Marcus Ehrenberger, Strabag: "Dacă sectorul construcţiilor nu se mişcă spre sustenabilitate, vom avea o mare problemă"

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 5 iulie

Sursa foto: https://karriere.strabag.com/de/aktuelles/2023-02/kreislauffaehiges-bauen

Sursa foto: https://karriere.strabag.com/de/aktuelles/2023-02/kreislauffaehiges-bauen

În condiţiile în care Europa deţine doar 9% din materiile prime necesare, sustenabilitatea reprezintă o condiţie esenţială pentru sectorul construcţiilor, susţin specialiştii companiei Strabag care lucrează în Centrul de Inovare Zublin din Stuttgart, Germania şi care caută cele mai bune soluţii în acest sens şi pentru ca firma respectivă să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în anul 2040. Mai ales că potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii Strabag, industria construcţiilor este responsabilă de 38% din gazele cu efect de seră emise pe Glob, este o mare consumatoare de energie - aproximativ 35% şi generează peste 35% din deşeurile industriale din Uniunea Europeană. Mai mult, 80% din minereuri şi 50% din materiile prime sunt folosite de industria construcţiilor.

Dr. Marcus Ehrenberger, Senior Function Lead Sustainability Management Environment&Energy a declarat, în cadrul unei prezentări pe care a susţinut-o la centrul din Stuttgart: "În primul rând trebuie să construim ecologic şi, de aceea, e necesar să stabilim ce fel de materii prime vom utiliza în perioada următoare. Apoi este vorba despre construcţii, despre cât oţel ar trebui să folosim sau dacă putem realiza imobile mai uşoare dar la fel de sigure precum cele care conţin oţel, iar în ultimul rând trebuie să analizăm eficienţa construcţiilor sustenabile, durabile. În centrul industriei construcţiilor, e nevoie să punem ideea de economie circulară, pentru a avea grijă de resursele care ne sunt necesare şi a le reutiliza atunci când este posibil. Referitor la şantiere, avem nevoie de clădiri eficiente, prietenoase cu mediul, atât pe partea de logistică, cât şi pe partea de management. (...) Realizarea sustenabilităţii în construcţii este un maraton, nu un sprint, pe care trebuie să o finalizăm până în anul 2040, cu efort din partea tuturor. Dacă sectorul construcţiilor nu se mişcă spre sustenabilitate, vom avea o mare problemă, din cauza lipsei materialelor necesare - majoritatea se află în state cu regimuri politice autoritare sau nedemocratice - şi a preţului acestora".

Şeful echipei care se ocupă de sustenabilitate în cadrul Strabag ne-a mai spus că digitalizarea poate fi un factor important şi poate fi cheia pentru realizarea unor materiale prefabricate, cu mai puţine materii prime care sunt necesare în acest moment.

Marcus Ehrenberger a arătat: "Cea mai importantă provocare pentru compania noastră este să recondiţionăm, să reconstruim clădirile existente. Prin asta urmărim reducerea emisiilor de carbon şi reducerea schimbărilor climatice. Nu suntem naivi, ştim că ne vom confrunta cu noi schimbări climatice, întrebarea este cât de mult ne vor impacta, şi de aceea este responsabilitatea noastră ca imobilele ridicate pentru clienţi să răspundă acestor necesităţi şi să reducă efectul acestor schimbări. Industria oţelului este reponsabilă de 10% din emisiile de carbon, procent din care jumătate revine oţelului folosit pentru construcţii. Fabricarea cimentului este responsabilă pentru 8% din emisiile de gaze; o treime din acestea sunt cauzate de arderea calcarului în clinchere, de măcinare şi transport, iar două treimi sunt cauzate de reacţiile chimice din timpul producerii cimentului. De aceea, e nevoie de noi tehnologii şi materiale inovatoare, cum ar fi înlocuirea cimentului Portland, de date de sustenabilitate şi de implementarea unei economii circulare, prin reutilizare, remanufacturare, reparare, reciclare şi recuperare a prefabricatelor şi au altor materiale primare. Chiar şi folosirea unor materiale inovative eficiente, care înseamnă o cantitate mai redusă de materiale decât cea utilizată în prezent. Mai ales că aceasta este o cerinţă a clienţilor companiei, care sunt interesaţi de amprenta de carbon pe care imobilul pe care îl doresc o are asupra mediului înconjurător. Suntem aici pentru a utiliza noi concepte, pentru a dezvolta noi materiale, noi construcţii şi pentru a trasa noi ţinte pe care să le monitorizăm permanent în perioada următoare. Vorbim practic despre un real management al sustenabilităţii în construcţii pe care încercăm să îl implementăm în fiecare proiect".

Combustibilul HVO şi asfaltul reciclat, două tehnologii implementate de Strabag

Astfel pentru a reduce emisiile de CO2, experţii de la Centrul de Inovare al companiei Strabag Zublin au implementat două soluţii inovative şi lucrează la cea de-a treia. Prima se referă la utilizarea drept combustibil pentru vehiculele folosite pe şantierele de construcţii a uleiurilor vegetale hidrogenate (HVO), care este un combustibil asemănător motorinei, produs prin procesarea uleiurilor şi grăsimilor vegetale şi animale, cum ar fi grăsimile reziduale. Este potrivit în orice amestec sau ca combustibil pur în motoarele diesel omologate şi permite o reducere cu maximum 90% a emisiilor de CO2. Proiectul HVO a fost lansat în ianuarie 2024, când au fost selectate şantierele de construcţii unde urma să fie folosit noul combustibil, precum şi furnizorii uleiurilor respective, în luna februarie au fost stabilite ce echipamente şi maşini de construcţii sunt compatibile cu HVO, iar în luna iunie au fost deja utilizate pe şantierele Strabag peste un milion de litri de carburant HVO.

A doua soluţie implementată de specialiştii de la Strabag-Zublin este reciclarea asfaltului, prin utilizarea unui recuperator ce permite încălzirea materialului fără utilizarea unei flăcări, evitând deteriorarea bitumului. Această tehnologie poate fi folosită doar pentru 50% din asfaltul necesar unei lucrări, dar experţii Strabag susţin că sunt posibile din punct de vedere tehnic utilizarea unor cote mai mari de asfalt reciclat (între 70% şi 100%) în funcţie de lucrarea efectuată. De altfel, la nivelul grupului Strabag, propriile cerinţe de asfalt sunt acoperite inclusiv prin utilizarea acestei tehnologii, care urmează a optimizat între procesul de producţie a asfaltului. De exemplu, Strabag a folosit anul trecut 1,3 milioane tone de asfalt reciclat în lucrări efectuate în Austria, Germania şi Polonia.

În privinţa utilizării asfaltului reciclat, Marcus Ehrenberger a precizat că acesta este folosit în funcţiile de reglementările în construcţii din fiecare ţară sau fiecare administraţie locală şi a opinat că la nivel european ar trebui să existe o reglementare unitară, pentru toate statele membre, referitoare la standardele în construcţii şi la utilizarea noilor tehnologii, pentru a nu lăsa loc arbitrariului în întocmirea documentaţiei în procedurile de achiziţie publică pentru lucrările mari de infrastructură.

Menţionăm că Centrul de Inovare Zublin din Stuttgart, un imobil cu şase etaje, a fost realizat de grupul Strabag punând accentul pe durabilitate în toate fazele de proiectare, construcţie şi exploatare. Lucrările de structură au fost finalizate folosind un beton cu nivel scăzut de carbon, de la placa de pardoseală până la acoperiş. Aluminiul din ramele ferestrelor şi din structura cu stâlpi şi grinzi a faţadei are un conţinut ridicat de reciclare de până la 70% şi este complet reciclabil. Întregul proiect este un exemplu de modul în care construcţiile moderne pot fi ecologice, cu o utilizare redusă a materialelor.

A treia soluţie este realizarea unui centru urban tehnologic de construcţii în care să fie relocate şi încapsulate deşeurile de materiale de construcţie rezultate din lucrările urbane, ce vor fi reciclate şi vor fi utilizate pe alte şantiere. Un astfel de centru va fi ridicat de Strabag în zona portului Bremen şi va avea ca efect reducerea deşeurilor din construcţii, a numărului transporturilor cu camioane şi a emisiilor de CO2.

Marcus Ehrenberger a precizat: "Vom recicla betonul din clădirile vechi, din imobilele demolate, şi vom face un nou tip de beton, cu mai puţine emisii de CO2. Reciclarea materialelor de construcţii este partea importantă a acestui proiect şi de aceea am ales să îl construim în apropierea oraşului Bremen, pentru că noi considerăm oraşul drept o mină urbană, din ale cărui clădiri vechi, aflate în renovare sau demolare, putem extrage materialele necesare pentru noi construcţii. Practic, pe perioada funcţionării centrului toate clădirile oraşului sunt potenţiale surse de materii prime reciclabile pentru compania noastră, dar şi pentru alte companii care vor dori să apeleze la tehnologia centrului respectiv".

El a mai spus că proiectul din Bremen se află încă în analiza factorilor de decizie ai companiei Strabag, că are nevoie de autorizaţii din partea instituţiilor locale şi regionale germane, şi că ridicarea acvestui centru va începe efectiv peste 2 sau 3 ani.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb