Reporter: Traversăm o perioadă dificilă, care vine după mai bine de doi ani de pandemie şi prevesteşte o nouă criză economică. Avem deja o criză în energie şi un război la graniţă. HoReCa este unul dintre domeniile cele mai afectate de pandemie şi nici acum nu este ocolit de inflaţie şi de condiţiile macroeconomice... În aceste condiţii, ce strategii abordează companiile din sectorul HoReCa pentru a-şi reveni complet după pandemie şi pentru a se pregăti pentru o eventuală nouă criza?
Laura Tatoli: Într-adevăr, lucrurile nu au fost deloc uşoare pentru această industrie în ultimii ani şi, din păcate, nici viitorul nu pare să ne rezerve un grad foarte ridicat de optimism. Însă aş încerca să numesc această perioadă una destinată provocărilor, atunci când cei care reuşesc să îşi conducă afacerea cu maturitate vor putea să răzbată şi în anii care urmează. Cred că cea mai potrivită abordare este cea a eficienţei, pe toate planurile, dar nu cum o percep unii, prin tăieri de costuri, concedieri sau recalibrarea furnizorilor în funcţie de costuri. Pentru mine, eficienţă înseamnă a păstra oamenii care aduc un plus valoare afacerii, de a coopta alţii noi şi de a le însuşi acestora valorile la care noi ţinem. Economia cu orice preţ nu aduce beneficii pe termen lung, mai ales în industria ospitalităţii, acolo unde clienţii pun mare preţ pe actul servirii şi pe calitatea produselor. Noi, la Le Château, de exemplu, suntem în continuă căutare de oameni noi, cu experienţă, care să ne ajute în eficientizarea proceselor interne.
Reporter: Cum au fost afectaţi operatorii din HoReCa de criza sanitară?
Laura Tatoli: Criza sanitară cred că ne-a provocat un recul puternic nouă, celor din industria HoReCa, întrucât am fost direct afectaţi de orice măsură de izolare. Au fost ani foarte grei, au plecat mulţi profesionişti din domeniu care au fost forţaţi să se reorienteze către alte zone de activitate. Sunt pierderi financiare pe care le vom recupera în anii care urmează, dacă toate lucrurile merg într-o direcţie favorabilă.
Reporter: Cum consideraţi că este afectat domeniul de actualele provocări economice - inflaţie, preţuri crescute în energie, dobânzi mărite, pericolul unui conflict armat...?
Laura Tatoli: Imaginaţi-vă un singur lucru - multe evenimente găzduite de Le Château sunt contractate cu un an, poate doi, înainte de a avea loc. Actele se semnează pe o valoare, însă produsele care vor fi servite sunt achiziţionate la preţul din ziua evenimentului. Gândiţi-vă că toată această presiune financiară, inclusiv costurile cu utilităţile, este extrem de greu de gestionat în astfel de vremuri tulburi. Ca în orice afacere, predictibilitatea este factorul cheie al stabilităţii... În prezent, sunt foarte multe elemente care-şi modifică preţul de la o lună la alta, inclusiv din raţiuni socio-politice, aşa cum este preţul din domeniul energiei electrice sau din sectorul gazelor, iar acest lucru ne împiedică să conturăm o proiecţie bugetară clară.
Reporter: Când aţi intrat în business şi cum aţi luat această decizie? De ce aţi ales domeniul HoReCa?
Laura Tatoli: Acest domeniu m-a atras dintotdeauna, dovadă că primul meu contract cu zona HoReCa a fost acum mulţi ani, atunci când am pus bazele unui restaurant cu specific italian - Trattoria del Tatoli - în apropiere de Centrul Vechi, pe Calea Victoriei. Acel loc mi-a adus nenumărate bucurii personale, aşa că, firesc, a apărut ideea unui loc mai mare, polivalent, care să aibă un caracter de unicitate la nivelul Bucureştiului şi, de ce nu, la nivel naţional. Le Château a fost proiectul a doi asociaţi români, ambii mânaţi de ambiţia de a construi un loc de poveste, spectaculos în adevăratul sens al cuvântului. A fost multă muncă la mijloc, investiţii consistente, aşa că, din 2015, consider că am devenit un punct de reper pe harta Capitalei, atunci când vorbim de evenimente private sau de business.
Reporter: Cât de greu este sa aveţi o afacere de succes într-o lume a bărbaţilor (încă)?
Laura Tatoli: Din acest punct de vedere, consider că noi, femeile, ne aflăm într-o poziţie fericită în ţara noastră. Conform unor analize din cadrul Uniunii Europene, România se află pe primul loc la nivelul procentului de femei care se află în postura de a conduce o afacere, cu o valoare de aproape 35%. Deci pot spune că, deşi pare o activitate complexă, cred că persoanele de sex feminin pot avea o gândire analitică mai eficientă în domeniul HoReCa şi, implicit, rezultate mai bune.
Reporter: Ce model de business urmează Le Château (cum este organizată aceasta afacere) şi care este modelul dumneavoastră de management?
