Reporter: Domnul Sebastian Vlădescu, fostul preşedinte "Romcab", ne-a acordat un interviu în care a făcut o serie de acuzaţii la adresa conducerii executive. Cum răspundeţi?
Zoltan Prosszer: Nu doresc să îi răspund domnului Vlădescu, să îi răspundă conştiinţa.
Reporter: Veţi da raportul cerut de ASF, în care să explicaţi cum a ajuns compania pe pierderi de 39 de milioane de euro, în 2016, de la profit de 9 milioane de euro, la nouă luni?
Zoltan Prosszer: Absolut! După cum ştiţi, suntem o societate listată, mai întâi trebuie să informăm Bursa de Valori, Autoritatea de Supraveghere Financiară şi, apoi, vă pot spune şi dumneavoastră.
Reporter: Când veţi da acest raport?
Zoltan Prosszer: Nu ştiu. Depinde de cât timp ne va lua procesul de informaţii.
Reporter: În piaţă, au circulat zvonuri că stocurile gajate la bănci nu existau, de fapt în fabrică.
Zoltan Prosszer: Cine a spus acest lucru?
Reporter: Surse din bănci.
Zoltan Prosszer: Nu răspund unor informaţii care nu au provenienţă. Dacă a existat vreo persoană sau vreo entitate care a venit la noi în fabrică şi a constatat că nu există aceste stocuri, să iasă în faţă şi să spună.
Reporter: Deci stocurile există?
Zoltan Prosszer: Nu comentez bârfe şi zvonuri. Există documente oficiale care atestă certificarea lucrurilor.
Reporter: Domnul Sebastian Vlădescu a spus că "Romcab" îi datorează bani.
Zoltan Prosszer: V-am mai spus, domnului Vlădescu să îi răspundă conştiinţa.
Reporter: Deci nu îi datoraţi nici un ban?
Zoltan Prosszer: N-am spus asta. Eu, personal, nu îi datorez nici un ban.
Reporter: Dar Romcab?
Zoltan Prosszer: Eu cred că ar fi fost bine ca domnul Vlădescu să nu se lanseze în astfel de afirmaţii.
Articolul dumneavoastră conţine o sumedenie de informaţii nu numai neadevărate dar, chiar şi fictive fiind, pot fi acceptabile, însă ele sunt tendenţioase. Nu mi-am imaginat că ziarul dumneavoastră poate să se preteze la aşa ceva.
Reporter: Care sunt informaţiile false?
Zoltan Prosszer: Am rămas şocat. Nu am citit pentru că nu am vrut să alimentez pleiada de articole pe care aţi iniţiat-o, cu atacuri la adresa companiei. Care este rostul interviului domnului Vlădescu?
Reporter: Domnul Vlădescu a avut lung timp o funcţie de preşedinte în Romcab şi a răspuns unor întrebări legate de companie.
Zoltan Prosszer: Cred că evitaţi să aveţi o discuţie cu mine. Vreţi un interviu? Puneţi întrebările atunci!
Reporter: Aţi spus că au fost informaţii false în interviul acordat de domnul Vlădescu. Ce a fost fals?
Zoltan Prosszer: Nu cred că are rost (n.r. să răspund), din moment ce le-aţi dat drumul deja. Informaţiile trebuiau verificate, şi cele de la domnul Vlădescu, şi cele pe surse. Sunt minciuni. Este trist că o publicaţie onorabilă şi respectabilă ca a dumneavoastră le-a publicat fără să le verifice.
Reporter: Domnul Vlădescu îşi asumă toate declaraţiile pe care le-a făcut.
Zoltan Prosszer: Cred că ar fi fost bine să verificaţi informaţiile cu mine, pentru că aveaţi cu cine.
Domnul Vlădescu, după data de 31 decembrie, nu mai are nici un fel de competenţă în companie. Nu are nici un fel de informaţie, motiv pentru care nu ştiu de unde şi până unde comentează el despre situaţia companiei.
Nu îi răspund dumnealui în niciun fel.
Dacă el este confortabil cu ceea ce a declarat şi cred că este, atunci asta e. Apreciez contribuţia lui la activitatea Romcab, îi mulţumesc. N-am decât cuvinte de apreciere.
Reporter: Romcab a anunţat un profit la nouă luni şi pierdere la 12 luni. Domnul Vlădescu răspunde pentru perioada aceea.
Zoltan Prosszer: Toţi răspundem. Referitor la rezultate, nu cred că este o mare enigmă. Orice companie îşi provizionează anumite cheltuieli, într-o perioadă în care urmează să intre în insolvenţă, provizioane care stau la latitudinea CA-ului, dacă le face sau nu. Acest lucru a fost certificat şi de către KPMG. O companie care este în insolvenţă are un anumit bilanţ, o companie care nu este în insolvenţă nu are interesul să îşi facă astfel de provizioane.
Interpretarea rezultatelor de sfârşit de an, din punct de vedere al constituirii provizioanelor, se face după data de 31 decembrie. Eu nu sunt contabil de meserie. Cunoştinţele mele sunt limitate. Cred că este logic ce vă răspund şi cred că domnul Vlădescu nu are de unde să ştie cum va interpreta noul board datele financiare ale anului trecut.
Domnul Vlădescu este un om extrem de corect, cinstit şi loial. În această intenţie de a face bine atât băncilor, cât şi furnizorilor, cât şi acţionarilor, dumnealui a dorit cu siguranţă să dea mai multe explicaţii decât erau necesare. A fost responsabil pentru perioada în care a avut mandat, pentru interpretarea anului financiar 2016 nu mai este responsabil. Politicile fiscale se discută în interiorul boardului, la încheierea anului financiar.
