Piaţa auto din ţara noastră a crescut cu 9,5%, în primele şapte luni ale acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018, potrivit unui comunicat transmis de APIA. Acesta arată că, în luna iulie, consemnăm o creştere a pieţei totale de 3,1% faţă de luna similară a anului anterior. Conform APIA, spre deosebire de majoritatea statelor membre UE, ţara noastră înregistrează o creştere continuă a pieţei în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere - martie 2019). Comunicatul citat precizează: "În ceea ce priveşte vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că grupul celor 5 ţări (FR, D, IT, ES, şi UK) care, împreună, totalizează circa 75% din piaţa auto a UE, înregistrează, în primele şapte luni din 2019, o scădere generală de 2,1% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018, astfel: Franţa - minus 1,8%, Germania - plus 1,2%, Italia - minus 3,1%, Spania - minus 6,5% şi UK - minus 3,5%. În continuare, în România vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice care acoperă 57% din totalul achiziţiilor de autoturisme realizate în primele şapte luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în aceste prime şapte luni (42.465 unităţi) este cu 28,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau doar 33.013 unităţi). Ca urmare, şi ponderea achiziţiilor realizate de către persoane fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 37% în 2018 la 43% în 2019". În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele şapte luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 258.005 unităţi, cu 5,9% mai puţine decât în 2018, dar şi pe structură de vârstă îmbunătăţită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).
Din datele APIA, după primele şapte luni din 2019, producţia şi exportul Ford România continuă pe volume consistente, respectiv 83.727 unităţi (-0,7%) la producţie şi 83.192 unitaţi (-2,2%) la export.
Luna iulie 2019 consemnează un volum al vânzărilor în creştere (+3,1%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în intervalul analizat, volumul total de autoturisme vândute se ridică la 115.744 unităţi. Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 31.777 unităţi, urmată de Renault, cu 10.178 unităţi şi Volkswagen - 10.170 unităţi.
Pe modele, cu cele 12.110 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele şapte luni din 2019, urmat de Dacia Duster, cu 7.115 unităţi, Dacia Sandero (6.514 unităţi), Renault Clio (4.196 unităţi) şi Skoda Octavia (2.988 unităţi).
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzină deţin un procent de 71,3% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele şapte luni ale lui 2018 (59,4%). În luna iulie, însă, a crescut cu 3,7 puncte procentuale ponderea motorizărilor diesel, faţă de cota avută în luna iunie (26,5% comparativ cu 22,8%). Sursa citată menţionează: "Deşi motoarele diesel de ultimă generaţie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decât acestea la modele cu echipări similare, constatăm că în spaţiul public este promovată o percepţie generală nefavorabilă inclusiv pentru noul diesel, datorită unor enunţuri publice insuficient documentate şi care fac referire la nivelul emisiilor poluante ale autoturismelor diesel cu norme de poluare depăşite astăzi din punct de vedere tehnologic (Euro4 si inferior). În plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructori de automobile, cât şi de către statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel puţin pe termen mediu, în mare măsură, de o mai mare penetrare pe piaţă a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generaţie. În acest context, se observă faptul că, nu numai în România, dar şi pe plan european, în special în ţările din Europa de Vest, ponderea motorizării diesel cunoaşte o evoluţie pozitivă, trend care estimăm că va fi menţinut în perioada imediat următoare".
Referitor la autoturismele "verzi" (electrice şi hibride), după ce, în luna iulie, acestea au înregistrat o cotă de 3,7% din total, ponderea lor după şapte luni din 2019 este superioară celei din anul trecut (3,6% în 2019 faţă de doar 2,5% în 2018).
Pe subcategorii, consemnăm o creştere de 134,1% (2,3 ori) la autoturismele full electrice şi o scădere de 16,5% la cele plug-in, mai arată datele APIA. În acelaşi timp, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 55,3%. În acest context, trebuie remarcată şi în 2019 evoluţia foarte bună a Programului Rabla Plus, numărul persoanelor fizice care au achiziţionat o maşină electrică (full ssau plug-in) fiind de circa 4 ori mai mare decât cel consemnat la sfârşitul lunii iulie a anului trecut. "Această evoluţie constant pozitivă din ultimii ani impune, din raţiuni de mediu, continuarea şi în anii viitori a acestui Program, dar cu un buget superior, în concordanţă cu cererea tot mai ridicată de autovehicule «verzi», dar şi cu cerinţele în domeniu stabilite pentru România în Directiva UE nr. 1161/2019 (achiziţiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scăzute trebuie să ajungă la o pondere minimă de 18,7% în perioada de referinţă august 2021 - decembrie 2025)", subliniază sursa citată. Aceasta menţionează că autoturismele cu tracţiune integrală (4x4) reprezintă 18,6% din totalul livrărilor realizate în primele şapte luni ale lui 2019, pe un volum total de 18.517 unităţi, în scădere cu 2,3% faţă de 2018.
În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia după primele şapte luni ale acestui an se prezintă astfel: România - o pondere de 30,4%, Germania - 17,8%, Cehia - 10,7%, Turcia - 10% şi Spania - 8,4%. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut, în intervalul analizat, cu 8,8% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce cele din import au înregistrat o creştere de 12%.