Laura Tatoli: Încă de la început, din 2015, Le Château a funcţionat pe un sistem departamental foarte clar, astfel încât vânzările, banqueting-ul, bucătăria, personalul tehnic şi cel administrativ să fie clar organizate, iar interacţiunea dintre ele să aibă loc procedural. Astfel, fiecare angajat ştie cu exactitate care îi sunt atribuţiile şi, implicit, are oportunitatea să se specializeze în ceea ce face. Rezultatul este unul firesc: eficienţă mai bună, timpii morţi sunt reduşi la maxim, iar delegarea atribuţiilor se face pe criterii de specializare şi nu de disponibilitate.
Reporter: Ce planuri aveţi pentru a rezista în piaţă?
Laura Tatoli: Nu ştiu dacă există o reţetă magică pentru a rezista în piaţă, însă noi nu ne propunem doar să rezistăm, ci dorim să performăm în domeniul nostru. Le Château este o afacere de nişă, având servicii premium, iar decorul este unul clasic, opulent pe alocuri. Investiţiile pe care le-am realizat de-a lungul timpului în tehnologie ne-au determinat să ne orientăm către clienţii care preferă evenimentele "all inclusive", fără a mai fi nevoie să apeleze la diferiţi furnizori din piaţă. Acest lucru ne permite să propunem concepte complete şi aş putea spune că acest lucru ne diferenţiază în piaţă şi oferă clientului siguranţa că toate lucrurile vor merge impecabil pe toată durata evenimentului.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sector?
Laura Tatoli: Din punctul nostru de vedere, nu ne-am raportat la concurenţă nici în momentul în care am construit Le Château şi nu cred că este oportun nici acum. Şi vă explic de ce: conceptul nostru iniţial gravita în jurul unui design clasic, realizat cu materiale nobile, precum lemnul, marmura, catifeaua, cristalul, infuzate cu foarte multă tehnologie: lumini, sonorizare, proiecţie perfect integrate, fără a deranja vizual oaspeţii Castelului. Sistemele de ventilaţie, de desfumare şi ieşirile de urgenţă au fost gândite, încă de la început, pentru a respecta toate normele de siguranţă prevăzute în lege. Mai mult, disponibilitatea unui generator de putere mare ne permite să continuăm un eveniment chiar şi atunci când suntem decuplaţi de la reţeaua electrică a oraşului. Aşa că nu am avut niciodată intenţia să concurăm direct cu alte companii, ci am dorit să formăm un nou public, cel care avea aşteptări maxime şi nu le regăsea pe toate într-un singur loc.
Reporter: Care este profilul clientului Le Château?
Laura Tatoli: Aşa cum vă spuneam, am dorit să construim un public nou, exigent, fără a ne raporta la alte companii care oferă servicii similare în piaţă. Bineînţeles că există clienţi care îşi imaginează nunta în mijlocul naturii sau care îşi doresc un concept pe care nu putem să îl implementam, din raţiuni obiective, la Castel. Le Château dispune de o singură sală, aşa că putem organiza un număr limitat de evenimente anual, astfel că profilul clientului nostru se conturează ca fiind cel care îşi doreşte intimitate, acces facil din orice punct al oraşului, servicii "all inclusive" şi siguranţă, din toate punctele de vedere.
Reporter: Ce evenimente găzduiţi în această perioadă?
Laura Tatoli: Tocmai am trecut de vârful sezonului de evenimente private, în special nunţi, şi au început evenimentele de business, precum lansările de produs sau galele anuale, apogeul fiind atins în luna decembrie când au loc, în mod tradiţional, evenimentele de sfârşit de an pentru companii. Multe dintre acestea sunt petreceri tematice, aşa că surprizele se vor ţine lanţ pentru cei care ne trec pragul.
Reporter: Ce rezultate financiare a înregistrat compania la nouă luni, comparativ cu cele din anul trecut, în aceeaşi perioadă? Ce estimări aveţi pentru întregul an?
Laura Tatoli: Aşa cum era de aşteptat, anul acesta rezultatele financiare sunt mai bune decât anul trecut, mai ales că atunci au mai existat perioade de incertitudini şi de limitări cauzate de contextul pandemic. Optimismul celor care îşi doresc evenimente a crescut în acest an, însă este dificil de realizat o comparaţie între 2021 şi 2022. Nu ştiu dacă este de bun augur să analizăm inclusiv ultimul an înainte de pandemie - 2019 - întrucât piaţa s-a modificat mult de atunci, iar obiceiurile oamenilor s-au adaptat. Luna decembrie reprezintă, din multe puncte de vedere, un vârf al sezonului, aşa că vom putea trage linia după această perioadă. Însă 2022 se anunţă a fi, cu certitudine, un an bun şi acest lucru ne oferă speranţe pentru viitor.
Reporter: Ce proiecte de investiţii derulaţi şi ce buget aveţi alocat în acest sens?
Laura Tatoli: În primul rând, cred că cea mai importantă investiţie pe care o putem face în această perioadă este în resursa umană. Am pus mare preţ pe acest lucru şi îl voi considera, în continuare, o prioritate pentru că oamenii sunt cei care fac diferenţa între un serviciu bun şi unul excelent. Plus că, din punct de vedere tehnic, multe dintre investiţiile realizate în clădire sunt la zi şi, în acest moment, trebuie doar să asigurăm mentenanţa lor şi să le punem în valoare cu ajutorul unor concepte cu adevărat speciale.
Reporter: Mulţumesc!