Reporter: Domnul Vlădescu a mai spus că KPMG a lucrat la un audit pentru 2016, care nu a fost plătit.
Zoltan Prosszer: Nu, KPMG a făcut un audit pentru 2015.
Reporter: Pentru 2016 lucraţi numai cu "Evalex" (n.r. auditorul intern al companiei)?
Zoltan Prosszer: Nu, pentru 2016, nu am încheiat încă un contract. Urmează să decidă creditorii.
Reporter: Domnul Vlădescu a spus că era o obligaţie în contractele de credit cu băncile să aveţi opinia unui auditor din "Big 4".
Zoltan Prosszer: Această declaraţie este ilegală. Nu se poate să se facă un contract cu nominalizarea unui anumit auditor. Nu poate nici un creditor să facă aşa ceva.
Reporter: Totuşi, ce s-a întâmplat în luna ianuarie? După ce fusese ales noul board, aţi anunţat Bursa de Valori că veţi rezolva incidentele de plată, iar apoi aţi cerut insolvenţa.
Zoltan Prosszer: Am avut două condiţii de la cei care se ocupau de emisiunea de obligaţiuni (n.r. acţionarii au aprobat, pe 31 ianuarie, o emisiune de obligaţiuni de 200 de milioane de euro): să nu avem nici o cerere de insolvenţă şi să nu avem nici o executare silită pornită. Din păcate, au fost câteva entităţi care nu au avut răbdare să aştepte finalizarea emisiunii şi au pornit executarea, dorind să fie primii care ajung la bunurile Romcab.
Reporter: Cum explicaţi pierderea din 2016?
Zoltan Prosszer: Interpretarea poziţiilor contabile, prin prisma auditurilor care s-au făcut.
Reporter: De către cine?
Zoltan Prosszer: KPMG, PWC.
Reporter: Ziceaţi că KPMG s-a ocupat în 2015.
Zoltan Prosszer: Dacă dumneavoastră veţi citi raporturile de audit, veţi constata că acestea conţin nişte rezerve. Rezerve de care compania a decis să nu ţină cont, până la momentul 31 decembrie. Aceasta a fost decizia managementului.
S-a schimbat boardul, a venit un nou board, a avut o altă interpretare a tratamentului acestor provizioane. Acei investitori care vin şi spun că nu au ştiut situaţia companiei înseamnă că nu au citit raportul de audit, care este document pubilc.
Chiar şi Evalex şi-a exprimat anumite rezerve.
Reporter: Domnul Vlădescu spunea că i-aţi trimis un document în decembrie în care spuneaţi că profitul net pe 2016 este de 4% din cifra de afaceri.
Zoltan Prosszer: Nu comentez un document pe care domnul Vlădescu spune că l-a primit, pe care nu l-am văzut şi pe care nu ştiu dacă dumneavoastră îl aveţi.
Nu comentez vrute şi nevrute. Aici vorbim de documente. Să văd şi eu documentul la care dumnealui face referire. Dacă era vorba de decembrie, este vorba de un estimat. Încă o dată, tratamentul fiscal este dat de poziţia celor care sunt chemaţi să decidă. Dumnealui împreună cu mine am decis, într-un fel, anul trecut, noul board a decis altfel.
Reporter: Să înţeleg că situaţia Romcab în momentul acesta este influenţată de deciza boardului din ianuarie.
Zoltan Prosszer: Corect.
Reporter: Practic s-a schimbat boardul, s-a schimbat şi interpretarea fiscală. Adică fostul board poate fi tras la răspundere?
Zoltan Prosszer: Încă o dată, tratamentul fiscal este diferit, de la an la an, în funcţie de ceea ce îşi asumă compania. Ca să înţelegeţi fenomenul, dacă materia primă care este înglobată în semi-fabricat, în produs finit, are conţinut de cupru şi, la un moment dat, acesta are o valoare, după care, spre exemplu, scade la jumătate, având în vedere că urmează să vindem produsul pe piaţă, deci este încă pe stoc, putem să decidem dacă îl evaluăm la valoarea de lichidare sau la valoarea de piaţă. Nu este nimic ilegal. Având în vedere că societatea intră în insolvenţă, acum, nu există nici un motiv pentru care acest tratament să fie aplicat, în continuare, la valoarea de piaţă, având în vedere că evaluarea se va face la o valoare de lichidare.
Reporter: Această insolvenţă a speriat foarte mult investitorii.
Zoltan Prosszer: O companie care este în insolvenţă nu face altceva decât să îşi pună ordine în finanţări, să le plătească şi să iasă mai frumoasă şi mai sănătoasă. Acesta e rolul insolvenţei, nu să păcălească creditorii "Romcab". Compania a mai trecut printr-o insolvenţă, a plătit integral toţi creditorii, fără să aplice nici un "haircut", nici creditorilor chirografari, nici creditorilor financiari. Aceasta este cartea de vizită a "Romcab". Nu suntem ţepari. Nu căutăm să tragem beneficii de pe partea de insolvenţă. Anumite entităţi au fost emoţionale.
• Prosszer: "Am întârziat plata la IIB pentru că nu am avut lichidităţi"
Reporter: Este adevărat că International Investment Bank (n.r. unul dintre creditorii "Romcab") a cerut o rată din credit, în decembrie?
Zoltan Prosszer: Da, au venit să ceară dobânda.
Reporter: Este adevărat că nu aţi vrut să vă întâlniţi cu ei?
Zoltan Prosszer: Nu. M-am întânit cu ei la ora 1 dimineaţa, când am ajuns în Bucureşti.
