Reporter: Reprezentaţi o companie de talie mică. De ce listarea la BVB vi s-a părut mai avantajoasă decât finanţarea de la bănci sau fonduri de investiţii?
Antoaneta Fischer: Dacă ne-am compara cifra de afaceri cu cele ale altor emitenţi de pe piaţa AeRO a BVB, descrierea aceasta (companie mică) ni s-ar potrivi, dar dacă privim către piaţa serviciilor de tehnică dentară din România, suntem liderul acestei pieţe.
De-a lungul a 27 ani de la înfiinţarea companiei, am construit o echipă de specialişti care îşi desfăşoară activitatea în laboratorul nostru, cu tehnologii de ultimă generaţie şi unde realizăm toate tipurile de lucrări protetice. Acţionăm pe o piaţă de nişă, cu mare potenţial de creştere, atât în România, cât şi pe plan mondial, iar compania deţine know-how-ul, resursele tehnologice şi echipa de profesionişti care să ne permită să valorificăm oportunităţile pieţei. Singura problemă care se ridica era a capitalului suplimentar care să ne susţină planurile de dezvoltare şi am considerat că piaţa AeRO, prin investitorii săi de retail, ne poate asigura finanţarea necesară, dar şi libertatea de a ne duce planurile la îndeplinire.
Nu excludem alte modalităţi de finanţare, nu dorim să le privim ca fiind opuse pieţei de capital, ci complementare, şi suntem deschişi inclusiv faţă de investitori instituţionali, dar cred că soluţia adoptată acum a fost cea mai bună în această etapă de dezvoltare a companiei.
Consider că, spre deosebire de celelalte variante de finanţare, venirea la bursă, pe lângă capitalul pe care îl poţi atrage recurent, îţi oferă acces mult mai uşor la forţa de muncă, la clienţi şi furnizori noi, care vin la pachet cu o notorietate mai mare a companiei.
Reporter: Listarea presupune transparenţă. Şi costuri suplimentare - raportările contabile au nevoie de o firmă specializată, poate veţi avea nevoie şi de o companie de PR pentru comunicările către investitori şi piaţă. Sunteţi pregătiţi să vă asumaţi aceste costuri şi acest efort suplimentar?
Antoaneta Fischer: Transparenţa şi respectul pentru parteneri, clienţii şi furnizorii noştri, au fost valorile pe baza cărora ne-am construit afacerea, astfel că ne propunem să clădim o relaţie similară cu investitorii. Suntem conştienţi că finanţarea atrasă prin plasamentul privat de acţiuni nu a venit cu seria de constrângeri care însoţesc, de exemplu, un credit bancar, dar ştim că investitorii şi-au pus încrederea în companie, iar noi suntem datori să le-o reconfirmăm permanent, prin comunicarea transparentă a planurilor şi a rezultatelor noastre.
Mai avem de învăţat în ceea ce priveşte relaţiile cu investitorii, dar avem sprijinul unui lider pe piaţa brokerilor de bursă şi al unei agenţii specializate în comunicarea pe piaţa de capital, astfel că ne îndreptăm în direcţia cea bună. Dacă privim în urmă, la câte am învăţat despre piaţa de capital faţă de acum un an, constatăm că a fost o experienţă de învăţare excelentă.
Pe măsură ce o companie creşte în dimensiune, cresc natural şi cerinţele, de aceea nu vedem listarea ca pe un generator de costuri, ci mai degrabă de oportunităţi şi ca pe o evoluţie firească.
Reporter: Cum v-aţi propus să folosiţi fondurile atrase la finalul anului trecut în urma listarii? Ar putea urma şi alte runde de finanţare (obligaţiuni, majorări de capital cu aport în numerar)?
Antoaneta Fischer: Un obiectiv major este să devenim unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii de tehnică dentară de pe piaţa europeană. Din această perspectivă, din momentul desfăşurării plasamentului şi până acum, am făcut demersurile pentru deschiderea unui laborator de tehnică dentară în Germania, a cărui inaugurare o vom anunţa în curând.
Odată cu deschiderea acestui laborator, le vom putea oferi cabinetelor stomatologice germane, direct pe teritoriul lor, servicii şi lucrări protetice la o calitate excelentă, la preţuri competitive şi cu livrare rapidă, avantaje care ne diferenţiază de alţi competitori locali sau internaţionali care livrează în Germania, cea mai mare piaţă de profil din Europa. Totodată, vom avea acces şi la cabinetele stomatologice din ţările învecinate.
După ce planurile în privinţa extinderii pe plan extern se vor contura, vom folosi capitalul atras prin plasamentul privat pentru consolidarea poziţiei noastre pe piaţa autohtonă, foarte fragmentată, şi pentru integrarea pe verticală a business-ului nostru, prin demararea unor proiecte în domenii conexe activităţii noastre principale.
Am putea apela la alte runde de finanţare, dacă nevoile de dezvoltare a companiei o vor impune, dar este prea devreme să le anticipăm.
Reporter: Care este strategia pe care o propuneţi investitorilor? Să fie acţionari într-o companie de creştere, în care profitul este reinvestit constant şi dividendele nu se acordă pentru a permite dezvoltarea mai rapidă a companiei sau să deţină acţiuni într-o afacere unde se încasează cu regularitate o parte din profit sub formă de dividende?
Antoaneta Fischer: Suntem o afacere care este, în acelaşi timp, una defensivă, prin prisma domeniului - aspect evidenţiat inclusiv de pandemie, dar şi o afacere de tip growth, cu potenţial de creştere la export, ceea ce ne conferă, în bună măsură, unicitate. Pe baza relaţiilor de tradiţie, dezvoltate în peste 25 de ani cu parteneri externi, dorim să ne creştem exporturile în următorii ani, după cum am făcut şi din 2018 încoace.
Astfel, deşi ne vom concentra pe creşterea cifrei de afaceri, în principal prin extinderea vânzărilor pe pieţele externe, vom avea o preocupare permanentă pentru a echilibra nevoia de finanţare care solicită învestirea unei părţi din profit, cu dorinţa de a menţine acţionarii motivaţi. La momentul potrivit, avem în vedere operaţiuni de majorare de capital social, prin distribuţii de acţiuni gratuite, dar şi distribuţii de dividende cash.
Reporter: Cum vedeţi perspectivele economiei în 2022 şi influenţa inflaţiei asupra cererii?
Antoaneta Fischer: Asemeni altor antreprenori, nu putem face abstracţie de conjunctura macroeconomică şi observăm o creştere a inflaţiei, pe de o parte, şi faptul că se mai simte efectul măsurilor luate pentru a limita efectele pandemiei, pe de altă parte.
Faptul că aveam deja o bază de clienţi dispersată geografic, în mai multe ţări, ne-a ajutat să depăşim cu bine perioada pandemiei, mai ales în perioada stării de urgenţă (între lunile martie şi mai 2020), când cabinetele stomatologice din România nu au avut deloc activitate, dar şi în lunile imediat următoare, când s-au deschis cu anumite restricţii.
În Germania, cabinetele nu au fost închise nici măcar o zi, astfel că ne-am concentrat activitatea pe pieţele externe şi am reuşit să depăşim această perioadă dificilă, fără a fi nevoiţi să renunţăm la vreun coleg din echipă şi fără pierderi financiare.
De aceea credem că va fi o creştere semnificativă în privinţa serviciilor de stomatologie şi a laboratoarelor de tehnică dentară, chiar în pofida inflaţiei, pentru că noi vorbim de o necesitate medicală şi nu de un serviciu opţional.
Reporter: Mulţumesc!