Schimbarea comportamentului de consum al românilor şi digitalizarea accentuată a acestuia se reflectă în cifrele la nivel de an înregistrate de cele peste 1500 de magazine active pe platforma MerchantPro, furnizor de soluţii SaaS pentru eCommerce.
Astfel, în 2021 s-a înregistrat o creştere cu 72% în valoarea comenzilor plasate, respectiv de 48% în numărul acestora. Luna decembrie a adus creşteri semnificative şi la nivel coşului mediu, care a crescut cu aproape 30% faţă de anul precedent. La nivel de an, creşterea a fost de 18%.
Luna decembrie a marcat finalul unui an de creştere constantă în online-ul românesc, la nivelul magazinelor create pe platforma MerchantPro înregistrându-se o creştere aproape la fel de spectaculoasă ca în 2020. Astfel, dacă la nivelul lui decembrie 2020 creşterea în valoarea comenzilor a fost de 99% YoY, în decembrie 2021 aceasta a fost de 75% faţă de anul precedent, arată datele MerchantPro.
Cea mai mare comandă plasată în decembrie din punct de vedere valoric a fost de peste 60.000 e euro, reprezentând investiţii în echipamente specializate din HoReCa. Din perspectiva numărului de produse, comanda cea mai diversificată a avut 300 produse din segmentul food&beverages. Cea mai activă zi din punct de vedere al comenzilor a fost luni, 13 decembrie, când s-au plasat peste 15.000 de comenzi. La nivelul întregii luni, creşterea valorii medii a coşului de cumpărături a fost de 27% YoY, în timp ce media la nivel de an a fost de +18% faţă de 2020.
În topul celor mai dinamice oraşe din punct de vedere al numărului de comenzi plasate s-au numărat, în afară de Bucureşti, Constanţa, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara, iar cele mai multe comenzi s-au plasat pe magazinele din segmentul IT&electronice (+214%). O dinamică pozitivă s-a înregistrat şi în magazinele din segmentele fashion, articole şi echipamente sportive şi home&deco.
"Observăm o consolidare în comportamentul de consum, care confirmă estimările făcute la începutul lui 2021. Evoluţia pozitivă constantă la nivel de an s-a menţinut, iar luna decembrie a fost similară cu cea a anului precedent. Cea mai intensă perioadă din punct de vedere al comenzilor a fost la mijlocul lunii, spre deosebire de anii dinainte de pandemie, când aceasta era la început de decembrie, ca rezultat al flexibilităţii şi implementării de către magazine a soluţiilor multiple de livrare şi plată şi a eficientizării fluxului operaţional, aspecte la care au lucrat cele mai multe magazine online în 2021", a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Acestea au fost de altfel şi cele mai active segmente la nivel de trimestru, cu creşteri notabile în valoarea şi numărul comenzilor, dar şi a coşului mediu. Astfel, în perioada analizată, coşul mediu pe segmentul IT&electronice a crescut cu 87%, respectiv cu 32% în cazul segmentului home&deco.
Cele mai active domenii în 2021
La nivel de an, una dintre cele mai mari creşteri s-a înregistrat la nivelul segmentului IT&electronice, unde s-a înregistrat o creştere de 58% în numărul comenzilor YoY şi o creştere de 50% în valoarea coşului mediu.
O dinamică pozitivă accelerată se menţine şi la nivelul segmentului home&deco, cu creşteri de 41% în numărul comenzilor, 89% în valoarea acestora, respectiv o creştere de 34% în ceea ce priveşte valoarea coşului mediu, la nivel de an. În perioada analizată, evoluţii semnificative s-au înregistrat la nivelul magazinelor de pe platforma Merchant Pro şi pe segmentul beauty - +52% numărul comenzilor, respectiv +37% în valoarea lor -, articole şi echipamente sportive - +27% numărul comenzilor, respectiv +36% în valoarea lor - şi fashion - +18% numărul comenzilor, respectiv +23% valoarea acestora.
"Adopţia online-ului în rândul retailerilor locali, care au integrat masiv acest canal în strategia de vânzări s-a putut observa şi în creşterile pe anumite segmente, cum ar fi artizanat, artă & pictură, bijuterii - unde creşterile au fost spectaculoase şi în 2021. Astfel de afaceri, care activau înainte de pandemie cu precădere în offline, au profitat de trecerea rapidă în online şi au reuşit să îşi mute clienţii pe acest segment, oferindu-le soluţii de plată, livrare şi retur eficiente", a explicat Arthur Rădulescu.
2022, anul eficienţei şi diferenţierii în piaţă
Tendinţele pentru acest an arată că numărul magazinelor ce vor avea o prezenţă online va continua trendul ascendent, cu o dinamică temperată, de 15-20%. Pentru jucătorii existenţi în piaţă, după ce 2021 a fost anul consolidării poziţiei, când cele mai multe magazine au reuşit să-şi stabilizeze portofoliul de produse şi fluxul de comenzi şi să le armonizeze cu strategiile de marketing, 2022 se conturează ca fiind un an în care magazinele online vor urmări eficientizarea fluxurilor şi identificarea tehnologiilor care îi vor diferenţia.
"De la integrarea aplicaţiilor de cross-selling, la comenzi recurente, integrări de multi-store sau marketplace, metode variate de plată şi accesarea reţelei naţionale de lockere pentru livrări - interesul pentru acestea este tot mai mare în cazul magazinelor cu vechime de 1-2 ani pe piaţă. Magazinele online care deja au integrat toate aceste funcţionalităţi se îndreaptă către o eficientizare tot mai complexă a fluxului operaţional, motiv pentru care unul dintre principalele puncte de focus pentru noi a fost extinderea zonei de integrări cu sisteme ERP şi WMS, în platforma MerchantPro fiind disponibile peste 10 astfel de sisteme, deja integrate. În continuare va conta extrem de mult experienţa personalizată pe care comercianţii online reuşesc să o ofere clienţilor. Într-o piaţă tot mai dinamică şi cu un număr de jucători în creştere, diferenţierea este esenţială", a mai precizat Arthur Rădulescu.