Centrul European al Consumatorilor din România - ECC Romania, direcţie a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) aminteşte cele mai importante recomandări pentru cumpărăturile online, pentru a fi în siguranţă şi bine pregătiţi pentru campania de reduceri Black Friday. Potrivit unui comunicat primit la redacţie, experţii ECC sfătuiesc cumpărătorii să ţină cont de cateva recomandări. Astfel:
1.Verificaţi dacă magazinul online este sigur
Înainte de a începe cumpărăturile online, aruncaţi o privire atentă asupra site-ului de pe care doriţi să faceţi achiziţia. Verificaţi structura site-ului, datele de contact şi citiţi cu atenţie termenii şi condiţiile generale.
2.Verificaţi dacă reducerea este reală
În perioadele de promoţie, operatorul economic trebuie să afişeze atât preţul redus, cât şi pe cel iniţial. Reducerea trebuie să se aplice la cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile şi poate fi exprimat în valoare absolută sau în procent.
3.Nu cedaţi presiunii
Magazinele online pot încearca să influenţeze comportamentul de cumpărare al consumatorului fie prin afişarea unei numărători inverse, fie prin afişarea unor sintagme de tipul "au mai rămas doar trei articole".
4.Alegeţi o metodă de plată sigură:
Dacă plătiţi online, asiguraţi-vă că aveţi o conexiune la internet securizată
Asiguraţi-vă că adresa site-ului este marcată cu "https" şi simbolul lacătului închis
Nu salvaţi detaliile dvs. bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături
Setaţi o sumă maximă pentru plăţile unice pentru cardul dvs. de credit
Evitaţi plăţile prin transfer bancar
5.Folosiţi-vă de garanţia legală
Beneficiaţi de o garanţie legală de conformitate, de minimum 2 ani, pentru toate bunurile noi sau folosite (mobilier, maşină, calculator, electrocasnice etc.) achiziţionate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, dar şi pentru produsele digitale, serviciile şi conţinutul digital.
Clienţii nu trebuie să uite că atunci când fac cumpărături online, au la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a se răzgândi şi a returna produsul, fără a fi necesară invocarea unui motiv.
"Pentru achiziţiile efectuate de pe platforme din afara Uniunii Europene, consumatorii trebuie să fie extrem de precauţi, deoarece ANPC nu poate interveni în cazul problemelor legate de tranzacţie, livrare sau calitatea produselor. Vă recomandăm să verificaţi cu atenţie reputaţia comerciantului şi condiţiile de vânzare, pentru a evita experienţe neplăcute. Protecţia consumatorilor, prin reglementările UE, se aplică doar în cazul achiziţiilor de la comercianţi cu sediul în Uniunea Europeană" - Sebastian Hotca, preşedintele interimar ANPC.
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.