaţie de 18,30 de dolari.
În primele trei luni din acest an, Dada avea 11,9 milioane de clienţi activi pentru livrare cu amănuntul la cerere, faţă de 7,1 milioane în intervalul similar din 2019. În acelaşi timp, valoarea medie a unei comenzi a sporit cu peste 50%, la 149,5 yuani (21 de dolari).
Potrivit companiei, platforma tehnologică a Dada conectează marile lanţuri de supermarketuri din China cu peste 630.000 de persoane care livrează part-time. Clienţii pot plasa comenzi printr-o aplicaţie.
De menţionat că Walmart Inc., cea mai mare companie din domeniul comerţului cu amănuntul la nivel mondial, a devenit un investitor strategic în Dada, în anul 2016. Compania americană a investit 370 de milioane de dolari anii următori, în Dada. Walmart avea în intenţie să cumpere peste 10% din titlurile Dada în cadrul ofertei publice iniţiale de la Nasdaq, potrivit prospectului de listare.
La fel ca multe alte start-up-uri, în special firme de tehnologie chinezeşti, Dada încă are cheltuieli majore. Compania a raportat o pierdere operaţională de 1,7 miliarde de yuani (247 milioane de dolari) în 2019, puţin mai mică faţă de cea de aproape 2 miliarde de yuani din 2018. Veniturile nete din vânzări au crescut cu peste 60% în aceeaşi perioadă, de la 1,9 miliarde de yuani în 2018, la 3,1 miliarde de yuani în 2019.
La finele lunii martie, Dada anunţa că are peste 270 de milioane de dolari în numerar, echivalent numerar şi investiţii pe termen scurt.
Cel puţin opt companii chineze s-au listat în SUA, în acest an, cifra fiind similară celei de anul trecut, potrivit afirmaţiilor lui Matthew Kennedy, strateg principal de IPO-uri la Renaissance Capital. Kennedy spune că au mai depus documentele pentru listarea pe piaţa americană încă cel puţin patru companii.
Chiar dacă analiştii spun că pieţele din Hong Kong, Londra şi China continentală vor deveni mai atrăgătoare pentru listări pe măsură ce tensiunile dintre Beijing şi Washington cresc, asocierea cu Nasdaq sau New York Stock Exchange rămâne de preferat pentru multe companii chineze.