• Dan Groza: "Am câştigat de două ori premiul I la concursul «Leii BVB», dar nici până astăzi nu am beneficiat de ceea ce ar fi trebuit să obţin"
• Bursa de Valori Bucureşti: "Ne-am respectat toate obligaţiile contractuale"
• Raluca Karas, Paravion: "Având în vedere condiţiile impuse de câştigător în comparaţie cu premiul cuvenit, am fost nevoiţi să-i refuzăm pretenţiile"
• În prezent, pagina de Internet a concursului nu funcţionează
Investitorul Dan Groza acuză că nu şi-a primit premiile câştigate, anul trecut, la concursul de tranzacţionare organizat de Bursa de Valori Bucureşti (BVB) "Leii BVB", constând în două city-break-uri oferite de compania Paravion, în contextul în care aceasta din urmă a intrat în insolvenţă.
Oficialii BVB spun că Bursa şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale şi dau vina pe compania de turism, care, la rândul său, susţine că investitorul în cauză a ridicat pretenţii prea mari.
Competiţia organizată de BVB anul trecut, care s-a desfăşurat în perioada februarie - noiembrie 2017 şi a cărei menire era să stimuleze şi să răsplătească investitorii persoane fizice cu o prezenţă activă în piaţa de capital, avea, drept premii principale (premiul întâi), ce urmau să fie oferite în fiecare lună de către operatorul de turism on-line Paravion, city-break-uri în Europa, Dubai sau Kenya.
De asemenea, tot lunar, se oferea şi premiul al doilea, ce consta într-un smartwatch dat de un alt partener al concursului.
Loredana Stanciu, directorul departamentului Clienţi Companii al Paravion preciza, în momentul lansării competiţiei, că valoarea unui premiu valabil pentru două persoane pleacă de la 300 de euro de persoană şi poate ajunge la 1.500 de euro de persoană, în cazul vacanţei în Kenya.
Pe lângă stimularea tranzacţionării, prin acest demers, BVB dorea să marcheze aniversarea a 150 de ani de existenţă a monedei naţionale.
Conform BVB, în fiecare lună, urmau să fie extrase, în mod aleatoriu, 150 de tranzacţii, efectuate în luna anterioară, transferului cu valoarea cea mai mare urmând să-i fie atribuit premiul întâi, iar celui cu a doua cea mai mare valoare premiul al doilea.
Pentru a putea intra în competiţie, investitorii trebuiau să îşi înregistreze tranzacţiile completând formularul existent pe site-ul concursului.
• Dan Groza: "Paravion mi-a transmis că valoarea premiilor reprezintă un reper de orientare între ei şi BVB"
Domnul Dan Groza din Cluj - Napoca, investitor la BVB din anul 2005 (conform comunicatelor bursei), participant şi dublu câştigător al proiectului, ne-a precizat: "Am câştigat premiul la Concursul «Leii BVB» de două ori. Prima dată în luna martie, cu o tranzacţie făcută cu titlurile Transgaz (TGN) şi a doua oară în luna mai, cu un transfer realizat cu acţiunile SIF Moldova (SIF2). Premiul din luna martie a fost un city-break pentru două persoane, la alegere, într-una din destinaţiile Dubai, Catania sau Valencia, iar în cazul celui de-al doilea, city-break-ul era în Londra, Milano sau Praga. Premiile erau oferite de Paravion, valoarea acestora fiind de 1.000 de euro fiecare".
Potrivit domnului Groza, iniţial, a stabilit cu oficialii Paravion să cupleze premiile, astfel încât să beneficieze de o singură excursie. În luna august a anului trecut, când a încercat să facă rezervările la hotelul pe care-l alesese şi să stabilească ultimele detalii ale plecării, a fost înştiinţat, de către Paravion, că firma tocmai intrase în insolvenţă, astfel încât cererea nu îi poate fi satisfăcută, ne-a spus câştigătorul concursului.
Dan Groza a precizat: "Am contactat BVB pentru a spune că nu pot beneficia de premiu, iar cei de la bursă mi-au transmis că nu ştiau despre această situaţie, dar să am răbadare, pentru că problema se va rezolva. Cu toate acestea, concursul a continuat în lunile ce au urmat. Nu ştiu ce şi cum au făcut ceilalţi câştigători de după mine.
Această situaţie a persistat până în luna februarie 2018, când le-am transmis că voi apela la metode legale împotriva lor".
Conform participantului la concurs, în ziua următoare înştiinţării trimise organizatorilor competiţiei, a fost contactat de BVB şi, ulterior, de Paravion, agenţia de turism online venind cu o ofertă a cărei valoare, în opinia domniei sale, se afla cu mult sub cea cumulată a celor două premii, de 2.000 de euro.