Reporter: Dar veniseră cu vreo două zile înainte.
Zoltan Prosszer: Eu am aflat în acea zi.
Reporter: Dar ei când veniseră?
Zoltan Prosszer: Nu ştiu.
Reporter: Nu v-au sunat?
Zoltan Prosszer: Eu am primit informaţia în ziua în care am ajuns în Bucureşti şi ne-am întâlnit la ora 1 dimineaţa.
Reporter: De ce aţi întârziat plata la IIB?
Zoltan Prosszer: Pentru că nu am avut lichidităţi.
Reporter: Aţi spus că sunt numai afirmaţii neadevărate în interviul domnului Vlădescu.
Zoltan Prosszer: Nu am spus asta. Am spus că aţi publicat nişte informaţii, pe care domnul Vlădescu nu avea competenţa să le facă, după expiraea mandatului.
• Schimbări în acţionariatul "Sadalbari", acţionarul majoritar al "Romcab"
Reporter: Înainte de cererea insovenţei, aţi gajat toată participaţia de 69% din Romcab, deţinută de "Sadalbari". De asemenea, I-aţi cesionat 35 de părţi sociale din "Sadalbari" doamnei Roxana Târcă (n.r. reprezentantul departamentului pentru relaţia cu investitorii Romcab), şi aţi rămas cu numai 9% din companie. Ne puteţi explica de ce aţi făcut asta? Investitorii au suspectat că aţi dorit să ascundeţi ceva.
Zoltan Prosszer: V-am mai spus, nu comentez bârfe şi zvonuri din piaţă. Dacă există vreo informaţie de la o persoană care se poate identifica, o comentez cu cea mai mare plăcere. Nu comentez bârfe sub anonimat.
Reporter: Este adevărat că i-aţi promis domnului Vlădescu părţi sociale din "Sadalbari"?
Zoltan Prosszer: Da.
Reporter: De ce nu i le-aţi mai dat?
Zoltan Prosszer: Cred că aceasta este o problemă între mine şi domnul Vlădescu. Eu i le-am oferit. Nu îmi puneţi mie întrebarea.
Dumnealui nu mi-a dat nici un răspuns. Întrebaţi-l pe el de ce nu le-a dorit.
Reporter: De ce nu aţi anunţat schimbările din acţionariatul "Sadalbari" către Bursa de Valori?
Zoltan Prosszer: Pentru că nu sunt Dumnezeu ca să le ştiu pe toate şi nici să le fac pe toate. Nu ştiu nici măcar dacă trebuia să o fac şi nici măcar cum sau de când.
Este un lucru care ţine de avocaţi şi cred că ei trebuiau să ştie ce şi cum.
Nu ştiu cum funcţionează pentru că suntem de un an de zile listaţi pe bursă. Nu ştiu exact ce trebuie să spun, cât trebuie să spun. Este un subiect pe care nu îl stăpânesc.
• Prosszer: "Gajul pe acţiunile "Romcab" - în baza unui contract de credit de acum 15 ani"
Reporter: Pentru ce a avut "Sadalbari" nevoie de bani de la "Stareal" din Cipru?
Zoltan Prosszer: Nu înţeleg întrebarea.
Reporter: Participaţia majoritară de 69,02% din "Romcab" (MCAB), deţinută de "Sadalbari", a fost gajată către "Stareal Limited" din Cipru, pe 6 februarie 2017, cu patru zile înainte ca producătorul de cabluri din Târgu Mureş să îşi ceară insolvenţa, potrivit Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare. În ce bază aţi gajat aceste acţiuni?
Zoltan Prosszer: În baza unui contract de credit.
Reporter: Şi pentru ce era nevoie de aceşti bani?
Zoltan Prosszer: Pentru că la momentul la care a făcut această operaţiune Sadalbari a avut nevoie de bani ca să ajute Romcab să iasă din starea de insolvenţă.
Reporter: Despre câţi bani este vorba?
Zoltan Prosszer: Nu reţin suma exactă, este vorba de un contract de acum 15 ani.
Reporter: Dar avizul care apare la AEGRM este nou, din data de 6 februarie 2017.
Zoltan Prosszer: Sper că nu aveţi pretenţia ca eu să cunosc toate detaliile tehnice.
Momentul la care o entitate îşi înregistrează gajul pe o altă companie este la latitudinea ei. Contractul este de acum 15 ani şi banii au fost folosiţi ca să se plătească un anumit creditor sau mai mulţi, ca să fie trecut planul de reorganizare la "Romcab".
Probabil că aşa va fi şi acum. Probabil că Romcab va avea nevoie de susţinere financiară, astfel încât să se refinanţeze şi să iasă din reorganizare.
Reporter: "Stareal" nu a împrumutat, lunile acestea, bani către "Romcab" sau "Sadalbari"?
Zoltan Prosszer: Chiar dacă a împrumutat acum 15 ani, el îşi exercită dreptul de a institui gaj când doreşte, la orice moment.
Reporter: Ce relaţie aveţi cu "Stareal"?
Zoltan Prosszer: Avem o relaţie contractuală.
Reporter: Aţi apelat şi la alte împrumuturi?
Zoltan Prosszer: Am apelat la toată lumea. M-am dus şi la prietenii domnului Vlădescu şi la alţi oameni de afaceri din România, ca să rezolv situaţia şi să nu ajung aici unde am ajuns.
Reporter: Şi aţi găsit?
Zoltan Prosszer: Acum 15 ani, am găsit. Acum, am găsit mai puţină înţelegere.
