ÎN TIMP CE PNL ÎL CHEAMĂ PE NICU MARCU LA AUDIERI PENTRU SCUMPIREA POLIŢELOR RCA ASF se laudă cu evoluţia şi stabilitatea pieţei de asigurări

M.G.
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 8 februarie 2022

ASF se laudă cu evoluţia şi stabilitatea pieţei de asigurări

Eşecul în supravegherea pieţei de asigurări RCA s-a transformat într-un veritabil succes de gestiune a crizei pentru oficialii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), care au ajuns să se laude cu "absorbţia şocului creată de ieşirea de pe piaţă a celei mai mari companii la acel moment, City Insurance". Aşa a descris, ieri, Cristian Roşu, vicepreşedintele ASF pe asigurări, prăbuşirea City Insurance de anul trecut. Aşa-numita "ieşire" de pe piaţă a City Insurance a fost în fapt un faliment răsunător care a dus la dublarea şi chiar triplarea preţurilor pentru poliţele RCA, asta în timp ce banii fraudaţi de City şi-au pierdut urma, având în vedere că de patru luni nu există niciun semnal din partea organelor de cercetare penală pe această speţă, iar despre vechea conducere a companiei nu se ştie nimic. Roşu a căutat să evidenţieze, ieri, evoluţia bună a pieţei de asigurări şi să le mulţumească celor care au acoperit eşecul în supraveghere al ASF.

Cristian Roşu a declarat, în cadrul unui evenimentul organizat de grupul media specializat în asigurări XPRIMM: "Eu am un respect deosebit pentru această piaţă, pentru că această piaţă munceşte şi rezultatele acestei pieţe s-au văzut în fiecare an prin creşterea constantă de la an la an, iar (pentru) anul 2021 nu vreau să adaug epitete care să nască apoi comentarii dintre cele mai spumoase dar creşterea a fost de peste 20%. Într-un eveniment în care se discutau rezultatele la 9 luni am avut o estimare proprie în care am spus că anul 2021 se va închide cu peste 20% creştere şi pot să vă spun, astăzi, fără a avea date auditate, ci doar (pe) cele la cald adunate de la dumneavoastră prin raportările pe care le-aţi făcut la sfârşitul lunii ianuarie, creşterea pieţei este de aproximativ 24%. Din punctul meu de vedere este cea mai mare creştere pe care am consemnat-o cel puţin de când sunt eu în această piaţă - nu mulţi, puţini, dar suficienţi cred ca să-mi exprim o opinie vizavi de această piaţă. Acest lucru s-a datorat câtorva factori: cei doi factori importanţi în această evoluţie au fost constituiţi de asiguratori şi de brokeri (...) şi se vede din activitatea acestor două structuri ale acestei pieţe că există o simbioză foarte bună. Provocările pe care le-am avut pe parcursul anului 2021 au fost multiple: am trecut prin perioade de creşteri, de descreşteri, de crize, unele create poate artificial, altele care nu au fost create artificial, dar pe care cu toţii am reuşit să le traversăm. Aici trebuie să remarc că asiguratorii au avut o înţelegere deosebită - nu toţi, dar în limita rezonabilului la nivel de piaţă în general - pentru absorbţia şocului creată de ieşirea de pe piaţă a celei mai mari companii la acel moment City Insurance. Au avut o înţelegere prin faptul că o piaţă financiară în general este o piaţă emoţională şi cu atât mai mult ceea ce se întâmplă într-o piaţă din punct de vedere emoţional poate să aibă efecte negative asupra întregii pieţe. Lucrurile s-au derulat foarte bine şi vă spun cu deplină certitudine că s-au derulat foarte bine şi aştept ca şi în continuare jumătatea aceasta de an să se deruleze absolut la fel dacă nu chiar mai bine, având deja experienţa ultimei părţi a anului 2021 astfel încât efectele ieşirii din piaţă a City Insurance să fie estompate absolut complet şi să intrăm într-o zonă de normalitate pe care eu o văd caracteristică anului 2022. Desigur, fără ajutorul brokerilor nici acest lucru nu se putea întâmpla. Au dat dovadă de foarte multă înţelegere şi nu vreau să intru în detalii - ştiu brokerii bine la ce mă refer -, au dat dovadă de foarte mult altruism în condiţiile destul de vitrege apărute începând cu luna octombrie, drept pentru care pot să vă mulţumesc tuturor la un loc".

