Reporter: Cum a evoluat piaţa sistemelor de management a proprietăţilor imobiliare din România?
Simone Favat: România este în continuare, considerată o piaţă într-o permanentă dezvoltare, cu un mare potenţial pentru serviciile de management al facilităţilor. Companiile precum Atalian, pe măsură ce au intrat în România au avut şi misiunea de a forma piaţa şi de a expune benefiicile unor servicii integrate de management al facilităţilor. Însă, piaţa este în continuare fragmentată şi există foarte multe companii mici care operează în acest sector şi care au o înţelegere restrânsă asupra modului în care clienţii solicită şi aleg serviciile de management al facilităţilor. Intrarea în România şi consolidarea birourilor companiilor multinaţionale, în special a celor din sectorul de producţie şi servicii IT şi backoffice, schimbă modalitatea în care se realizează achiziţionarea serviciilor de management al facilităţilor. Standardele sunt din ce în ce mai ridicate, iar companiile de management al facilităţilor sunt implicate încă din stadiul de proiectare a clădirilor pentru a recomanda soluţiile cele mai potrivite şi eficiente. În plus, deciziile şi contractele sunt gestionate de către birourile regionale de achiziţii. Schimbarea aceasta creează mai multă transparenţă în piaţă, cu avantaje atât pentru clienţi, cât şi pentru companiile de management al facilităţilor.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în acest an privind segmentul dumneavoastră de activitate, pe plan local?
Simone Favat: Ne aşteptăm să avem o creştere a cotei de piaţă. Atalian România a semnat contracte cu o serie de clienţi noi şi va continua să ofere cele mai bune servicii celor peste 35 de clienţi naţionali cu care deja colaborăm. Aproape toţi clienţii noştri au angajamente pe termen lung şi în ultimii doi ani am reînnoit toate contractele pe care le deţinem. Astfel, noii clienţi reprezintă o creştere pentru noi, dar şi o investiţie în viitor, având în vedere rata de retenţie.
Reporter: Care este valoarea pieţei pe care activaţi în acest moment, pe plan naţional şi internaţional?
Simone Favat: Piaţa pe care Atalian România activează este evaluată la aproximativ 60 de milioane de euro. Totuşi, aceasta este din ce în ce mai fragmentată. În momentul de faţă, pe piaţă există o varietate de companii mici şi mijlocii care concurează atât în liga lor, cât şi cu organizaţiile mai mari, internaţionale. Piaţa managementului facilităţilor este în continuare imatură, însă are un potenţial mare de dezvoltare. Există oportunităţi pentru inovaţie şi dezvoltare, dar în principal evoluţia are loc în paralel cu piaţa imobiliară. La nivel internaţional, dezvoltarea infrastructurii şi noile tehnologii sunt factorii care vor determina creşterea pieţei de management al facilităţilor. În 2014, piaţa globală a fost evaluată la 24,65 miliarde de dolari.
Reporter: Cum caracterizaţi interesul companiilor din România pentru soluţiile de mentenanţă şi renovare a clădirilor? Există o preocupare generală în acest sens?
Simone Favat: Interesul pentru soluţiile de management al facilităţilor creşte odată cu dezvoltarea pieţei imobiliare. Marile centre comerciale, clădirile de birouri, fabricile şi alte parcuri industrale, parcurile logistice, magazinele şi chiar spitalele sau clinicile, toate sunt proprietăţi care au nevoie de serviciile unei companii de management al facilităţilor. Noi suntem cei care avem grijă de întreţinerea clădirii, instalaţiilor, a serviciilor de securitate şi de multe altele. Noi oferim tot ce au nevoie companiile sau organizaţiile care închiriază sau activează în astfel de spaţii mari. Aşadar, există o preocupare în acest sens şi mai ales în cazul contrucruţiilor noi, interesul este în creştere.
Reporter: Ce cifră de afaceri şi ce profit aţi înregistrat anul trecut pe piaţa noastră? Care sunt estimările dumneavoastră pentru 2015?
Simone Favat: Atalian România a obţinut o creştere cu 75% a cifrei de afaceri în ultimii 3 ani şi a înregistrat o creştere EBITDA de 58%. Având în vedere perioada scurtă, credem că aceste realizări sunt foarte importante. Am reuşit să revitalizăm compania şi să redevenim din ce în ce mai competitivi pe o piaţă în continuă schimbare. În acest moment avem o cifră de afaceri de 350.000 de euro pe lună şi pentru perioada 2014-2015 estimăm că vom ajunge la 4 milioane de euro, cu o creştere EBITDA de peste 5%. Anul trecut, 2013-2014, am avut o cifră de afaceri de 3,5 milioane de euro.
Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare pentru dezvoltarea unor noi soluţii de management al proprietăţilor imobiliare şi când vor fi acestea disponibile în ţara noastră?
Simone Favat: Tehnologia revoluţionară care schimbă în totalitate această industrie este "clădirea inteligentă". Această idee a apărut pentru prima dată în domeniul managementului facilităţilor acum mult timp, dar în ultimii aproximativ 10 - 15 ani, ideea a trecut de la o noţiune teoretică la practică.
Acum, sistemele de automatizare pentru clădiri de toate tipurile sunt frecvente, iar "clădirile inteligente" au trecut printr-o nouă transformare. Discuţiile referitoare la aceste tehnologii au depăşit limitele sistemelor de automatizare clasice şi pun probleme precum gestionarea securităţii de la distanţă, a comunicaţiilor, dar şi monitorizarea şi controlul mediului în care angajaţii activează. Astăzi ne concentrăm mai mult pe cum este folosită această tehnologie în managementul facilităţilor şi mai puţin pe faptul că o deţinem şi atât. Clădirile inteligente de acum nu îmbunătăţesc doar controlul pe care îl ai asupra lor şi al sistemelor în baza cărora funcţionează, ci îţi permit să generezi informaţii pe care le poţi analiza în comparaţie cu alte sisteme. Astfel, putem lucra mai eficient în întreaga clădire nu doar în anumite zone ale unui complex. Clădirea inteligentă integrează şi analizează colectiv sistemele care înainte funcţionau ca silozuri independente.
Reporter: Care este strategia de dezvoltare a companiei, pe termen mediu şi lung?
Simone Favat: Strategia de expansiune a Atalian România se va concentra pe furnizarea de servicii integrate clienţilor actuali şi potenţiali, cu focus pe optimizarea operaţiunilor locale şi internaţionale ale unei companii. În curând, companiile de management al facilităţilor se vor confrunta cu una dintre cele mai mari provocări ale industriei din ultimii ani: creşterea rolului lor în susţinerea clienţilor în vederea reducerii masive a consumului de energie la clădirile de mari dimensiuni. În acest sens, am început deja să adoptăm tehnologii inovatoare, care ne permit să operăm mult mai sustenabil şi mai eficient în reducerea consumului energetic.
Mai mult, Atalian România are în plan campanii de comunicare despre economisirea energiei în rândul angajaţilor din clădirile mari de birouri.
Reporter: Care sunt planurile dumneavoastră de investiţii pentru 2015?
Simone Favat: Anul acesta ne dorim să investim în principal în modernizarea platformei de IT pe care o folosim în livrarea serviciilor de management al facilităţilor. Astfel, angajaţii vor avea instrumente mai bune de lucru, care vor permite echipelor operaţionale şi de monitorizare să identifice mai rapid problemele şi să intervină pentru soluţionarea lor.
Această platformă este bazată pe sistemul Cloud, ceea ce ne permite să accesăm şi să transmitem mai uşor informaţiile în orice moment, de oriunde, de pe un calculator, tabletă sau smartphone.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia ţării noastre din punctul de vedere al industriei de management al proprietăţilor imobiliare?
Simone Favat: Sectorul de management al facilităţilor din România, la fel ca multe alte sectoare, încearcă să îmbunătăţească eficienţa energetică şi să reducă consumul de energie. Această situaţie este o consecinţă a presiunilor din ce în ce mai mari ale Directivei de Eficienţă Energetică a Uniunii Europene din 2012, care impune o serie de măsuri obligatorii pentru a ajuta Uniunea Europeană să îşi atingă obiectivele de 20% eficienţă energetică până în 2020. Printre altele, această directivă obligă companiile cu peste 250 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală de mai puţin de 50 milioane de euro să realizeze audituri energetice cel puţin o dată la patru ani. Primul audit obligatoriu trebuie să aibă loc până în data de 5 decembrie 2015. Astfel, companiile de management al facilităţilor caută oportunităţi care le vor oferi un avantaj în această luptă, iar până acum toate vin de pe frontul tehnologic.
Reporter: Mulţumesc!