Reporter: Spuneţi că garanţia pusă de "Sadalbari", pentru un credit din Cipru, pe acţiunile Romcab este în urma unui credit de acum 15 ani.
Zoltan Prosszer: Nu reţin dacă 15, 7, 8, 10. Dar este o grămadă de vreme.
Reporter: Când preconizaţi ieşirea din insolvenţă?
Zoltan Prosszer: Cred că dacă toate părţile înţeleg să pună umărul şi să deblocheze situaţia, în mai puţin de un an de zile.
Reporter: Mai aveţi contract SGS, pentru certificarea stocurilor?
Zoltan Prosszer: Nu cunosc.
Reporter: Până când ştiţi că aţi avut contract?
Zoltan Prosszer: Nu ştiu să vă răspund.
Reporter: Stocurile există, da?
Zoltan Prosszer: Eu nu ştiu ce vreţi dumneavoastră cu afirmaţia asta. Eu vă răspund faptul că acea afirmaţie pe care aţi făcut-o - că a fost cineva care a văzut că nu există este neadevărată.
Reporter: Deci există.
Zoltan Prosszer: Eu nu fac deducţii. Eu răspund cu documente.
Reporter: Dumneavoastră susţineţi că nu a fost nimeni în fabrică care a văzut că nu există stocurile.
Zoltan Prosszer: Exact.
Reporter: Dar dumneavoastră aţi văzut stocurile?
Zoltan Prosszer: Este o întrebare tendenţioasă.
Reporter: Nu este nimic tendenţios. Domnul Vlădescu a spus că, dacă există stocurile acolo, Romcab nu are nici o problemă.
Zoltan Prosszer: Romcab are în gamă 1100 de produse. Dacă pentru acestea repartizaţi stocuri, având în vedere că "iarna nu-i ca vara", vă întreb, puteţi dumneavoastră să vindeţi cabluri care se bagă în pământ, la zero grade? Puteţi să vindeţi cabluri aeriene, la -15 grade? Nu puteţi!
E ca la fotbal. De pe margine, putea să dea gol oricine.
Nu poţi să vinzi 1100 de produse când vrei tu şi la cine vrei tu. Multe produse sunt sub minimul livrabil.
Reporter: Domnul Vlădescu, acţionarii şi băncile spun că dacă stocurile există, compania nu are nici o problemă. Deci sunt sau nu sunt stocurile?
Zoltan Prosszer: Spuneţi-le domnului Vlădescu, acţionarilor şi băncilor că afacerea de cabluri trebuie făcută aşa cum scrie în contract şi nu cum îşi dau dumnealor cu opinia. Eu nu comentez afirmaţiile lor vizavi de subiect şi, personal, nu cred că ei îl cunosc. De unde ştiţi dumneavoastră că, dacă stocurile sunt în regulă, afacerea nu are nici o problemă? Ei nu au competenţa să se exprime.
Reporter: Salariaţii sunt plătiţi?
Zoltan Prosszer: O parte da, o parte nu.
Reporter: De când nu mai sunt plătiţi?
Zoltan Prosszer: Nu ştiu să vă răspund la această întrebare.
Reporter: De ce nu i-aţi dat domnului Vlădescu documentele pe care el le-a cerut la şedinţa Consiliului de Administraţie din 28 noiembrie 2016? A spus că a cerut balanţă, business planul şi cash flow-ul.
Zoltan Prosszer: Şi apoi spune că, în decembrie, a primit documentele şi arătau profit de 4%. Domnul Vlădescu îmi este drag şi nu vreau să îl pun într-o situaţie delicată. Va rog să nu îl puneţi nici dumneavoastră.
Reporter: Aţi primit informaţii dacă vi s-au făcut plângeri penale?
Zoltan Prosszer: Nu. Dar dumneavoastră de la cine aveţi informaţia asta?
Reporter: Sursele ne-au spus asta. Când a fost ultima evaluare făcută de SGS?
Zoltan Prosszer: Nu reţin exact, ştiu că a fost, anul trecut, în a doua jumătate a anului.
Reporter: De ce a băgat Banca Transilvania "Romcab" la divizia de remediere credite?
Zoltan Prosszer: Mie nu mi-a justificat nicicum şi cred că întrebarea trebuie să le-o puneţi lor.
Reporter: V-aţi certat cu domnul Vlădescu? De ce nu aţi mai vorbit cu dânsul în decembrie?
Zoltan Prosszer: Vă rog să definiţi "certat". Din punct de vedere profesional, orice corespondenţă cu dumnealui îmi era interzisă, având în vedere că suntem listaţi şi nu pot să dau informaţii privilegiate nici unei persoane.
Reporter: Vă întrebam de decembrie.
Zoltan Prosszer: Eu am vorbit cu el în decembrie. Despre venirea IIB mi-a spus dumnealui. Eu nu am primit de la ei nici un mesaj, nici un apel. Am primit de la domnul Vlădescu un telefon, am răspuns şi m-am dus să vorbesc cu el.
Reporter: Au intrat bani în Romcab în perioada asta de la creditori? V-aţi împrumutat şi de la alţii în perioada asta ca să salvaţi activitatea companiei?
Zoltan Prosszer: Aşa cum v-am spus, am încercat.
Reporter: Şi aţi reuşit?
Zoltan Prosszer: Nu.
Reporter: Există vreo legătură între Călin Popescu Tăriceanu şi Romcab?
Zoltan Prosszer: Nu.
Reporter: Poate fi considerată Romcab o companie a serviciilor de informaţii?
Zoltan Prosszer: Nu.
Reporter: Ca să fie clar. Există sau nu există stocurile?
