KLM înregistrează o cantitate redusă de risipă alimentară la bordul aeronavelor, datorită aplicării inteligenţei artificiale, se arată într-un comunicat al KLM, remis redacţiei. Programele de AI permit companiei să anticipeze cu o mai mare acurateţe numărul de pasageri care, deşi au rezervat meniuri la bord, se vor îmbarca efectiv în zbor. Aceast lucru permite calcularea numărului exact de mese necesare, permiţând KLM să reducă risipa de alimente cu până la 63%, bazându-se pe numărul aşteptat de pasageri per zbor. Pe parcursul unui an, aceasta se traduce în economii de peste 100.000 kg de alimente, informează sursa.
Potrivit comunicatului, "Investiţiile în tehnologia digitală reprezintă o prioritate pentru KLM. Aplicarea inteligenţei artificiale contribuie enorm la îmbunătăţirea operaţiunilor noastre de zbor şi a le face mai sustenabile.. Combaterea risipei alimentare este un exemplu concret în acest sens, economisind zeci de mii de mese irosite pe zborurile noastre anual." declară Marjan Rintel, Director General KLM
KLM foloseşte inteligenţa artificială pentru a determina numărul de mese la bord, pentru a ajuta la combaterea risipei de alimente, precizează sursa menţionată. Nu toate rezervările se concretizează si există o rată de no-show la fiecare zbor. In funcţie de clasa de călătorie, aproximativ între 3 şi 5% dintre pasagerii rezervaţi nu se prezintă (la timp) la zbor, adaugă sursa.
Cel mai recent model AI (TRAYS) este primul de acest fel dezvoltat special pentru activităţile de catering ale KLM, transmite compania. Modelul AI prezice numărul pasagerilor la bord pe baza datelor din trecut. Sistemul de Mese la Bord (MOBS) primeşte anticipat numerele de pasageri aşteptaţi pe zbor, cu previziuni separate pentru clasele Business, Premium Comfort şi Economy. Predicţia folosind modelul AI începe cu 17 zile înainte de plecare şi continuă până la 20 de minute înainte de decolarea zborului. Aceasta înseamnă că numărul cel mai precis posibil de pasageri este prezis pentru întregul proces de catering, de la achiziţie la îmbarcare, prevenind astfel surplusul de mese, se arată în comunicat.
Modelul AI TRAYS a fost lansat la sfârşitul anului trecut de Kickstart AI. Iniţiativa a adunat talente de la companii de frunte, incluzând KLM, bol.com, Ahold Delhaize, NS şi ING, pentru a lucra la dezvoltarea acestui model, conform sursei indicate.
Potrivit datelor din comunicat, "Suntem încântaţi că am putut aduce o contribuţie valoroasă la acest proiect important pentru KLM. Obiectivul nostru cu Kickstart AI este de a accelera adoptarea AI în comunitatea de afaceri olandeză şi aşteptăm cu nerăbdare să colaborăm îndeaproape cu companiile olandeze pentru a face acest lucru posibil." declară Sander Stomph (Director General şi co-fondator Kickstart AI).
O analiză pe trei luni arată că se iroseşte cu 63% mai puţină mâncare în comparaţie cu perioadele anterioare. Cea mai mare îmbunătăţire se observă pe zborurile intercontinentale KLM cu plecare din Amsterdam - Schiphol, unde trebuie aruncate cu 2,5 mese mai puţine (1,3 kg) pe zbor. Pe parcursul unui an, aceasta înseamnă o economie de 111.000 kg de alimente pentru toate zborurile KLM care sunt servite de la Schiphol, menţionează sursa.
KLM lucrează de asemenea la aplicarea inteligenţei artificiale şi în alte segmente ale operaţiunilor sale comerciale, anunţă compania. De exemplu, AI joacă un rol important în eficientizarea întreţinerii aeronavelor. În plus, programele de AI sunt folosite pentru a simula condiţii meteorologice nefavorabile anticipate, clarificând din timp care ar fi cel mai bun orar pentru a permite continuarea zborurilor. AI ajută de asemenea clienţii, oferind sfaturi de călătorie personalizate după rezervarea unui zbor, arată datele comunicatului.