Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură ale României, autostrada care va trece Carpaţii şi va lega Moldova de Ardeal, face paşi istorici spre punerea în practică, conform ziare.com.
În cursul zilei de astăzi, comisia interministeriala de la Ministerul Dezvoltării a aprobat cu unanimitate de voturi indicatorii tehnico-economici pentru secţiunile I şi III de pe tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii A8.
Este pasul premergător scoaterii la licitaţia pentru proiectare şi execuţie a celor două proiecte. Cele două tronsoane sunt prinse spre finanţare prin PNRR, motiv pentru care trebuie finalizate până cel târziu în anul 2026.
Comisia interministerială a votat următoarele finanţări şi perioade de execuţie:
-Secţiunea I, Tg.Mureş-Miercurea Nirajului, inclusiv conexiunea cu A3, are o lungime de 22 km + 2,39 km. Valoare totală inclusiv TVA - 738.673.900 de euro.
-Durata de proiectare + execuţie - 30 luni.
-Secţiunea III, Vânători (Neamţ) - Moţca (Iasi), cu o lungime de 29,912 km.
-Valoarea totală inclusiv TVA - 511.203.210 euro. Durata de proiectare + execuţie - 30 luni.
"Am intrat în linie dreaptă şi ireversibilă!", spune Cătălin Urtoi, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor responsabil cu supervizarea proiectelor de autostrăzi în regiunea Moldova.
Autostrada A8, între Târgu Mureş şi Ungheni, cu o lungime de 221 de kilometri, este unul dintre dintre proiectele de infrastructură "preistorice" ale României. Primele documente plătite din bani publici datează de acum 15 ani, dar incompetenţa şi indolenţa guvernărilor care s-au succedat la conducerea României au făcut ca proiectul să reînceapă de la zero de mai multe ori.
Proiectarea completă a reînceput în aprilie 2021 şi a presupus inclusiv refacerea studiilor de fezabilitate. Stabilirea indicatorilor tehnico-economici ai celor două tronsoane menţionate reprezintă un pas fără precedent de înaintat în realizarea proiectului.
Teoretic, cele două tronsoane urmează să fie scoase la licitaţia pentru proiectare şi execuţie în următoarele zile, până cel târziu la sfârşitul anului 2022, conform oficialilor responsabili.
Un alt pas istoric ar fi obţinerea acordului de mediu pentru tronsonul Miercurea Nirajului - Leghin, sectorul cel mai lung, care va traversa practic Carpaţii şi care este cel mai dificil de realizat, cel mai scump şi complicat de finalizat birocratic.
Cătălin Urtoi estimează că respectivul acord de mediu, plus stabilirea indicatorilor tehnico-economici ai secţiunii ar urma să fie obţinuţi în decembrie 2022, iar scoaterea la licitaţie pentru proiectare şi execuţie ar urma să fie posibilă în ianuarie 2023.
"Din păcate, tronsonul Tg.Neamţ-Ungheni rămâne într-o fază de blocaj. Pregătim câteva acţiuni care să deblocheze şi acest tronson şi care să impună un ritm accelerat de realizare a etapelor de studii geo pe secţiunea Leţcani-Ungheni şi finalizarea acordului de mediu si proiectare până la finalul anului 2023.(conform contract iniţial trebuiau finalizate în Iunie 2023)", a precizat Cătălin Urtoi, consilierul responsabil cu accelerarea documentaţiei pentru realizarea proiectului.