Zoltan Prosszer: O seară foarte frumoasă!
Reporter: Dacă nu spuneţi, putem înţelege altceva. Da sau nu?
Zoltan Prosszer: La ceea ce aţi publicat, mă aştept să spuneţi orice.
Reporter: Am publicat poziţia domnului Vlădescu, într-un interviu.
Zoltan Prosszer: Vă mai spun o dată. Aveţi o informaţie de la Vlădescu, ea face referire la perioadă când dumnealui nu a fost membru activ în CA-ul Romcab.
Vă explic frumos şi calm şi sper eu inteligibil ce se întâmplă cu compania şi de ce am ajuns aici. Nu am dat vina nici pe bănci, nici pe domnul Vlădescu, pe nimeni. Este o situaţie şi aşa delicată şi complicată şi nu vreau să punem paie pe foc.
Reporter: Vă urez mult succes în reluarea activităţii companiei.
Zoltan Prosszer: Activitatea este reluată.
Situaţia companiei nu s-a schimbat. Trebuie să vedeţi dincolo de ceea ce se întâmplă.
Reporter: Oamenii nu se aşteptau să declaraţi insolvenţa.
Zoltan Prosszer: Ce aţi fi făcut în locul meu?
În momentul în care există, nu dau nume, entităţi cărora eu le-am cerut să aibă răbdare până la emisiunea de obligaţiuni şi, în timpul emisiunii, ne-au tras preşul? Aţi fi stat să vă execute? Inclusiv, luni, când s-a pronunţat sentinţa Tribunalului, una din entităţi a venit la poartă să execute utilajele. În momentul de faţă, piaţa nu este pregătită pentru o companie precum Romcab.
Ce reprezintă România la export, în afară de multinaţionale?
Noi tratăm, în momentul de faţă, simptomele, nu boala. Noi tratăm ce a făcut Prosszer. Prosszer e în România, nu a fugit nicăieri, nu a băgat mâna să fure, fabrica este acolo, stocurile sunt acolo, oamenii sunt acolo. Dumneavoastră nu v-aţi pus întrebarea: de ce mai stau în Romcab oamenii care nu şi-au luat salariile?
Nu se poate să tratăm numai simptome. Ce e în spatele acestei mizerii? Numai atacuri...
Domnul Vlădescu şi-a pus credibilitatea în joc. Pentru ce? Ca să dea unul şi altul în el cu noroi acum?
Eu cred că adevărul iese la suprafaţă întotdeauna.
Faptul că această companie a ieşit din insolvenţă, faptul că şi acum intenţiile sunt de a plăti integral creditorii şi de a merge mai departe nu face decât să arate că suntem într-o situaţie de funcţionalitate normală, nu ideală. Orice companie are suişuri şi coborâşuri. Se putea evita situaţia? Se putea.
Nu s-au îndeplinit condiţiile.
La un moment dat, piaţa, mă refer la piaţa financiară, nu a mai fost confortabilă cu produsul "Romcab".
Să analizăm cauzele. Uitaţi-vă la bilanţurile depuse şi la 31 decembrie 2016, şi în 2015. Creditul bancar a fost acelaşi.
Compania a reuşit să se finanţeze din EBITDA până când nu s-a mai putut, şi-a întins la maxim creditul furnizor, bazându-ne pe lumea bancară că vor veni credite noi, care nu au venit. Nu discutăm acum dacă au fost justificate sau nu. Sunt bănci, precum EximBank sau CEC sau Piraeus, care au venit cu bani proaspeţi în 2016.
Într-o economie funcţională, nu poţi să te finanţezi din EBITDA la nesfârşit. La noi, este invers. Nu te duci cu planul de afaceri şi-ţi dă banca banii, ci te duci cu realizările şi banca îţi dă banii. Asta s-a întâmplat.
Pur şi simplu, coarda s-a rupt, pentru că nu a mai fost timp să se pună în practică creditele aprobate. Pe 31 decembrie, Romcab avea un credit aprobat de la Piraeus Bank de 12,5 milioane de euro.
Sunt parteneri financiari, nu vorbesc numai de bănci, care au considerat că Romcab se descurcă şi fără ajutor şi s-a descurcat o perioadă.
La 31 decembrie 2015, a existat un consens cu privire la implementarea planului de afaceri aprobat şi certificat. Romcab şi-a făcut treaba, o parte din finanţatori şi-au făcut treaba, iar o parte nu.
La 30 iunie, situaţia era echilibrată. Atrăsesem surse suplimentare de finanţare şi eram în plină creştere.
Dacă, la 30 iunie, cineva mi-ar fi spus că nu mă mai susţine, poate că ar fi fost timpul să reduc stocurile, să reduc expunerea pe bănci şi să mă opresc din creştere. Dar nu, mesajul a fost să merg înainte, pentru că am susţinere.
Eu, personal, am confirmat cu fiecare în parte. Repet, nu vorbim numai de bănci aici.
Dacă nu este aliniată toată lumea, nu se poate face treabă. Insolvenţa asta face.
Nu ţine să fim executaţi, pentru ca unii creditori să fie primii. Ca administrator al companiei, am obligaţia să anunţ incapacitatea de plată. Dacă nu, răspund legal. Răspund în faţa tuturor.
Nu fug şi nu trag ţeapă, dar nici nu sunt de acord să fiu tras în ţeapă.
Reporter: Pe piaţa de capital, investitorii au avut foarte mult de suferit.
Zoltan Prosszer: Simpatizez cu emoţia lor, dar cred că ar trebui să luaţi în calcul experienţa acestor investitori. Sunt unii investitori care au vândut la 3 lei, la 4 lei, la 6 lei, dar cumpăraseră la 2,5.
