Clienţii celor două bănci pentru locuinţe din şara noastră se confruntă cu mari probleme privind calitatea locuinţelor în care trăiesc, nemulţumirile cele mai des semnalate fiind vechimea prea mare, lipsa renovărilor şi reparaţiilor, lumina insuficientă şi faptul că locuinţele sunt friguroase, arată un sondaj realizat de IRSOP pentru Asociaţia Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR).
Sondajul a fost realizat în perioada 3-20 aprilie 2017 în rândul a 1.040 de clienţi ai BCR Banca pentru Locuinţe şi Raiffeisen Banca pentru Locuinţe care au economisit timp de cinci ani în cadrul sistemului de economisire-creditare şi au plecat din sistem fără să ia uncredit, are o marjă de eroare de+/-3% şi un nivel de încredere de 95%.
Astfel, dintre persoanele chestionate, 84% semnalează cel puţin o problemă cu locuinţa. Astfel, 42% dintre cei chestionaţi se plâng de faptul că locuinţa în care trăiesc este veche, 29% spun că are nevoie de reabilitare, 28% consideră că nu îi protejează de poluarea exterioară, 25% spun că locuinţa nu a fost de mult zugrăvită, iar 25% sunt nemulţumiţi că locuinţa nu este modernă, potrivit sursei citate.
De asemenea, 21% dintre persoanele incluse în sondaj au probleme cu apa şi canalizarea, 20% au lumină naturală insuficientă, 19% sunt nemulţumiţi că locuinţa este friguroasă, iar 16% consideră că locuinţa este prea mică, acestea fiind principalele nemulţumiri semnalate.
Conform sursei, dintre persoanele incluse în sondaj, 814 (78%) au declarat că au folosit sau vor folosi banii economisiţi în sistemul de economisire-creditare (cunoscut şi sub denumirea germană de Bauspar) pentru a îmbunătăţi locuinţele în care trăiesc.
Din această categorie, cei mai mulţi - 72% - folosesc banii economisiţi pentru lucrări de reparaţii, renovare sau reabilitare, 16% pentru a cumpăra o casă sau un teren, 8% pentru construcţie 3% pentru extinderea locuinţei, arată sondajul.
Datele prezentate luni arată că, deşi în ţara noastră salariile sunt, în medie, la jumătate din nivelul din Cehia sau Slovacia, ţări în care sistemul Bauspar a fost folosit cu succes în ultimele două decenii pentru renovarea a milioane de locuinţe, preţurile materialelor de contrucţii sunt foarte similar, se mai arată în sursă.
Din această cauză, sistemul de economisire-creditare este foarte util mai ales pentru gospodăriile sărace din România, care reuşesc cu greu să facă rost în alt mod de fonduri pentru renovarea locuinţelor.
"Proporţia clienţilor care au probleme cu locuinţa este mai mare în gospodăriile sărace, pentru toate categoriile de probleme, în afară de mărimea locuinţei. Dar problemele locative sunt sistemice, pentru că sunt prezente şi în gospodăriile cu venit peste medie", a declarat preşedintele executiv al Asociaţiei Băncilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR), Lucian Anghel.
Concret, dintre clienţii participanţi la sondaj care trăiesc în gospodării considerate sărace din România, cu venituri lunare sub 3.000 lei, 47% se plâng că locuinţa este veche, 32% - că are nevoie de reabilitare, 28% - că nu este zugrăvită de mult - şi 25% - că are probleme cu apa şi canalizarea.
Dintre clienţii care trăiesc în gospodării cu venituri lunare peste 3.000 lei, 36% se plâng de vechimea locuinţei, 28% - că are nevoie de reabilitare, 23% - că nu este zugrăvită de mult - şi 17% - că are probleme cu apa şi canalizarea.
În sondaj se mai arată că dintre clienţii chestionaţi, 56% trăiesc în locuinţe la bloc, iar dintre aceştia, unul din patru locuieşte într-un apartament în care numărul locatarilor este mai mare decât numărul de camere.
Datele sugerează problemele importante legate de calitatea locuinţelor din România şi pe care un sistem de economisire-creditare susţinut de stat le poate rezolva măcar parţial.
Potrivit sursei citate, publicarea datelor vine în contextul în care sistemul de economisire-creditare din România este blocat de anul trecut după un control al Curţii de Conturi, iar cele două bănci de pe piaţă aşteaptă o nouă lege, aflată în prezent în dezbatere în Parlament, care să aducă clarificări sistemului.