"Mesaje" din altă galaxie, confirmate de oamenii de ştiinţă

Octavian Dan
Ziarul BURSA #Miscellanea / 11 ianuarie 2019

"Mesaje" din altă galaxie, confirmate de oamenii de ştiinţă

Susţinătorii existenţei unor civilizaţii extraterestre au motive de bucurie, după ce oamenii de ştiinţă canadieni au transmis că au detectat semnale radio repetate venind dinspre o galaxie aflată la 1,5 miliarde de ani lumină. Anunţul deschide noi "fronturi" legate de acest subiect, mai ales că este pentru a doua oară când cercetătorii au înregis­trat astfel de semnale în cascadă. Acest fenomen astrofizic de mare energie ar putea fi rezultatul unor evenimente diverse, precum explozia stelelor, sau chiar transmisii venite din partea extratereştilor.

Un astfel de semnal durează câteva milisecunde, însă de această dată cercetătorii au înregistrat repetarea unuia dintre ele de şase ori, aparent din acelaşi punct. Dintre cele peste 60 semnale înregistrate până acum, doar unul s-a repetat. Ingrid Stairs, membru al echipei CHIME şi astrofizician la UBC a oferit, potrivit news.ro, care citează revista Nature, unele explicaţii legate de acest anunţ: "Până acum, exista un singur tip de semnal radio care s-a repetat. Văzând că mai este unul sugerează că există mult mai mult. Cu cât există mai multe repetiţii şi cu mai multe surse disponibile pentru studiu, am putea fi capabili să înţelegem puzzle-ul cosmic - de unde vin şi ce le creează", Cele două semnale repetitive arată, probabil, că dincolo de umanitate există "o populaţie substanţială". Acelaşi lucru ar putea permite cercetătorilor să înţeleagă ce le deosebeşte de semnalele unice, să afle mai multe despre sursă şi să urmărească viitoarele rafale. Cercetătorii au remarcat 13 dintre semnale în decurs de doar 3 săptămâni. "Oricare ar fi sursa acestor unde radio, este interesant de văzut cât de larg este spectrul de frecvenţe pe care îl poate produce. Există modele în care sursa nu poate produce nimic sub o anumită frecvenţă", a spus Arun Naidu de la McGill University, membru al echipei. Semnalele au fost descoperite de Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment din British Columbia. Cercetătorii se aşteaptă să descopere mai multe. Dintre cele 13, cel puţin 7 au fost înregistrate la 400 MHz - cea mai scăzută frecvenţă a oricărei descoperiri de până acum.

Trebuie spus că Agenţia Spaţială Americană a anunţat anul trecut că-şi va schimba strategia pe baza căreia caută semnele de viaţă în spaţiu, concentrându-se acum pe indiciile tehnologice. Până acum, eforturile de căutare a vieţii extraterestre ale Agenţiei Spaţiale Americane s-au concentrat în două direcţii principale: detectarea exoplanetelor şi găsirea organismelor simple de viaţă, precum bacteriile. Numărul mare de exoplanete (planete care orbitează în jurul unei stele) descoperite până acum şi numeroasele semnale recepţionate din spaţiul îndepărtat au încurajat NASA să adopte o strategie mai riguroasă pentru căutarea vieţii extraterestre. Interesul NASA va trece de la viaţa microbiană de pe alte planete la aşa-numitele tehnosemnături - semnale ale unor tehnologii avansate. În altă ordine de idei specialiştii NASA au ajuns la concluzia că are mai mult sens căutarea civilizaţiilor avansate, poate chiar mai avansate decât a noastră, decât căutarea microbilor. Există multe tipuri de tehnosemnături observate până acum, multe dintre ele încă neînţelese şi necercetate suficient de omenire. Dintre acestea, cel mai cunoscut tip este semnalul radio. Concret, NASA va căuta structuri de mari dimensiuni construite pe suprafaţa planetelor din sisteme solare îndepărtate, precum şi semne de poluare în atmosfera acestora - ambele constituind indicatori clari ai unei civilizaţii avansate (prin analogie cu civilizaţia umană). Primul semn al unei schimbări de strategii a venit în 2015, când, pentru prima oară, NASA a emis concluzia că viaţa complexă în Univers ar putea fi observată pe baza semnalelor emise de tehnologiile avansate folosite. Specialiştii agenţiei par să fie convinşi, mai mult ca niciodată, că este doar o chestiune de timp până când vom descoperi existenţa vieţii extraterestre. Conform ecuaţiei Drake, emisă în 1961 de astronomul Frank Drake, aproximativ 10.000 de civilizaţii extraterestre a trebui să existe în Univers.