Concentrarea pieţei de brokeraj şi a celei de asigurări, influenţa tehnologiei, adaptarea unor produse de asigurări internaţionale, beneficiile pentru angajaţi, dar şi riscurile politice şi cibernetice sunt câteva dintre principalele zece tendinţe în dezvoltare pe piaţa autohtonă de asigurări, potrivit unui studiu al firmei de brokeraj Marsh, trimis redacţiei.
"Acestea îşi au originea în 2014 şi este probabil să se dezvolte şi mai mult în 2015, datorită unor condiţii de piaţă în plină evoluţie", comentează autorii cercetării.
• Concentrarea pieţei de brokeraj şi a celei de asigurări
Tendinţa de concentrare a pieţei de asigurări este susţinută de faptul că, la nivelul Uniunii Europene sunt implementate programe pentru o mai bună reglementare a pieţei, precum directiva privind intermediarea în asigurări (IMD) şi Solvency II, regimul de reglementare şi supraveghere care vizează companiile de asigurări. IMD impune anumite reguli mai stricte pentru jucătorii din piaţa de brokeraj, iar Solvency II presupune implementarea unor noi standarde privind solvabilitatea si capitalul, afectând mai ales companiile de pe ulimele locuri ale clasamentului, explică Marsh.
• Tehnologia transformă piaţa de asigurări
Dacă, până de curând, brokerii de asigurare au fost cei care s-au adaptat cu succes noilor tehnologii, dezvoltându-se în acest sens, şi asigurătorii au început să investească în sisteme care să le eficientizeze operaţiunile, concentrându-se mai ales pe canalele de distribuţie, dar şi pe gestionarea dosarelor de daună. Mai mult: datele colectate pot fi valorificate şi analizate pentru o mai bună predictibilitate a daunelor. Astfel, poate fi înregistrat un progres către profitabilitatea necesară acestei pieţe, se mai arată în comunicat.
• Investiţiile
Piaţa asigurărilor este strâns legată de nivelul investiţiilor. Specialiştii estimează că noul an va aduce creşteri ale investiţiilor străine şi publice şi un grad mai mare de accesare a fondurilor nerambursabile. Acest lucru înseamnă redresarea anumitor segmente, precum constructiile şi imobiliarele, ceea ce va conduce la demararea sau materializarea unor proiecte şi, deci, la un impact pozitiv asupra pieţei de asigurări.
• Reglementarea pieţei
Creşterea daunalităţii pe anumite linii, precum RCA, au condus la o reglementare mai strictă a pieţei de asigurări şi va însemna continuarea procesului prin care se încearcă redresarea domeniului, comentează brokerii de la Marsh.
• Adaptarea unor produse de asigurări internaţionale
Odată cu dezvoltarea companiilor, creşte şi nevoia acestora pentru produse de asigurare mai sofisticate. Astfel, produsele de asigurare internaţionale, de pe pieţele mature, încep să fie preluate şi localizate, adaptate pe cerinţele companiilor din România.
"De multe ori, precum şi în alte pieţe, consumatorii sunt cei care împing dezvoltarea produselor, pentru a răspunde cât mai bine cerinţelor lor.", a afirmat Cristian Fugaciu, director general Marsh România.
• Asigurările agricole
Asigurările agricole se află pe un trend ascendent, mai ales în condiţiile în care agricultura în ţara noastră este puternic dependentă de vreme, iar grindina, temperaturile scăzute, ploile sau seceta pot afecta puternic acest sector. Marsh vede semnale pozitive în ceea ce priveşte asigurarea culturilor şi din partea micilor agricultori, care încep să înţeleagă rolul pe care îl poate avea un produs de asigurare.
• Beneficiile pentru angajaţi
Asigurările de sănătate au fost şi rămân în topul beneficiilor oferite de companii angajaţilor ca să le întâmpine aşteptările, atât datorită competitivităţii pieţei muncii pe anumite segmente şi practicilor marilor angajatori, cât şi pentru a creşte eficienţa prin satisfacţia angajaţilor. Tot sub umbrela beneficiilor, pensiile private facultative încep să fie apreciate de angajaţi, în contextul creşterii nevoii de economisire
• Preţul
În ultimii ani, preţul a devenit din ce în ce mai important în luarea deciziei de asigurare şi pare că această tendinţă se va menţine, afirmă reprezentanţii Marsh. Totuşi, acest lucru înseamnă de cele mai multe ori un produs care nu este suficient de acoperitor şi nu corespunde riscurilor reale de care se poate lovi compania.
"Chiar dacă un preţ mai mic poate fi atrăgător, un broker, în calitate de consultant, explică întotdeauna clienţilor însemnătatea raportului calitate-preţ şi îi ghidează în alegerea produsului care corespunde într-adevăr nevoilor lor de business", a comentat Cristian Fugaciu.
• Risc politic
Intensificarea tensiunilor geopolitice, mişcările separatiste şi scăderea preţului petrolului agravează riscul politic şi duc la poziţionarea acestuia printre riscurile urmărite îndeaproape de cele mai multe companii. În regiune, Moldova, Ucraina şi Serbia sunt considerate cu risc politic ridicat. Riscului politic i se alătură şi atacurile teroriste, care cresc potenţialul ca afacerile unei companii să fie afectate.
• Riscul cibernetic
În lumina atacurilor cibernetice care au avut loc în ultimul timp, inclusiv la noi, şi având în vedere că riscul cibernetic este considerat un risc cu o probabilitate mare de a se produce, mai ales în contextul în care din ce în ce mai multe aspecte ale vieţii sunt dependente de internet, Marsh observă şi în ţara noastră, ca prim pas, o creştere a interesului pentru înţelegerea acestui risc.
Marsh, companie de brokeraj în asigurări şi consultanţă de risc, are peste 27.000 de specialişti, deservind clienţi din peste 130 de ţări. Marsh este parte a Marsh & McLennan Companies, un grup cu 55.000 de angajaţi la nivel mondial şi cu venituri de peste 12 miliarde de dolari, din grup făcând parte şi: Guy Carpenter (specialist în risc şi reasigurări); Mercer (furnizor de servicii şi consultanţă HR); şi Oliver Wyman (consultanţi de management). Grupul este listat (simbolul: MMC) pe bursele din New York, Chicago şi Londra.