Lucian Bode, ministrul Transporturilor, este nemulţumit de modul în care se desfăşoară judecarea contestării procedurilor de achiziţie publică în instanţele din ţara noastră. În timpul unei vizite la Fabrica de Vagoane Călători Astra Arad, Bode a declarat că Guvernul va modifica legislaţia privind judecarea în instanţă a contestaţiilor depuse la licitatii, în condiţiile în care mari proiecte de infrastructură răâan blocate ani de zile şi nu se pot obţine fonduri europene. Lucian Bode a mai spus că ministerul va lua "măsuri de capacitate administrativă" pentru a se putea implementa proiecte de modernizare a infrastructurii de transport.
"Dacă vom sta ani de zile în contestaţii, cu siguranţă vom pierde bani europeni şi nu îmi doresc acest lucru. Vom trece la modificarea legislaţiei, la simplificarea modului în care sunt judecate aceste contestaţii, cum se judecă aceste contestaţii în instanţă, astfel încât să putem să accesăm aceşti bani gratis, bani europeni. (...) Avem 250 de milioane de euro, bani europeni, disponibili pentru a achiziţiona material rulant nou şi, din păcate, şi cu primul lot de 40 de rame, şi cu cel de-al doilea lot, de 20 de rame, suntem blocaţi în instanţă", a spus ministrul de resort.
Amintim că guvernul Orban a adoptat în 12 februarie ordonanţa de urgenţă 23/2020, prin care a introdus dispoziţii privind urgentarea judecării contestaţiilor achiziţiilor publice şi chiar sancţiuni pentru magistraţii care întârzie sau se derobează de la soluţionarea rapidă a acestor cauze. Actul normativ respectiv a fost desfiinţat de Curtea Constituţională, în 2 iunie, în urma unei sesizări formulată de Avocatul Poporului. Curtea a constatat OUG 23/2020 a fost adoptată cu încălcarea exigenţelor legale şi constituţionale referitoare la solicitarea avizului Consiliului Legislativ şi al Consiliului Superior al Magistraturii, aviz ce este necesar deoarece actul normativ include şi dispoziţii privind sistemul juridic.
"În cauza de faţă Curtea constată că nesolicitarea avizului de natură legală al Consiliului Superior al Magistraturii constituie o încălcare a art.1 alin.(5) raportat la art.133 alin.(1) din Constituţie, ceea ce constituie, în mod implicit, o încălcare a art.1 alin.(3) privind statul de drept. Deşi critica de neconstituţionalitate formulată este una extrinsecă, admiterea ei nu priveşte neconstituţionalitatea întregului act normativ", arată CCR, în motivarea deciziei publicată pe site-ul instituţiei.
Curtea a reţinut că avizul Consiliului Superior al Magistraturii nu poate privi întreaga lege, pentru că aceasta nu se subsumează în ansamblul său domeniului în care Consiliul Superior al Magistraturii are competenţa de a emite avize.
Astfel, "având în vedere efectul limitat al avizului Consiliului Superior al Magistraturii la aspectele care vizează autoritatea judecătorească, Curtea reţine că, dacă era solicitat, acesta avea competenţa de a formula avizul său numai în privinţa art.IV pct.26 din ordonanţa de urgenţă. În aceste condiţii, chiar dacă critica de neconstituţionalitate extrinsecă este întemeiată, efectul admiterii acesteia se va subsuma limitelor materiale ale avizului nesolicitat, astfel că neconstituţionalitatea priveşte strict art.IV pct.26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.23/ 2020", se arată în motivarea CCR.
• Saga celor 40 de rame electrice
În privinţa celor două contestaţii privind achiziţia de material rulant, la care s-a referit ministrul Transporturilor, menţionăm că informaţia prezentată este trunchiată, deoarece achiziţia celor 40 de rame electrice se află la a treia contestare.
Amintim că în primăvara anului 2019, la trei ani de la înfiinţare, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat prima procedură de achiziţie publică pentru cele 40 de rame electrice regionale.
Licitaţia respectivă a fost contestată de două ori, întoarsă o dată la ARF de la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Consiliul, la sfârşitul lunii noiembrie 2019, a dat dreptate companiilor Alstom şi Siemens privind oferta depusă de Astra Vagoane - CRRC la achiziţia publică a celor 40 de rame electrice a ARF destinate transportului regional. Conform informaţiilor publicate de clubferoviar.ro, CNSC a dat dreptate nemulţumiţilor privind consumul de energie declarat al ramelor. Consumul declarat de cei trei ofertanţi a variat între 3,79 kwh/km şi 5,74 kwh/km, cel mai mic fiind cel declarat de asocierea sino-română. Consumul mic a fost însă contestat de competitorii europeni, aceştia afirmând că un consum atât de mic e imposibil. Drept urmare CNSC a decis: "Dispune comisiei de evaluare ca, împreună cu experţii cooptaţi sau prin cooptarea unor experţi suplimentari, să stabilească un unic mod de calcul al consumului de energie electrică mediu/km, pentru RE-R fără călători, în condiţiile stabilite la capitolul 3.27(Pct. 11.7 din Caietul de sarcini), conform motivării. După stabilirea acestei unice metode/algoritm/mod de calcul, comisia de evaluare va introduce parametrii proprii prezentaţi de cei trei ofertanţi, împreună cu indicatorii obligatoriu impuşi prin documentaţia de atribuire şi va stabili valorile finale pentru costul consumului de energie pe 15 ani pentru fiecare ofertă în parte".
Sursa citată mai arată că firmele care au contestat achiziţia au avut dreptate şi cu privire la absenţa unei rame omologate, verificate în funcţionare de către asocierea plasată pe primul loc, CRRC - Astra. "Dispune comisiei de evaluare şi experţilor cooptaţi analiza suplimentară privind îndeplinirea cerinţei de la pct. 1.2.1 din caietul de sarcini, prin care autoritatea contractantă a impus ca vehiculul să fie bazat pe un design dovedit (verificat în exploatare) şi care să îndeplinească cerinţele specificate în caietul de sarcini. Dispune comisiei de evaluare să-i solicite ofertantului CRRC-Astra un calendar realist privind implementarea standardelor de interoperabilitate, a obţinerii autorizaţiilor şi avizelor obligatorii, probat pe prezentarea unor demersuri anterioare similare finalizate cu succes, conform motivării", s-a arătat în decizia Consiliului.
Decizia CNSC a anulat integral procesele verbale privind propunerile tehnice şi cele financiare, a căror punctaje însumate a dus la desemnarea ofertei CRRC - