Reporter: Cum a evoluat piaţa publicităţii, în ultimii ani?
Radu Florescu: Aş putea spune că piaţa publicităţii, în ultimii ani, nu a avut o evoluţie satisfăcătoare. Începând cu anul 2008, industria de advertising a înregistrat scăderi constante, ajungând până la nivelul de 50%. Acum, focusul se pune pe campanii cu rezultate vizibile care să atingă indicatori de performanţă ridicaţi. Industria de advertising a suferit un impact puternic din care publicitatea tradiţională a avut de suferit. Va trebui să facem mai mult cu mai puţine resurse.
Reporter: Ce factori au influenţat piaţa în mod negativ?
Radu Florescu: Economia. Marea recesiune cu care ne confruntăm în prezent şi pe care România încă nu a depăşit-o complet, reducerea veniturilor, scăderea consumului. Toţi aceşti factori combinaţi au un important impact asupra pieţei.
Reporter: Care dintre segmentele acestui sector este cel mai bine reprezentat în rezultatele financiare?
Radu Florescu: Creşteri importante sunt înregistrate în sectorul digital, care este în continuă creştere, trend ce se va menţine şi în viitor, potrivit estimărilor.
Reporter: Cum preconizaţi că va evolua întreg domeniul publicităţii?
Radu Florescu: Trendul se îndreaptă spre eficientizarea investiţiilor. Trebuie să ne adunăm cu toţii forţele pentru a crea campanii de impact, memorabile. Campaniile trebuie să fie integrate, deoarece întreaga lume se integrează, iar noi trebuie să facem parte din acest întreg. Campaniile noastre trebuie să fie unitare: să aibă aceeaşi viziune, acelaşi mesaj şi aceeaşi limbă.
Reporter: Cum vedeţi adoptarea ultimelor iniţiative legislative în domeniu?
Radu Florescu: Noile norme legislative privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate fac parte dintr-un proiect care datează de acum trei ani şi care a tot fost discutat cu reprezentanţii industriei. Intenţia este adaptarea standardelor româneşti la cele europene, pentru ca toţi să putem funcţiona după reguli comune. Este un lucru bun faptul că sectorul privat şi cel public încearcă să lucreze împreună. Cu toate acestea, înţeleg că sunt câteva neînţelegeri care trebuie lămurite şi rediscutate şi sper ca reprezentanţii Guvernului să fie deschişi şi cooperanţi în tratarea acestor neînţelegeri.
Reporter: Cum va fi afectată piaţa de profil de implementarea noii legi privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate?
Radu Florescu: Cererile de publicitate OOH (outdoor) se vor micşora. Cu siguranţă, companiile de publicitate de profil vor fi nevoite să îşi reconstruiască reţeaua de afişaj, iar costurile de publicitate vor creşte.
Reporter: Ce efect a avut asupra pieţei de profil modificarea Legii Audiovizualului?
Radu Florescu: Pe piaţă s-a creat confuzie. Această lege a dat dovadă de netransparenţă faţă de mediul privat. A fost ca un semnal negativ pentru orice investitor privat care lucrează în România şi speră să-şi dezvolte business aici. Cu toate acestea, legea a trecut de Senat şi Guvern fără să fie consultaţi şi reprezentanţii sectorului privat. Preşedintele Băsescu a întors această lege şi a punctat corect când a considerat că este o încălcare a legilor europene, dar şi a celor româneşti. Sper că de data aceasta, Senatul şi Guvernul să ia în considerare propunerea de modificare şi să aibă în vedere părerea publică a industriei.
Reporter: Mulţumesc!
Guvernul a modificat, prin Ordonanţă de Urgenţă, Legea Audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, care "nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final".
Noile reglementări prevăd că orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de intermediari, vor fi "în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul".
Ordonanţa mai precizează că plata va fi făcută direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicităţii televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate". De asemenea, intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestaţie decât "cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului". Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanţă.
Modificările Legii Audiovizualului, mult contestate de agenţiile de publicitate, au intrat în vigoare la jumătatea lunii aprilie.
Recent, pereşedintele Traian Băsescu a cerut reexaminarea acestei legi.
•
Modul în care sunt amplasate şi autorizate mijloacele publicitare a fost reglementat prin aprobarea recentă a unei legi în domeniu.
Legea face ordine în publicitatea stradală, cu preţul afectării unor interese de zeci, sute de milioane de euro ale firmelor care fac outdoor, susţine Elena Udrea, care a iniţiat proiectul în vremea când era ministru al dezvoltării regionale.
Printre altele, noile reglementări restricţionează spaţiile dedicate publicităţii outdoor, interzicând amplasarea mijloacelor publicitare în zone precum cele protejate de interes naţional şi internaţional; locurile de joacă sau locurile de odihnă situate lângă blocuri; sediile administraţiei publice locale şi centrale şi ale instituţiilor publice; zona carosabilă a străzilor şi a drumurilor; interiorul intersecţiilor şi al sensurilor giratorii în spaţiul destinat circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, în zonele în care desfăşurarea în condiţii normale a traficului ar putea fi perturbată; zona de protecţie a autostrăzilor etc.
Noua lege din domeniul publicităţii outdoor va afecta în mod negativ piaţa de profil, consideră Bogdan Prăjişteanu, Chief Executive Officer în cadrul agenţiei de publicitate MEC România. Domnia sa ne-a spus, în cadrul unui interviu, că numărul locaţiilor publicitare va scădea cu până la 50%, după ce vor fi puse în aplicare noile reglementări.