Reporter: Cum şi când a apărut ideea înfiinţării Supreme Council of European Business şi, implicit, a filialei din România?
Mehmet Sumeroglu: Ideea înfiinţării a apărut în 2015, când am început să lucrăm la pregătirea structurii SCEB, iar în 2017 a luat fiinţă, în mod oficial, în România. Am decis că este nevoie de o astfel de organizaţie datorită faptului că, atât la nivel naţional, cât şi internaţional, oamenii de afaceri au nevoie de parteneri de încredere, pe care îi găsesc tot mai greu. Prin intermediul procesului de due diligence pe care îl realizăm pentru fiecare companie care doreşte să fie membru, ne asigurăm că alături de noi sunt oameni de încredere şi afaceri sus-tenabile.
Reporter: În câte state este prezentă organizaţia?
Mehmet Sumeroglu: Dezvoltarea organizaţiei continuă în peste 10 ţări din Europa, iar în România şi în Bulgaria suntem prezenţi prin birouri şi prin board-ul executiv. Anul acesta urmează deschiderea birourilor care deservesc Belgia, Olanda, Luxemburg, Grecia, Macedonia, Turcia, Moldova şi Israel.
Reporter: Câţi membri numără şi câţi antreprenori sunt înscrişi în cadrul filialei de aici?
Mehmet Sumeroglu: Alături de noi a venit un număr semnificativ de companii şi oameni de afaceri cu reputaţie, iar în acest moment avem o listă destul de lungă de aşteptare de aproximativ 200 de companii din toate ţările enumerate mai sus.
Reporter: Cum îi poate ajuta Supreme Council of European Business pe antreprenorii aflaţi la început de drum?
Mehmet Sumeroglu: Susţinem antreprenorii aflaţi la început de drum prin conexiuni cu companii serioase, de încredere, conduse de antreprenori cu reputaţii excelente, fapt care creează un mediu de afaceri sigur şi stabil.
Reporter: Cum caracterizaţi colaborarea dintre instituţiile din România şi mediul de afaceri local?
Mehmet Sumeroglu: Consider că instituţiile din România încă au nevoie de un sprijin şi de un feedback real din partea mediului de afaceri, nepolitizat şi sincer. Mai este nevoie de construirea punţilor eficiente de comunicare între instituţii şi mediile de afaceri din fiecare domeniu într-un mod organizat. Acesta este unul din obiectivele pe care dorim să le atingem prin intermediul consiliilor sectoriale înfiinţate în fiecare ţară.
Reporter: La ce sumă s-au ridicat afacerile încheiate anul trecut, prin intermediul SCEB, atât în România, cât şi la nivelul celorlalte filiale?
Mehmet Sumeroglu: Cu mândrie pot spune că au fost peste 50 de milioane de euro.
Reporter: Care sunt oportunităţile comerciale şi de business pe care România ar putea şi/sau ar trebui să le valorifice în 2020?
Mehmet Sumeroglu: La întrebarea aceasta răspunsul nu este unul atât de simplu deoarece necesită un plan complex, realizat pe termen lung. Prima etapă ar putea fi atragerea companiilor non-UE exportatoare către Europa, cu scopul de a produce în Româ-nia pentru pieţele lor existente în Europa. De asemenea, aş mai putea adăuga diminuarea dependenţei materiilor prime de import pentru produsele pe care le exportăm în UE sau în non-UE.
Reporter: Care sunt nevoile mediului antreprenorial de aici?
Mehmet Sumeroglu: Mediul de afaceri la nivel de start-up sau antreprenorial necesită încurajare în diferite forme de către instituţiile statului, prin programe speciale de taxare şi de prime, pentru ca mediul de afaceri antreprenorial să fie cel puţin la acelaşi nivel competitiv cu restul concurenţei din afara României.
În acelaşi timp, este necesară crearea unui sistem atractiv şi pentru alţi antreprenori din afara României pentru atragerea capitalului străin şi pentru a-şi începe afacerile în România.
Reporter: Cum aţi descrie economia României şi mediul de afaceri de aici?
Mehmet Sumeroglu: Economia României este dinamică şi cu o creştere destul de mare. Însă această creştere mare este distanţa dintre nivelul economiei actuale faţă de nivelul mediu al economiei europene. Având în vedere că România parcurge aceas-tă lipsă de creştere la o rată mai mare, nu înseamnă că are o economie mai puternică. Această inerţie va încetini cu cât ne apropiem de nivelul mediu al creşterii economiei europene. În concluzie, această cifră de creştere magică nu ar trebui să ne amăgească şi să ne îndepărteze de realitate pentru că abia când creşterea noastră economică va ajunge la nivel european, vom resimţi reala competiţie. Mediul de afaceri din România este încurajator deoarece merge spre bine, însă nu există o stabilitate sectorială autohtonă. La ora actuală, mediul de afaceri este dictat şi controlat, în mare parte, de către multinaţionale, dar aceasta este o perioadă de tranziţie. Ne dorim şi sprijinim, prin intermediul SCEB, companiile româneşti ca să ajungă, în cel mai scurt timp, la nivelul acestora şi să devină un competitor pe măsură. Avem încredere deplină în antreprenorii români, în creativitatea şi în forţa lor de muncă. Pragmatismul care îi defineşte îi va ajuta să ajungă din urmă competiţia de pe plan european.
Reporter: Cum văd membrii organizaţiei de la nivel internaţional climatul economic din România?
Mehmet Sumeroglu: Investitorilor li se pare atractivă România din perspectiva impozitelor şi taxelor în comparaţie cu celelalte ţări europene, însă legislaţia complexă şi în permanentă schimbare precum şi birocraţia inutilă descurajează investiţia străină. Cu toate acestea, cu ajutorul SCEB, membrii noştri sunt corect îndrumaţi şi ţinuţi la zi cu toate informaţiile necesare.
Reporter: Care sunt preocupările reprezentanţilor mediului de afaceri şi ce obiective şi-au propus aceştia, pentru anul 2020?
Mehmet Sumeroglu: Ca în cazul oricărei companii, cred că aceştia doresc să se auto-depăşească în permanenţă, să crească eficienţa activităţilor întreprinse şi să devină jucători pe plan internaţional abordând pieţe noi.
Reporter: Care sunt, în opinia dumneavoastră, cele mai dinamice industrii din economia românească, în prezent?
Mehmet Sumeroglu: Putem spune, cu siguranţă, că cea mai dinamică este industria de IT şi tehnologie în general.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. De ce nu supremul consiliu intergalactic?
(mesaj trimis de Stancu Alexandru Ionut în data de 27.01.2020, 16:13)
Chiar credeți că o asociație de cartier (cu 6-7 membri fondatori) intermediază afaceri de 50 de milioane de euro pe an? Că o asociație ca asta a încasat comisioane potrivit statutului la valoarea de 50 milioane euro? Aveți vreun document financiar contabil în acest sens sau articolul este doar o reclamă? O asociație se pretinde europeană dar are birouri deschise doar în România și Bulgaria? Credeți că sunt suficiente trei fotografii și două interviuri pentru a întinde plasa celor cu mai puțină minte? Credeți că are cineva nevoie de "intermedierea" unei asociații cu o denumire dubioasă, cu un președinte fără CV verificabil? Dacă nu este decât o altă țeapă rugăm publicați cifrele oficiale (cele care sunt și pot fi făcute publice) ale acestei asociații așa cum ați procedat cu profesionalism întotdeauna.