Sunt investitori care au cumpărat acum la 3- 4 lei.
Dacă ieşim din insolvenţă, vor râde de noi cu ce profit vor face, peste un an de zile. Sigur, sunt şi oameni emoţionali, care se sperie, vând şi înregistrează pierdere, dar sunt puţini.
Şi-au asumat un risc calculat.
Reporter: Investitorii se simt trădaţi.
Zoltan Prosszer: Se simt trădaţi... dar eu vă spun că şi-au făcut calcule inclusiv pe scenariul acesta. Dacă peste un an de zile vor face profit, vor spune că ştiau şi că au avut încredere.
Reporter: Şi băncile au avut emoţii.
Zoltan Prosszer: Să fim serioşi. Băncile stau foarte confortabil, pentru că stau pe o grămadă de garanţii. Nu o singură bancă, ci mai multe ne-au executat.
Reporter: Când? În ianuarie?
Zoltan Prosszer: V-am spus, în timp ce discutam emisiunea de obligaţiuni. Şi nu numai băncile, şi alţi creditori.
Reporter: În perioada aceasta, a dorit cineva să vă cumpere acţiunile la Romcab?
Zoltan Prosszer: Da. Au venit o grămadă. Acum ajungem la fondul problemei.
Reporter: Ce sumă v-au oferit?
Zoltan Prosszer: Sume derizorii.
Reporter: Câţi au fost?
Zoltan Prosszer: Până în zece. Credeţi că noi facem excepţie în România? Toată lumea caută acum să distrugă tot ce înseamnă potenţial concurenţial şi să cumpere pe nimic. Cei care stau în spatele acestor tentative de preluare trebuie să răspundă pentru scăderea valorii Romcab.
Reporter: Sunt companii româneşti sau străine?
Zoltan Prosszer: Nu comentez.
1. Are dreptate
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 00:29)
Sper sa fie cum spune si sa se rezolve situatia, salariatii nu merita sa fie lasati pe drumuri
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 00:32)
Pai nu se vede cum minte?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 02:11)
nu stiu daca minte sau cine minte, dar daca stocurile exista, este caz penal, nu merge cu "surse" care dau stiri
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 07:19)
Raspunsuri cu nu stiu nu-mi amintesc nu comentez in proportie de 65%
Acest om a prevazut falimentul pentru interese personale. Sa vedem cit de mult bancile vor ceda si vor fi de acord cu ceea ce a facut pentru ca nu-i asa Romcab este minoritar in tara asta si trebuie ajutat pentru banii care i-a dat in stinga sau dreapta la partide.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 08:12)
Tineti cont ca Romcab e a treia oara in insolventa - carevasazica face datorii cinci ani, dupa care isi declara insolventa ca sa iasa curata si tot asa...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 08:12)
prea frumos, prea ca la tara, dar zoli bacsi a tacut ca porcul si acum are logoree...ma leshi?eu cred ca daca cineva si-a propus sa o puna pe butuci ,va si reusi...investitorii?poker curat
3.1. finantarea pe termen scurt, geniala (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de The Brute în data de 27.02.2017, 09:36)
pentru domnul Treichl, bineinteles. Compania are comenzi, da are si concurenti.NEA Zolty este pertinent in ceea ce spune, totusi Inca nu a inteles cum se discuta cu bancile si de ce NPL cea mai buna afacere este. Cum poti Sa pierzi 5 miliarde in 2014 si apoi sa le regasesti in rezerve este o performanta a carei amplitudine poate fi egalata doar prim deplasarea spatiala de la vest la est a centralei BCR...
4. Acatari
(mesaj trimis de Codruta în data de 27.02.2017, 11:28)
Zoly ne invata cum e cu cifrele. Se schimba boardul, alte interpretari....Profesor. Nici el nu stie cum a ajuns fabrica de la un profit de 9 milioane la o pierdere de 39 de milioane. Il ajuta SGS ul. E simplu. Stocurile nu exista in valoare de productie de 100 milioane. Nu raspunde la intrebarea asta. Sau exista, dar valoreaza doar 10 mil. Mari bancheri astia, au dat credite fara numar si au luat garantii niste hartii fara valoare de la SGS, care avea contract cu Zoly. Pielea ursului din padure...
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 12:33)
De prea multe ori zice:nu fur ,nu fug,nu dau teapa, altii sa nu-mi dea teapa.....vorbeste ca un om care are probleme de constiinta,n-as vrea sa fiu in preajma unui astfel de om pentru ca face tocmai invers celor spuse.......cine ii mai imprumuta bani unui astfel de om cu toate asigurarile din lume.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 19:41)
No, lasa ca punem noi mana pe el; unde este Tepes Doamne?, sa pune mana pe el si sa-l traga intr-o teapa, ca-i ...... si e misel.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 20:18)
Observati ca este un fel de Sebi Ghita?
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2017, 19:51)
stocurile exista in poze .ce e sub folia de pe tamburi stim noi care am fost pusi sa le facem.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 12:25)
Delirant....
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 12:40)
omul asta nu intelege ca nu poate minti pe toata lumea mereu,o lunga perioada a putut pentru ca asa a fost in Romania post comunista......poate da Dumnezeu si scapam de el.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 12:44)
Romcab a vandut in pierdere in toti anii practicand preturi de 30% sub piata. Toate minusurilie sunt transferate in stocuri care acum sunt mutate treptat in pierderi sub forma de re-evaluari de metale si alte motive. Cei mai mari pagubiti sunt distribuitorii, care lacomi de castiguri au pariat cumparand materii prime pentru Romcab. Pentru d. Zoly a da raspuns la o intrebare simpla - daca sunt stocuri sau nu e o calomnie. Simplu - nu are suprafata pentru a depozita stocuri de 100 mil euro - asta rezolva raspunsul la intrebare. Intre timp ce creditorii nu pot dormi noaptea Romcab vinde pe CASH cabluri catre alte companii din Romania, pentru bani din buzunar. Va fi cel mai mare TUN din sector din Romania.