Situaţia de pe piaţa de asigurări este însă una în continuare tensionată, iar firmele de asigurări şi toţi asiguraţii vor continua probabil să plătească pentru mulţi ani pentru eşecul supravegherii ASF. ASF a propus, la mijlocul lunii ianuarie, în contextul situaţiei generate de falimentul City Insurance, ca firmele de asigurări să cotizeze mai mult la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), cel care face plăţile în cazul în care un asigurător intră în faliment. Mai exact, ASF a propus să se majoreze cu 1,5 puncte procentuale (de la 1% la 2,5% din volumul de prime brute subscrise pe partea de asigurări generale) cota de contribuţie la Fond a firmelor de asigurări generale, fapt care are potenţialul să ducă la noi creştere de preţuri RCA către asiguraţi. Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurări (asiguraţi, beneficiari, persoane păgubite) de consecinţele insolvenţei unui asigurător.

Prin FGA se plătesc acum despăgubirile solicitate de creditorii City Insurance, dar şi ai altor societăţi în faliment, iar până la data de 21 ianuarie 2022, FGA efectuase plăţi în valoare de 43,9 milioane lei pentru 6.352 de dosare de daună şi cereri restituire. Tot până la aceeasi dată de referinţă fuseseră înregistrate la FGA 100.000 de cereri.

Daca va fi declarat în instanţă, falimentul City Insurance va deveni cel mai mare faliment din industria de asigurări, în condiţiile în care compania era cel mai mare jucător din piaţa locală, cu o cotă de 20,6% per total industrie (cu prime brute subscrise în valoare de peste 1,3 miliarde de lei, conform XPRIMM) şi de 46,34% pe segmentul RCA (1,04 miliarde lei), în primul semestru din 2021.

Cristian Roşu, vicepreşedinte ASF: "Piaţa asigurărilor a ajuns în 2021 la 14,3 miliarde lei; suntem dominaţi în continuare de piaţa auto"

Cristian Roşu a mai afirmat în cadrul aceluiaşi eveniment că valoarea primelor brute subscrise în 2021 s-a ridicat la 14,3 miliarde de lei, mare parte din sumă fiind reprezentată de poliţele obligatorii RCA. Totodată, oficialul ASF a spus că doar prin creşterea poziţiilor bilanţiere ale celorlalte tipuri de poliţe de asigurări se poate ajunge la o aşezare mai bună a riscurilor care să permită preţuri mai mici la RCA.