Investitorul ne-a precizat: "Hotelurile propuse se află la mare distanţă de oraş, au recenzii (review-uri) proaste pe booking.com etc. Practic, dacă aduni costul biletului de avion dus - întors şi cele patru nopţi de cazare, suma obţinută este de puţin peste 1.000 de euro.
I-am contactat din nou pe cei de la Paravion, care mi-au spus că valoarea premiilor este un reper de orientare între ei şi BVB. Eu prin reper de orientare înţeleg că valoarea trebuie să fie pe acolo, nu la jumătate.
Mi-au spus că variantele trimise sunt tot ceea ce pot să îmi ofere, pentru că acum sunt foarte ocupaţi. Asta după ce tot aşteptam din luna august (n.r. a anului trecut).
De fapt, nu ştiu de ce am fost pus să iau legătura cu Paravion, pentru că eu am participat la concursul organizat de BVB. Ei (n.r. bursa) mi-au folosit numele în comunicate, pe facebook etc. (n.r. în comunicatul din luna aprilie 2017 a BVB legat de concurs se preciza că Dan Groza a câştigat un city break în valoare de 1.000 de euro, pentru două persoane, iar în cel din luna iunie, bursa specifica că Dan Groza a câştigat, pentru a doua oară, premiul întâi al competiţiei, un city break de trei zile, valoarea premiului fiind tot de 1.000 de euro)".
• Dan Groza: "În final am cerut doar biletele de avion, dar tot fără succes"
Potrivit investitorului, din luna februarie a acestui an şi până în prezent, a tot încercat să ajungă la un consens cu Paravion, iar, într-un final, a cerut doar biletele de avion, fără cazare, dar tot fără succes.
Domnul Groza a precizat: "Am înţeles că acum, de când Paravion se află sub supraveghere strictă, orice aprobare necesită timp, dar cred că, deja, acest timp este de mult depăşit".
Dublul câştigător al proiectului "Leii BVB" a continuat: "În opinia mea, nu este în regulă că bursa a continuat concursul, chiar după ce, în august, le-am trasmis că cei care câştigă nu pot beneficia de premii. Nici intermediarul prin care tranzacţionez nu ştia acest lucru, dar după ce i-am relatat situaţia nu a mai promovat competiţia. Acum site-ul concursului nu mai merge.
Nici politica comercială nu mi se pare corectă, pentru că ei spun că dau ceva şi, apoi, vin cu altceva, cu o valoare redusă la jumătate, iar în prezent nu pot lua nici măcar acea jumatate".
De fapt, scopul concursului a fost promovarea bursei în cadrul populaţiei şi stimularea tranzacţionării, dar prin ceea ce s-a întâmplat efectul a fost exact invers, a spus domnul Groza, conchizând: "În prezent, am reclamat situaţia la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) şi aştept să văd care va fi rezolvarea".
Răspunzând la solicitarea Ziarului BURSA în legătură cu acest subiect, departamentul de comunicare al BVB ne-a transmis: "Bursa de Valori Bucureşti şi-a respectat toate angajamentele contractuale. Pentru o informare corectă asupra situaţiei, vă rugăm să solicitaţi un punct de vedere companiei Paravion, partener al proiectului, care este în măsură să vă dea informaţii detaliate în legătură cu acest caz particular".
Pe de altă parte, în regulamentul de desfăşurare al concursului, la Capitolul IV: Dispoziţii finale, Art. 22, se specifică că BVB nu garantează şi nu este răspunzătoare în nicio situaţie de calitatea şi de conformitatea premiilor acordate.
• Raluca Karas: "Câştigătorul a schimbat tot, de la destinaţie până la numărul de nopţi, pasageri şi tipul de cameră"
Referitor la acest subiect, Raluca Karas, Operations Manager Air & Non-Air Business în cadrul Paravion, ne-a transmis: "Campania BVB a început în luna martie 2017 (n.r. prima extragere a câştigătorilor, pentru tranzacţiile efectuate în luna februarie), iar până în luna august au fost patru extrageri şi trei câştigători, unul dintre ei având premiul dublu. Câştigătorii au fost informaţi la timp, reprezentanţii Paravion contactându-i în perioada aprilie - iulie pentru a le oferi premiile, dar aceştia nu aveau date fixe de plecare. S-au purtat câteva discuţii prin e-mail pentru a stabili detaliile călătoriilor. Până la momentul intrării în insolvenţă, câştigătorii nu s-au pronunţat pentru o dată fixă a plecărilor şi nu a existat o solicitare fermă din partea lor. Paravion putea oferi oricând, până la intrarea în insolvenţă, aceste premii".
