Decarbonizarea transportului feroviar pare un vis îndepărtat, atât timp cât nicio companie din domeniul construcţiei de material rulant nu a depus vreo ofertă la achiziţia publică organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru cumpărarea a 12 trenuri pe hidrogen.
În aceste condiţii, achiziţia finanţată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă a fost anulată automat în sistemul de achiziţii publice (SICAP). Conform actelor normative în vigoare, ARF va relua procedura într-un termen cât mai scurt, pentru a se încadara în jalonul prevăzut în şi pentru absorbirea fondurilor alocate sistemului feroviar.
"Echipa ARF va derula, în prealabil, o serie de consultări de piaţă prin platforma electronică de licitaţii SICAP, pentru a identifica soluţiile adecvate la aspecte semnalate de companiile interesate în cadrul derulării procedurii încheiate", se arată într-un comunicat de presă emis de Autoritatea aflată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Procedura presupune achiziţia a 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, dar şi serviciile de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării acestora timp de 15 ani, precum şi serviciile de alimentare cu hidrogen, obiectivul de investiţii fiind finanţat prin PNRR. Procedura prevede şi posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, prin act adiţional.
Aceste automotoare ar urma să fie utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice încheiate cu cei şase operatori de transport feroviar din ţara noastră, pe liniile neelectrificate (Bucureşti - Piteşti cu extindere până la Slatina şi Craiova, Bucureşti - Aeroportul Henri Coandă, Bucureşti - Târgovişte, Piteşti - Curtea de Argeş).
Valoarea achiziţiei este estimată între 2,49 miliarde lei şi 4,25 miliarde lei fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului, adică mentenanţa pe 15, respectiv 30 de ani.