Sumele cheltuite de europeni pe bunuri de larg consum au crescut cu 2,4% în primul trimestru al acestui an, similar creşterii de 2,5% din ultimul trimestru al anului trecut, arată un comunicat trimis de Nielsen.
Acesta arată că, după o încetinire bruscă a economiei, înregistrată în multe din ţările Europene în a doua jumătate a anului 2018, indicatorii macroeconomici arată o creştere a PIB-ului zonei euro, în primele trei luni din 2019, cu +1,2%. Volumul vânzărilor, însă, a înregistrat o evoluţie negativă (-0,5%) în trimestrul întâi al anului în curs, urmând tendinţa ultimelor trei luni din 2018 (-0,3%).
"În timp ce în primul trimestru s-a înregistrat o revigorare a indicatorilor macro-economici în toată Europa, creşterea consumului FMCG pe pieţele monitorizate de Nielsen rămâne modestă, comparativ cu evoluţia înregistrată anterior: 2,4% în trimestrul întâi 2019 versus 4% în primul trimestru din 2018", a declarat Iulia Pencea, Market Leader Nielsen România, adăugând: "Dintre pieţele mature, doar Spania reuşeşte să treacă de media europenă ca ritm de creştere, în timp ce majoritatea ţărilor din Europa Centrală şi de Est depăşeşte acest prag".
Pe majoritatea pieţelor europene se observă un efect semnificativ al inflaţiei (creştere de 1,7%) asupra vânzărilor de FMCG, iar creşterea preţurilor impactează cumpărăturile. Astfel, consumatorii cumpără de fapt cu 0,5% mai puţine unităţi de produse, dar plătesc cu 2,9% mai mult pe unitate de produs, comparativ cu acelaşi trimestru din anul anterior.
Conform comunicatului citat, Turcia continuă să înregistreze cea mai mare creştere anuală a încasărilor (+ 20%), dar contribuţia este datorată exclusiv inflaţiei, deoarece volumul este la un nivel negativ (-5%), în primele trei luni din acest an comparativ cu perioada anterioară. Alte ţări care au înregistrat niveluri de creştere semnificative sunt Ungaria, Grecia, Rusia, Polonia şi Serbia (+ 6,6%, +4,9%, + 4,4%, + 4,3% şi respectiv 3,8%). În acelaşi timp, Irlanda (-1,2%) a înregistrat cea mai scăzută creştere din Europa. România se plasează printre ţările cu cea mai mare creştere din cele 28 de ţări europene, de +10,4%.
Dintre cele cinci mari pieţe din Europa de Vest, Spania înregistrează cel mai mare ritm de creştere (+ 3,6%), urmată de Franţa şi Marea Britanie (2,1% şi respectiv 1%), în timp ce Italia şi Germania au înregistrat o scădere de -0,3%, respectiv -0,9%.
În comparaţie cu media europeană, România a înregistrat creşteri mai mari atât în ce priveşte preţurile plătite (+3,3%), cât şi volumele cumpărate (+7,1%), astfel încât cheltuielile totale pe bunurile de larg consum au crescut cu 10,4%.