Ministerul Finanţelor Publice (MFP) impune, în proiectul de Ordonanţă privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare publicat astăzi, adoptarea unor măsuri pentru a corecta neconcordanţa cu Directiva 2011/64/UE, respectiv acciza globală pe ţigarete să reprezinte cel puţin 60% din preţul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum.
Potrivit proiectului, se impune creşterea nivelul accizei totale pentru ţigarete, începând cu 1 septembrie 2019, de la 483,74 lei/1.000 ţigarete la 503,97 lei/1.000 de ţigarete.
"De asemenea, ţinând cont că potrivit art. 343 alin. (5) din Codul fiscal, acciza specifică pentru ţigarete se determină pe baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem şi al accizei totale, precum şi faptul că începând cu data 1 septembrie 2019 va creşte nivelul accizei totale pentru ţigarete, se impune actualizarea nivelului accizei specifice pentru ţigarete", se menţionează în documentul publicat pe site-ul MFP.
Totodată, având în vedere că nivelul accizei totale pentru ţigarete stabilit pentru anul 2020 este mai mic de 503,97 lei/1.000 ţigarete, precum şi în vederea asigurării respectării prevederilor art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE se impune modificarea calendarului privind nivelul accizei totale pentru ţigarete prevăzut în Anexa nr. 1 de la Titlul VIII din Codul fiscal.
De asemenea, reducerea birocraţiei şi simplificarea procedurilor, atât pentru cetăţeni şi mediul de afaceri, cât şi la nivel inter şi intra-instituţional, sunt de natură să eficientizeze activitatea administraţiei publice (din perspectiva costurilor şi timpului de reacţie) şi să crească gradul de transparenţă şi integritate în prestarea serviciilor.
Astfel, se impune adoptarea unor măsuri care să conducă la o utilizare eficientă şi eficace a fondurilor publice.
În vederea continuării procesului de standardizare a structurilor din cadrul administraţiei publice, se propune extinderea aplicabilităţii normativelor în vigoare în domeniul funcţiei publice, respectiv blocarea posturilor vacante din cadrul companiilor bugetare.
Conform Proiectului de Ordonanţă, se propune diminuarea numărului de posturi aferente cabinetului secretarului de stat, subsecretarilor de stat şi asimilaţilor acestora din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului, precum şi cele aferente cabinetului conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu rang de secretar de stat.
"Totodată, se propune completarea alin.(2) al art.548 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, referitor la eliberarea din funcţie a persoanelor din cadrul cabinetului demnitarului, respectiv ca urmare a acordului părţilor şi a desfiinţării postului ocupat de salariat", mai arată documentul citat, care prevede ca "ministerele şi Secretariatul General al Guvernului să supună Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative prin care numărul total de posturi de secretar de stat, subsecretar de stat şi de funcţii asimilate funcţiilor de secretar de stat şi subsecretar de stat la nivelul tuturor ministerelor, precum şi a celorlalte instituţii şi autorităţi publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor se va reduce cu 50%".
Proiectul mai are în vedere facilitarea înfiinţării unor fonduri suverane de dezvoltare şi investiţii printr-o contribuţie iniţială la capitalul social constituită doar prin aport în numerar, urmând să poată beneficia şi de o majorare a capitalului social iniţial prin contribuţie în natură, în funcţie de strategia fiecărui fond.
Oportunitatea privind stabilirea tipului şi valorii contribuţiei la capitalul social iniţial al fiecărui Fond suveran de dezvoltare şi investiţii revine Guvernului şi se stabileşte prin hotărâre de Guvern. "Pentru a evita orice alte interpretări legate de faptul că sumele alocate ar putea fi utilizate exclusiv pentru plata contribuţiei la capitalul social al Fondului Iniţiativei celor trei Mări (FI3M), fără a se lua în calcul că această operaţiune poate fi însoţită însă de o serie de cheltuieli care nu reprezintă contribuţie (aport) de capital, se propune ca fondul prevăzut să fie utilizat de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. inclusiv pentru comisioane de transfer al fondurilor din România în Luxemburg, prime de egalizare în cazul unor eventuale majorări ale cotei de participare a României la capitalizarea FI3M, de la echivalentul sumei de 20 milioane euro aprobată în şedinţa guvernului din data de 23.05.2019 până la concurenţa expunerii maxime aprobate.
Printre altele, se propune autorizarea Ministerului Finanţelor Publice să vireze către Eximbank echivalentul în lei la cursul BNR valabil la data efectuării plăţii către Eximbank S.A, a contribuţiei aferente participării României la Fondul de Investiţii al Iniţiativei Celor Trei Mări plus o marjă de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferenţe de curs valutar la data efectuării plăţii la extern de către Eximbank. Diferenţa în lei rămasă neutilizată de către Eximbank după efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituită MFP.