Între încredere şi profitabilitate există o strânsă corelaţie, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanţi ai variaţiei de performanţă, precum şi de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital, se arată într-un comunicat al PwC, remis redacţiei. Vestea bună este că afacerile de familie se bucură de o mai mare încredere decât alte companii în general, având un scor mai mare cu 12 puncte procentuale la acest indicator, potrivit barometrului de încredere Edelman, se mai arată în comunicat.
Iar nivelurile mai ridicate de încredere au şanse foarte mari să se reflecte în performanţa financiară dacă sunt menţinute şi constant alimentate, contribuind la atingerea obiectivelor ambiţioase pe termen lung pe care şi le propun afacerile de familie din România, potrivit sursei citate.
Conform sondajului PwC Family Business Survey 2023, 76% dintre afacerile de familie locale se aşteaptă să crească în următorii doi ani, iar mai mult de un sfert dintre acestea mizează chiar pe o creştere "rapidă şi agresivă". Următoarele priorităţi sunt creşterea loialităţii clienţilor (61%), lansarea de noi produse / servicii (58%) şi extinderea pe noi pieţe sau segmente de clienţi (45%), arată datele comunicatului.
Există patru piloni pe care se construieşte încrederea: competenţa (este compania bună în ceea ce face), motivul (interesele cui le serveşte compania), mijloacele (compania foloseşte mijloace corecte pentru a-şi atinge obiectivele) şi impactul (care este impactul tangibil pe care îl are compania, spre deosebire de impactul pe care pretinde că îl are), informează compania.
Pentru antreprenori, sondajul arată că preocuparea este să le câştige încrederea clienţilor, acţionarilor şi angajaţilor, în această ordine a priorităţilor, potrivit comunicatului. Chiar dacă primele două grupuri sunt decisive pentru succesul afacerii, antreprenorii ar trebui să fie mai atenţi la consolidarea acesteia în rândul angajaţilor şi al publicului larg. Revenind la sondajul nostru, observăm că jumătate dintre antreprenorii respondenţi spun că beneficiază de încrederea totală a clienţilor şi angajaţilor, informează sursa citată. De asemenea, nivelul de încredere între membrii familiei poate fi considerat ridicat, deşi unul din cinci respondenţi admite contrariul, se arată în comunicat.
• Încrederea clienţilor.
Marea majoritate a afacerilor de familie respondente din România (91%) sunt conştiente că încrederea clienţilor în companie este esenţială, transmite compania. Totuşi aproape jumătate (47%) spun că se bucură cu adevărat de ea, iar 42% investesc energie şi resurse considerabile pentru a înţelege nevoile consumatorilor, potrivit sursei menţionate. Aşa se explică faptul că, în următorii doi ani, printre priorităţile cheie ale afacerilor de familie din România se regăsesc creşterea loialităţii clienţilor şi introducerea de noi produse şi servicii şi că 52% sunt foarte avansaţi în utilizarea unui sistem de colectare a feedback-ului de la clienţi, informează PwC România.
Un aspect la care antreprenorii români trebuie să mai lucreze şi care se află tot mai mult pe radarul clienţilor îl reprezintă politicile ESG (politicile de mediu, sociale si de guvernanta corporativa), potrivit comunicatului. Liderii afacerilor de familie din România admit că, în acest moment, ESG nu este domeniu de maxim interes pentru ei şi că se concentrează asupra altor obiective: satisfacţia clienţilor şi creşterea business-ului, în vreme ce semnificativ mai puţini au stabilite ţinte pentru diversitate şi incluziune sau pentru impactul social şi cel asupra mediului, transmite compania.
• Încrederea angajaţilor.
Antreprenorii trebuie să fie atenţi pentru că încrederea se construieşte din interior spre exterior; iar o companie nu va fi de încredere pentru clienţii săi dacă nu este de încredere pentru angajaţii săi, menţionează sursa citată. Conform PwC, companiile care creează activ oportunităţi pentru ca angajaţii lor să îşi dezvolte competenţele demonstrează o capacitate superioară de a atrage şi de a păstra talentele, se arată în comunicat.
Peste 60% dintre întreprinderile de familie din România înţeleg că încrederea angajaţilor este esenţială, dar, la o privire mai atentă, această convingere nu este însoţită de acţiuni: doar 39% spun că nivelul de încredere din partea angajaţilor este una dintre cele mai importante cinci priorităţi pentru următorii doi ani şi doar 27% spun că investesc energie şi resurse considerabile în atragerea şi păstrarea angajaţilor talentaţi, potrivit PwC.
• Încrederea familiei.
Antreprenorii înţeleg că încrederea între membrii familiei lor este imperativă, iar 74% consideră că ea există, informează compania. Dar tot ei spun că încă există conflicte în cadrul familiei (64%) şi că gestionarea lor nu a fost niciodată uşoară şi face parte dintr-o căutare continuă pentru a stabili structuri puternice de guvernanţă, se mai arată în comunicat. Două treimi dintre afacerile de familie din România susţin că au în vigoare cel puţin o politică / procedură de guvernanţă corporativă, cele mai des utilizate fiind acordurile sau convenţiile între acţionari (39%) şi politicile privind dividendele (39%), informează compania. Comunicarea între membrii familiei este considerată foarte bună, iar 74% dintre antreprenorii locali sunt de părere că există o aliniere a familiei cu privire la direcţia în care se îndreaptă compania comparativ cu 59% dintre antreprenorii la nivel global, conform sursei citate.
Concluzionând, nu mai este suficient ca afacerile de familie din România să facă doar ajustările necesare în cadrul modelului lor de afacere pentru a construi încredere, ci trebuie să comunice mai clar şi mai convingător eforturile lor şi să le facă vizibile părţilor interesate relevante - membrii familiei, angajaţii, clienţii şi, la fel de important, publicului larg, se mai arată în comunicat.