Potrivit doamnei Karas, valoarea premiilor lunare se regăseşte şi în regulamentul campaniei BVB, dar nu este specificată pe voucherul de călătorie oferit câştigătorilor.
"Pachetele turistice lunare erau în valoare de 1.000 de euro, pentru doi adulţi, iar câştigătorii aveau la dispoziţie trei capitale europene, specificate în fiecare premiu, cu servicii de acomodare incluse la categoria de patru stele, în cameră dublă cu mic dejun inclus şi bilete de city pass.
Premiul cel mare era în valoare totală de 3.000 de euro, constând într-un Safari în Kenya, conform regulamentului", a precizat oficialul Paravion
Totodată, potrivit doamnei Karas, câştigătorul nu a acceptat, încă de la început, premiul oferit de Paravion Tour.
Premiile puse în discuţie au fost următoarele, ne-a transmis Raluca Karas:
"Extragerea din luna aprilie 2017 - pachet de servicii turistice în valoare de 1.000 de euro, pentru două persoane.
City break 2 nopţi/3 zile la plajă în Dubai, Sicilia - Catania sau Valencia.
Servicii incluse: bilet avion şi taxe de aeroport, cazare două nopţi în hotel de patru stele în cameră dublă cu mic dejun inclus.
Extragerea din luna iunie 2017 - pachet de servicii turistice în valoare de 1.000 de euro, pentru două persoane.
City break 2 nopţi/3 zile la Milano, Praga sau Londra.
Servicii incluse: bilet avion şi taxe de aeroport, cazare două nopţi în hotel de patru stele în cameră dublă cu mic dejun inclus, două bilete intrare la un obiectiv turistic reprezentativ".
Potrivit doamnei Karas, câştigătorul a fost contactat de reprezentanţii Paravion pentru revendicarea premiului, însă acesta a solicitat un sejur a cărui valoare totală este de 1.940 de euro.
Oficialul Paravion ne-a precizat: "Solicitarea premiantului consta în plecare din Bucureşti către Catania în data de 23 mai 2017 şi întoarcere pe data de 3 iunie 2017, pentru doi adulţi şi un copil în vârstă de 7 ani, tariful transportului fiind de 3.057 lei, aproximativ 670 de euro.
Cazare în hotel A, în perioada 23 mai - 27 mai, cameră Junior Suite, tarif - 703 euro.
Cazare în hotel B, în perioada 27 mai - 30 mai, cameră triplă, tarif - 567 euro".
Potrivit managerului Paravion, având în vedere condiţiile impuse de câştigător în comparaţie cu premiul obţinut, operatorul de turism a fost nevoit să refuze pretenţiile câştigătorului.
Doamna Karas a precizat: "Câştigătorul a schimbat tot, de la destinaţie până la numărul de nopţi, pasageri, tipul de cameră etc. Situaţia actuală nu permite compromisuri, indiferent de parteneriatul cu BVB şi presiunea câştigătorului".
Managerul Paravion ne-a mai transmis: "BVB nu a continuat concursul până la finalul anului deoarece, conform contractului, prin insolvenţa unuia dintre parteneri, acordul dintre părţi înceta. Având în vedere că pretenţiile premiului au crescut, au apărut o serie de neînţelegeri între parteneri. Din păcate, ţinând cont de situaţia actuală a agenţiei, nu putem onora altfel de premii, în afara celor specificate în regulament (...).
Premiile BVB vor fi onorate în condiţiile actuale şi în conformitate cu regulamentul impus de contractul cu bursa".
Prezent la festivitatea de lansare a concursului de la începutul anului trecut, Lucian Anghel, preşedintele bursei, declara: "Acest proiect fără precedent iniţiat de BVB vrea să transforme românii din străini faţă de piaţa de capital în oameni care regăsesc aici dorinţa de a investi şi beneficiază, în timp, fie de creşterea generală a preţului acţiunilor, fie de obţinerea de dividende consistente. Toate acestea sperăm să se întâmple gradual, odată cu îmbunătăţirea educaţiei financiare a cât mai multor români, motiv pentru care Grupul BVB investeşte în numeroase proiecte educaţionale alături de partenerii săi din ce în ce mai numeroşi".
A fost o declaraţie complet neinspirată deoarece, la începutul lunii august a anului trecut, partenerul principal al concursului, Paravion, anunţa intrarea în insolvenţă.
Potrivit videoclipurilor publicate pe pagina de Facebook a operatorului de piaţă, ultima lună în care premiul întâi acordat în cadrul concursul "Leii BVB" a constat într-un city-break a fost august (cu extragerea efectuată în luna septembrie).
