Capacitatea administrativă trebuie consolidată la nivelul tuturor instituţiilor publice din ţara noastră, consideră Elena Iorga, coordonatorul proiectului "Noul management public, politici eficiente de resurse umane în administraţia publică locală", din cadrul Institutului pentru Politici Publice (IPP). Domnia sa a sesizat ieri, la seminarul cu tema "Reforma în administraţia publică locală din România", că raportul anual întocmit de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pentru 2004 arată că mai mult de jumătate din funcţionarii noştri publici au studii medii (57%), în condiţiile în care a crescut numărul concursurilor pentru ocuparea funcţiilor publice la care nu s-a prezentat, în mod succesiv, nici un candidat.
IPP a identificat două aspecte care ar necesita o revizuire complexă, atît la nivel local, cît şi la nivel naţional, în privinţa sistemului de gestionare a resurselor umane existente în cadrul administraţiei publice. Este vorba despre lipsa unui cod privind managementul funcţiei publice (care să cuprindă o serie de reguli privind mecanis-mele de recrutare, clasificare, evaluare a activităţiilor profesionale, precum şi promovarea unor reguli de disciplină) şi de menţinere a unui sistem de salarizare rigid, care nu stimulează performanţa.
IPP face mai multe recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului administrativ, precum crearea unor mecanisme specializate de recrutare gestionate de firme specializate, identificarea de către autorităţi a specializărilor deficitare, instituirea unui sistem de testare naţională pentru cei care vor să devină funcţionari publici.