Roşu a precizat: "Câteva coordonate globale din rezultatele anului 2021 astfel încât să putem intui ce s-a întâmplat în 2021 şi trendurile şi evoluţia anului 2022: primele brute subscrise la sfârşitul anului 2021 au fost în sumă de 14,3 miliarde de lei, aproximativ 2,86 miliarde de euro, în creştere cu aproximativ 24% faţă de anul 2020. În componenţa acestor prime brute totale avem asigurările generale şi asigurările de viaţă. Asigurările generale au ajuns la 11,63 miliarde lei, în creştere cu 25,4% faţă de 2020, iar asigurările de viaţă au fost 2,6 miliarde lei, în creştere cu 17,62% faţă de 2020. Frumuseţea aici a structurii pieţei româneşti este dată evident de asigurările generale care au reprezentat în continuare 74% din totalul pieţei de asigurări din România, componenţa fiind 51% RCA şi 23% CASCO. Restul, de tot felul de asigurări, facultative sau mai puţin facultative şi aici mă gândesc şi la cele de locuinţe sau cele de malpraxis care au un grad de obligativitate, au reprezentat doar 26%. Din acest motiv cred că putem face o primă apreciere vizavi de această structură: suntem dominaţi în continuare de piaţa auto. Este foarte greu de aşezat riscurile, de manageriat riscurile care pot să-ţi apară dintr-o singură clasă dominantă, drept pentru care influenţa preţurilor în total activitate, ca să putem deveni rentabili, nu poate să ducă decât la o escaladare, şi atunci singurul lucru (pe) care putem să-l facem, noi, în zona noastră de asigurări, este să putem dezvolta toate celelalte clase şi tipuri de asigurări care sunt o multitudine. În ţările din care veniţi dumneavoastră, din care vin firmele-mamă care reprezintă societăţile autorizate în România, ştiţi foarte bine că aceste tipuri de asigurări sunt extraordinar de multe. Doar prin contrabalansarea acestor portofolii putem să ne creem nişte portofolii echilibrate din care acest joc al încasărilor vs. cheltuieli şi toate celelalte date bilanţiere pot să se echilibreze şi nu doar dintr-o creştere aberantă şi nesusţinută de preţuri. Cum nici reversul nu este sustenabil: nişte preţuri nesustenabile care nu pot să acopere obligaţiile care rezultă din asumarea acelor riscuri nu poate să ducă decât fie la degringoladă în piaţă, fie la falimente, fie la generarea altor crize pe care acum este greu să le intuim".

Roşu a mai spus că trebuie intervenit pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere, reducerea indisciplinei în trafic şi implementarea de mecanisme de control la nivel de flote pentru reducerea frecvenţei daunelor astfel încât să se ajungă la o reducere sustenabilă a preţurilor asigurărilor RCA: "În permanenţă se vorbeşte despre acest RCA şi pe bună-dreptate atâta timp cât el reprezintă 51% din asigurările generale. Este un element al discuţiei concrete. Noi avem, tot pe datele pe care am reuşit să le strângem la sfârşitul acestui an, frecvenţa daunei, care este din punctul meu de vedere poate cel mai important element asupra căruia ar trebui cu toţii să găsim soluţii şi când spun cu toţii mă gândesc la toată societatea, nu doar la asiguratori şi la noi ca Autoritate. De data aceasta, să fim sinceri, nu noi facem accidentele, noi doar le plătim. Deci este un ansamblu întreg de factori care trebuie să creeze acel mediu prin care frecvenţa daunei să fie din ce în ce mai mică. Frecvenţa daunei în România pe ultimii 4 ani este de 6%. Autoturismele 5,5%, iar camioanele de peste 16 tone de 21%. (...) Este una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană. Să ştiţi că niciodată nu mi-a trecut prin minte să acuz infrastructura, deşi este un element de bază pentru că pe ea circulăm. Dar o infrastructură ca a României putem să găsim cu puţine comparaţii şi cu o oarecare îngăduinţă şi în alte ţări foste comuniste ale spaţiului comunitar, state în care frecvenţa daunei este mai mică decât în România. Atunci singurul element pe care îl am în vedere este marea indisciplină din traficul rutier din România. (...) Doar 20% din totalul accidentelor (în decembrie 2021) au ajuns la Poliţie, să le gestioneze şi să le urmărească Poliţia. Restul au fost sub acoperirea amiabilului, de care nimeni nu ştie nimic. De exemplu, eu, dacă lovesc un alt participant la trafic, cu siguranţă fiind vinovat am făcut o greşeală de care nimeni nu ştie, pentru care nimeni nu mă sancţionează şi îmi văd mai departe de drum. Omul a cumpărat RCA-ul, societatea de asigurări plăteşte, dar indisciplina mea în trafic nu este luată în seamă de absolut nimeni. (...) Vedem din datele colectate de la asiguratori în perioada de sfârşit de an, vorbesc de trimestrul patru, că sunt asiguratori care au flote de camioane de peste 16 tone, o zonă foarte sensibilă, flote care sub coordonarea unor manageri foarte corecţi cu propriul business au introdus elemente de control astfel încât frecvenţa daunei pe acele flote a scăzut să zicem de la 22% undeva la 16-17%. Acei asiguratori au reuşit să-şi permită să coboare cu 40% preţul lor de listă, afişat pentru un cap tractor pe zero la prima solicitare. Aşa se pot face aceste reduceri de preţuri. (...) Acestea sunt posibilităţile concrete şi reale de a putea să ducem la o stabilitate a pieţei RCA şi o stabilitate de preţuri astfel încât eventuale mici fluctuaţii să nu mai poată să apară".