Pentru următoarele luni în care s-a desfăşurat competiţia, premiul întâi a constat într-un smartwatch, care, până în acel moment, figura ca premiul al doilea.
1. Unii castiga 2 covrigi si vor sa ia un sandvis
(mesaj trimis de anonim în data de 23.04.2018, 00:23)
La alte concursuri era descalificat din start. Vrei bine, nu vrei, lasa ca vrea altul.
1.1. Da da (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ion în data de 23.04.2018, 09:29)
Sunt in insolventa ! Nu mai pot sa onoreze promisiunile .
2. Ce sa-ti fac?
(mesaj trimis de Andrei în data de 23.04.2018, 00:36)
Este o vorba romaneasca care spune "calul de dar nu se cauta la dinti" si o alta care spune "pupa si baga in traista". Premiile au fost scrise in regulament, atat perioada, nr de persoane, etc. Tie ti-a trebuit vacanta de relaxare de 10 zile. Cred ca n-o sa mai primesti nimic, chiar daca ajungi sa-i dai in judecata. Pot invoca regulamentul si pa!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dan Groza în data de 23.04.2018, 08:44)
Nu cred ca ai inteles. Intr un final am cerut doar biletele de avion, deci mai putin decat premiul oferit si tot nu mi au oferit nimic.. asa ca afirmatia ta nu sta in picioare.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.04.2018, 09:33)
Initial ai modificat ceea ce ai castigat (pachet de servicii turistice în valoare de 1.000 de euro, pentru două persoane ) si nu trei.
City break 2 nopţi/3 zile la plajă în Dubai, Sicilia - Catania sau Valencia.
Servicii incluse: bilet avion şi taxe de aeroport, cazare două nopţi în hotel de patru stele în cameră dublă cu mic dejun inclus si nu 10 zile.
Si daca cumulezi sunt 4 nopti de cazare asadar.
Eu am prea inteles reactia agentiei.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Dan Groza în data de 23.04.2018, 13:37)
Ori lucrezi la bvb ori .. chiar asa prost incat sa nu intelegi nu poti fi. Am cerut in final, cand vrei tu nu conteaza cand sa si achite obligatiile din concurs ba mai putin. Ce nu e clar ? Oricum v am reclamat la anpc . Daca nici eu nu rezolva o sa va tarai in instanta.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.04.2018, 16:53)
Da in judecata Bursa de Valori pentru inselaciune .
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.04.2018, 17:34)
Pe Dragnea si Veorica pentru inselaciune
2.6. bvb amatori (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de corneliu în data de 23.04.2018, 17:48)
Si eu cred ca trebuie sa reclami la Protectia Consumatorului pe cei de la bvb. Pana si castigatorii erau anuntati dupa multe zile decat era anuntat pe site.Atata neprofesionalism mai rar.Stiu doar sa mareasca tarifele si sa se faca de ras. Amatori de tot rasul.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de corneliu în data de 23.04.2018, 17:49)
Tu lucrezi fie la agentie fie la bvb.Esti jalnic.
2.8. praff (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de Viorel în data de 23.04.2018, 18:03)
Sa dea in judecata pe cine???? Pentru un premiu??? Si Protectia Consumatorului ce sa faca - aia au rol de mediatori, nu pot obliga nici BVB nici agentia sa ofere altceva decat in regulament...si daca agentia e in insolventa, totul ramane in aer, mai cititi oameni buni, se presupune ca reprezentati companii private, aveam pretentia sa citesc comentarii mai inteligente...
2.9. praff (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de Viorel în data de 23.04.2018, 18:07)
Sa dea in judecata pe cine???? Pentru un premiu??? Si Protectia Consumatorului ce sa faca - aia au rol de mediatori, nu pot obliga nici BVB nici agentia sa ofere altceva decat in regulament...si daca agentia e in insolventa, totul ramane in aer, mai cititi oameni buni, se presupune ca reprezentati companii private, aveam pretentia sa citesc comentarii mai inteligente...
2.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.8)
(mesaj trimis de dan în data de 23.04.2018, 18:08)
da, pt un premiu. Adica tu, mare bvb vrei sa te promovezi si o faci pe numele si poza mea, atunci onoreazati si obligatiile din regulament
2.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.8)
(mesaj trimis de corneliu în data de 23.04.2018, 18:21)
Viorel inteligentule, cineva si-a facut reclama gratuita si nu e o institutie oarecare.Stii ce profit scot astia anual din comisioanele impuse ? Eu sa fiu seful bursei, gaseam o solutie legala cumva si plateam omului excursia sa nu ma fac de ras. Dar cum sa faca astia asemenea gest cand nu se mai satura sa-si dea prime de performanta sau salarii. Oare tot asa gandeai de castigai tu premiul?