Iranul a anunţat luni că a avertizat Washingtonul să nu-i confişte petrolierul care a părăsit duminică apele teritoriale britanice ale Gibraltarului, unde a fost reţinut săptămâni de zile, iar destinaţia finală a navei rămâne vagă, relatează AFP.
Potrivit site-ului de urmărire a traficului maritim Marine Traffic, petrolierul iranian, care era imobilizat de la 4 iulie în largul coastelor Gibraltarului a ridicat ancora duminică seara şi naviga către sud, apoi către est.
Autorităţile din Gibraltar nu au confirmat plecarea navei.
Potrivit aceluiaşi site, nava urmează să ajungă în portul grec Kalamata, în sudul Peloponezului, însă AFP nu a obţinut nicio conformare oficială. Nu se ştie care este destinaţia navei şi nici care este soarta încărcăturii acesteia.
Gibraltarul a imobilizat acest petrolier, suspectat că transporta petrol către Siria, aplicând sancţiuni europene impuse acestei ţări. El a fost autorizat joi să plece, după ce Teheranul a dat asigurări că încărcătura de 2,1 milioane de barili de ţişei iranian nu va fi livrată Siriei.
Redenumit Adrian Darya, petrolierul a trecut totodată sub pavilion iranian. El naviga anaterior sub pavilion panamez şi purta numele Grace 1.
Potrivit unui comunicat publicat duminică, autorităţile din Gibraltar au refuzat să-l confişte, aşa cum a cerut Washingtonul, punând în aplicare sancţiuni prevăzute de legea americană.
"În virtutea dreptului european, Gibraltarul se află în imposibilitatea de a oferi asistenţa cerută de Statele Unite", au anunţat ele, conform sursei citate.
Iar luni, în timp ce Adrian Darya pleca pe mare, Iranul a semnalat că a avertizat Statele Unite, prin intermediul Ambasadei Elveţiei la Teheran - care reprezintă intersele americane - cu privire la o nouă eventuală confiscare a navei.
"Iranul a trimis avertismentele necesare conducătorilor americani, pe canale oficiale (...), să nu facă o asemenea greşeală, pentru că ea va avea consecinţe grave", a declarat presei un purtător de cuvânt al Ministerului iranian de Externe, Abbas Moussavi.
Decizia autorităţilor din Gibraltar de a elibera petrolierul este o "lovitură aplicată unilateralismului Statelor Unite", şi-a exprimat satisfacţia Moussavi.
"Americanii nu au avut mult succes cu sancţiunile lor unilaterale, care nu au nicio bază juridică. Ei ar trebui să înţeleagă că intimidarea şi unilateralismul nu pot duce nicăieri în lumea de azi", a adăugat el.
Imobilizarea Grace 1 a provocat o gravă criză diplomatică între Londra şi teheran, care a dezminţit că nava se îndrepta către Siria. Iranul a confiscat, 15 zile mai târziu, un petrolier britanic, Stena Impero, în Strâmtoarea Ormuz.
Stena Impero rămâne pe mâna autorităţilor iraniene, care au confiscat apoi alte două petroliere, agravând tensiunile într-o regiune în care mai multe nave au fost atacate cu mine şi unde o fronă americană de spionaj a fost doborâtă de Iran, în contextul în care Statele Unite au strâns laţul sancţiunilor impuse Republicii islamice.
Preşedintele republican Donald Trump s-a retras în mai 2018 din Acordul de la Viena din 2015 în dosarul nuclear iranian, care permitea încadrarea industriei nucleare iraniene, negociat de către predecesorul său democrat Barack Obama cu Iranul, franţa, Rusia, Marea Britanie, China şi Germania, şi a restabilit sancţiuni dure impuse Iranului, transmite aceiaşi sursă.
Europenii au încercat, la rândul lor, să convingă Iranul să continue să respecte acordul şi au încercat să limiteze impactul sancţiunilor americane, pe care Washingtonul vrea să le aplice tuturor societăţilor care fac comerţ cu Iranul, indiferent de naţionalitatea acestora.
Republica islamică a catalogat aceste eforturi drept insuficiente şi a început, în ultimele săptămâni, să se retragă din anumite prevederi ale acordului din 2015 cu privire la programul său nuclear.
În conferinţa sa de presă de luni, purtător de cuvânt iranian a respins orice legătură între confiscarea petrolierului iranian în largul Gibraltarului şi cea a petrolierului care navighează sub pavilion britanic la Golful Persic.
"Nu există nicio legătură între aceste două nave", a declarat Moussavi. "Au existat două sau trei încălcări maritime comise de către această navă", a declarat el, referindu-se la Stena impero, care navighează sub pavilion britanic.
Referitor la această navă, "tribunalul analizează cazul". "Noi sperăm ca ancheta să se încheie cât mai rapid posibil şi ca verdictul să fie dat" în curând, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Stena Impero a fost escortat în portul iranian Bandar Abbas din cauză că "nu a respectat Codul maritim internaţional", potrivit Teheranului. El este acuzat că a ignorat apeluri de salvare şi că şi-a închis transponderul după ce a intrat în coliziune cu un vapor de pescuit.
Petrolierul, care navighează sub pavilion britanic, proprietatea unui armator suedez, are un echipaj de 23 de persoane, între care 18 sunt indieni. Restul provin din Filipine, Letonia şi Rusia.