Acesta a mai afirmat că "anul 2022 este văzut ca un an de consolidare şi de stabilitate".

"Nu avem niciun element care să ne conducă spre a încerca să intuim că ar putea să apară alte convulsii nedorite în piaţa de asigurări. Condiţia este desigur una singură: toată lumea să respecte legea şi să se comporte prevederilor acesteia. Altfel aţi văzut pe parcursul anului 2021 că nu am avut niciun fel de îngăduinţă faţă de niciun fel de abatere de acest fel", a conchis oficialul ASF.

Roşu: "Vom face toate eforturile pentru intrarea CEC-ului pe piaţa de asigurări"

Oficialul ASF a făcut şi referire la intrarea CEC Bank, banca de stat controlată de Ministerul Finanţelor, pe piaţa de asigurări prin aşa-numita CEC Asigurări. Conform informaţiilor economica.net, CEC Asigurări va oferi inclusiv poliţe RCA.

"Se tot vorbeşte de intrarea CEC-ului pe zona de asigurări, prin crearea unei firme de asigurări. Vom face toate eforturile ca în momentul în care vom avea toată documentaţia depusă, deci voinţa să fie efectiv exprimată (de companie), să putem să dăm drumul unei astfel de societăţi să intre pe piaţă şi nu neapărat pentru a încerca să intre cu preţuri de dumping pentru că sunt absolut sigur că o companie care va juca într-o economie de piaţă va intra pe regulile economiei de piaţă. Dar încă un jucător în plus înseamnă încă un factor de dispersie a riscurilor şi încă un factor care poate să ducă la stabilitate"¸a spus oficialul ASF.

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. Cum sa le multzumeasca Rosu celor care au acoperit esecul in supraveghere? Gura pacatosului adevarat graieste. Cui le-a multzumit anume ? Celui mai prost director din istoria asigurarilor Valentin Ionescu omul nestiintei de carte si caracter mizerabil ? Lui Nicu Marcu? Rosu asta zicea acum un an ca City este racheta si sa facem polite linistiti. Acum a facut o declaratie la comanda.. Rosu omul fara credibilitate abereaza din nou asa cum a facut ani de zile inainte de falimentul de la City. Rosu trebuie primul tras la raspundere.

    1. Un presedinte corupt si ratat, Nicu Marcu.

      Si cate un vicepresedinte ratat la fiecare segment, pensii, asigurari, piata capital, dintre care doi cei mai n.enorociti, Cristian Rosu si Gabriel Gradinescu.

      Faceti odata curatenie!!! 

    Rosu a capatat tupeu. De 3 ani e tartorele sectorului de asigurari si principalul vinovat de dezastrul din asigurari impruna cu baba finantista si contabilul padurilor.

    1. Cristian Rosu, un mare gunoi.

      Avem stabilitate in asigurari, gaura de miliarde de lei(RON) si preturi triple. 

      Hai du-te in .... mea de nenorocit, sa fii in halul asta de mincinos, si de corupt. 

      Cu adevarat halucinant acest gunoi de om.

      Suferintele si munca celor care platesc daunele sau preturi triple nu conteaza??? 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb