Membrii ALB, reprezentanţi ai creditului de consum au acordat, în primul semestru al anului 2015, credite în valoare de 1.149 milioane lei, în creştere cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Creditele destinate consumului personal reprezintă 91,9% din total, respectiv 1.056 milioane lei, în timp ce creditele industriale reprezintă 5,3% (60,5 milioane lei), iar creditele auto 2,8% (32,5 milioane lei).
Faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, în domeniul creditelor destinate consumului personal, creditele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) au scăzut de la 49% la 48%, împrumuturile de nevoi personale deţin o cotă de 43%, având o creştere cu 2%, iar creditele la POS au scăzut de la 10% la 9%.
Creditele auto acordate de companiile de credit de consum membre ALB, au fost destinate în proporţie de 83% achiziţiei de vehicule noi - în scădere cu 2% faţă de aceeaşi perioadă din 2014 - şi în proporţie de 17% achiziţiei de vehicule second hand - înregistrând o creştere de 2%.
Din punctul de vedere al valorii finanţate, se remarcă creşterea creditelor mai mari de 10.000 euro cu + 3% faţă de aceeaşi perioada a anului 2014, şi cu 1% a creditelor între 5.001 şi 10.000 euro.
Creditele cu valori până la maximum 1000 euro şi cele între 1001 şi 5000 euro au înregistrat scăderi de 2% faţă de valorile din luna iunie 2014.
În ceea ce priveşte ponderea creditelor pe categorii de vârstă ale debitorilor, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, ponderea creditelor acordate persoanelor peste 55 de ani a crescut de la 28% la 29%, a celor acordate persoanelor cu vârste cuprinse între 45 şi 55 de ani a crescut de la 21% la 22%, iar ponderea creditelor acordate persoanelor între 25 şi 35 de ani a crescut de la 19% la 20%. Ponderea creditelor acordate persoanelor cu vârstă cuprinsă între 35 şi 45 de ani şi celor sub 25 de ani a înregistrat o scădere de 1%, respectiv 2%.
Din totalul finanţărilor acordate în funcţie de gen şi din punctul de vedere al situaţiei civile a clienţilor, 54% au fost credite pentru persoane de gen masculin şi 46% pentru persoane de gen feminin. Dintre aceştia, 63% au declarat că sunt căsătoriţi, faţă de 37% necăsătoriţi. Aceste valori s-au păstrat la un nivel constant în perioada analizată.
Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2014, în funcţie de nivelul de educaţie, ponderea creditelor acordate persoanelor cu studii elementare a crescut de la 13% la 15%, în timp ce ponderea celor acordate persoanelor cu studii medii a scăzut de la 52% la 50%. Ponderea creditelor acordate persoanelor cu studii superioare s-a menţinut la 35%.
În funcţie de venitul net al clienţilor IFN care au accesat un credit de consum, categoria de venituri cuprinse între 501 şi 1000 lei reprezintă o pondere de 47%, cea între 1001 şi 1500 lei reprezintă o pondere de 24%, fiind urmată de veniturile între 1501 şi 2000 RON, cu o pondere de 10%. Ponderi valorice cu o singură cifră şi anume de 5%, 8% şi respectiv 6%, se regăsesc la categoriile de clienţi cu venituri între 2001 - 2500 lei, a celor cu venituri peste 2500 lei, respectiv a celor cu venituri sub 500 lei.
Conform statisticilor, ALB reprezintă 78% din totalul pieţei creditului de consum IFN din România şi este membră a Federaţiei Creditului de Consum din Europa - Eurofinas.