Asteptam FISC ul sa controleze existent stocurilor si sa aplice masurile corespunzatoare.
7. gargara
(mesaj trimis de hunter în data de 27.02.2017, 12:53)
Mai toata lumea e numai cu stocurile in gura. Mai oameni buni repet inca odata nu stocurile sunt problema acolo, lipsa stocurilor la valoarea declarata este certa asta este numai rezultatul NU si cauza. Cauzele pot fi multiple si aici este ingopata toata mizeria. Fie s-a sifonat din bani prin cheltuieli umflate/fictive, fie Romcab vindea marfa sub costuri dorind cota de piata si credea Zoli ca ajungand la o masa critica de CA va intra pe profit . Pentru scenariul 2 avea nevoie de finantari din ce in ce mai mari si neputand sa acceseze credite mergand cu un P&L si BS avand pierdere operationala au coafat rezultatele. Cel mai usor loc unde sa maschezi sechele intr-un bilant sunt stocurile, acolo poti fi subiectiv invocand multe scuze si conditii. Marii manageri-anteprenori romani sunt ca si Zoli se cred buricul pamantului crezand ca „afacerile” facute dupa revolutie care la momentul respectiv aveau succes este rezultatul talentului lor. FALS n-au nici o pregatire in sensul cum se conduce o companie acesti asa zisi „patroni” se cred stapani peste tot, incurca de multe ori banii companiei cu banii lor personali, au atitudine de dictatori fata de angajati si prin prisma aceasta nu se lasa inconjurati de oameni competenti care au curajul sa-i contrazica aducand argumente solide opiniei lor. Au angajati carora le este frica de el si nu se pot afirma ori avansa decat cu smenuri si cu atitudine de lingai.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 13:18)
Nu cred ca a existat niciodata planul 2. Valorile sunt foarte mari si sa vinzi cu 30% sub piata timp de 3 ani, e un scenariu care nu are nici o soarta pozitiva. Ramane singura idee ca Romcab a fost doar un instrument de prostire si de inselare a furnizorilor/bancilor. Refinantarea ... aste e o gluma.. 200 mil EURO cu 10% dobanda anuala, asta inseamna 20 mil EURO - 10% cost suplimentar - asta insemna 0 vanzari ( in cazul in care nu se mai rostogolea bulgarele pierderilor).
8. alooo, actiunile se tranzactionau la 8-9 lei
(mesaj trimis de Bibicu Ionescu în data de 27.02.2017, 13:16)
Actiunile se tranzactionau la 8-9 lei din august incoace. Eu personal am luat cu 8.7 lei. Ceva e putred rau de tot, posibil din cauza Deciziei din justitie care-l obliga pe Zoltan sa faca oferta de cumparare, estimata in piata cam pe la 14-15 lei
8.1. OPC (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de theraflu în data de 27.02.2017, 14:43)
De ce nu a facut oferta ? Nu era obligatoriu ? Cazul e asemanator cu cazul petromindia cand au reevaluat stocurile de la Vega care in realitate nu existau siau primit actiuni rrc pe care le-au aruncat in piata ca la popa prostu sa scape de ele.
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de Polonezu cremvursti în data de 27.02.2017, 15:28)
Nea bibicule trebuie sa fie cineva si cind matale vinzi actiunile. Acolo sa fii atent. Pacat ca nu ai simtit mirosul cind ceva s-a imputit in piata asta super-performanta....
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 18:26)
Reporter: Dar dumneavoastră aţi văzut stocurile?
Zoltan Prosszer: Este o întrebare tendenţioasă
Cum intoarce ziarul ca la Alba Neagra :) stocurile sunt si ele la fel ca intrebarea... tendentioase...Recomandam FISCUL a se prezenta de urgenta pentru a constata daca sunt, in caz contrar vor fi impozitate cu TVA. E o posibila amenda de 20 mil EURO... asteptam reactia autoritatilor
10. Minciuni
(mesaj trimis de Anonim în data de 27.02.2017, 18:35)
...doar cineva care nu a auzit de Romcab poate crede asa ceva...
11. Incredibil
(mesaj trimis de Fost angajat în data de 27.02.2017, 18:46)
Dovezi referitoare la stocurile existente le gasiti la angajati care nu au fost platiti de 3-4 luni deci acest om incearca sa pacaleasca toata lumea nu doar bancile,furnizorii,angajatii etc.
12. Reteta sigura
(mesaj trimis de Zoli în data de 27.02.2017, 19:46)
Uite asa Prozpera omul; nu stie , nu-si aduce aminte, nu comenteaza, nu fuge, nu trage teapa, dar ce se va face daca-l prinde Tepes Doamne?
13. Alo Bursa, v-a pacalit sursa?
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 19:51)
Articolul dumneavoastră conţine o sumedenie de informaţii nu numai neadevărate dar, chiar şi fictive fiind, pot fi acceptabile, însă ele sunt tendenţioase. Nu mi-am imaginat că ziarul dumneavoastră poate să se preteze la aşa ceva.
Chiar asa Make; nu va este rusine? vorba lui Raresul Bogdanelul.
14. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 19:57)
..... Domnul Vlădescu este un om extrem de corect, cinstit şi loial.
Zoli acesta o fi geaman cu Nicusor Dan?!
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 21:20)
Multi care nu cunosc situatia au comentat.... dar stocurile nu!!!! exista salarriiii nu! muncitori plec cu zecile... asteapta salarii de luni de zile....
16. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.02.2017, 21:24)
ca muncitor Romcad va spun stocuri nu, muncitori.. restul e minciuna!
16.1. Incredibil (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de Frances în data de 28.02.2017, 01:05)
Este incredibil cati predatori se aduna atunci cand omul da de greu !!!
Felicitari d Le Prosszer pentru " lectia " de bun simt si educatie Pe care o aveti si Nu in ultimul rand pentru curajul si onestiratea dvs!
Sunt 3 fabrici autohtone in Romania Cu adevarat adevarate care produc pentru export!!!
Sunteti una dintre ele !!
Salarii immense, motivatie de personal impecabila !
Conditii de lucru perfecte!!
Va admit si va felicit pentru toate realizarile dvs! Incepand din 1991 incace !
Mult, foarte mult generatii au cartela de vizita Paneuro Cu tot ceea ce a-ti reusit sa -I invatati si suntem mandru de dvs!!!
Ati creat lucruri frumoase impreuna cu dista sotie si lucruri extrem de professioniste si dupa aceea !
Uitam ca oamenii in Romania Nu au de lucru .
Poate ce I care Isi amintesc din fostii angajati sa aiba un dram de omenie si sa recunoasca ca mai bine ca la Paneuro si Romcab nu au dus o nicaieri mai bine!
Dar cand in soarele tau stau la panda vulturii plesuvi este foarte greu Sa lupti Cu toata lumea !
Export din Romania -nada !!!! Voi ati reusit sa mentineti Ceva autentic !!
Corbiii care asteapta mirosuri de carne vie se rotesc deasupra
Voastra !
Nu te lasa Prosszer!!! Esti un exemplu pt Romania si Nu numai !!!
Firma ta in America Nu ar fi avut aceste pb acum!
Well done!
Suntem cu tine !
Un grup de fosti angajati Paneuro care iti suntem recunoscatori !!
In America erai multimiliardar si Nu Cu atatea pb!sa ti dea sanatate si putere Cel de sus sa -i poti neutraliza Pe cei nemernici !
Ai ajutat oameni bolnavi de cancere, oameni nevoiasi, copii Cu probleme , handicapati , tineri la inceput de drum!! CEi care Nu te vor lasa sa duci mai departe afacerea vor suferi prin ei si copii lor .. e un blestem Dar Asa va fi ..
16.2. Agf (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de Anonim în data de 28.02.2017, 08:43)
Roxy... tu esti?
16.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.02.2017, 09:08)
lingau de doi lei! sa-ti fie rusine oricine ai fii! blestemi oamenii cinstiti, care au fost pacaliti de acest nemernic pe care il luzi si il ridici in slavi. vezi ca paneuro nu mai exista salarile babane pe care il pomenesti si daca erau asa de mari cum zici, zeul tau nu i-a platit din banii lui ci din banii altora pe care i-a furat si tradat. stai ca si la mcab va fii la fel. Zoli este un mincinos care acum nu mai are pe nimeni de valoare in spate asa se face cand esti un gunoi ca el.
16.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de Foarte Incredibil în data de 28.02.2017, 09:29)
Domnul Zoly a reusit un lucru - sa fure de la distribuitorii din Romania si sa faca exporturi sub costuri in Germania. Este remarcabil spiritual antreprenorial de Robin Hood care fura de la saraci ca sa dea la bogati. Asteptam FISCUL sa investigheze si facturile umflate si cum unele companii si-au dublat peste noapte volumul de business din relatia cu Romcab. Romcab o afacere minunata nascuta din pacaleala Paneuro. Asteptam final cu zanganeli de bratari.
16.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.02.2017, 09:37)
Omul nu e la greu decat din vina lui 100%. Predatorii sunt oamenii care isi cer banii inapoi. Pe cand o demonstratie in fata Romcab. Creditorii #rezista. Hotii cat o sa mai reziste?
16.6. Adevarat ! (răspuns la opinia nr. 16.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.10.2017, 21:44)
Este adevarat! Omul Este un ticalos !
Daca lumea ar fi stiut ce fel de ch aracter are prosszer , Nu ar Mai fi investor in actiuni.
I -a furat Toti banii fost ei neveste , dupa care a divortat Lasind o fara nimic in conditiile in care bazele financiare cu care au inceput in 91-92 au fost exclusiv aportul familiei ei!
Iar dupa divort , I a Rapit! Copilul in conditiile in care oficial Cel mic ii era atribuit de instanta ei !
O fi Pe la nebuni saraca!
Iar voi nestiind ce infect este ca structura omeneasca , normal ca ati avut incredere in minciunile si manipularea in masa a individului .
Plus ca Toti sunt mana in mana ! Are grija prosszer Sa I mituiasca .
Asa ca luati va gindul de la bani .. ca Nu i Mai vedeti :(
17. Mincinosul mincinosilor
(mesaj trimis de Bleah în data de 02.03.2017, 19:40)
De ce stau uni? Ei sper sa primească ceva bani, fraierii , sa le mai dea nebunul de Zoli ceva firimituri, măcar din din milioanele de euro sifonati din firma, chiar de nebun.
Și Da stocurile Nu există, nu a existat niciodată! Firma nu are nici un activ urmăribil, toate situațiile financiare/contabile este o inselatorie.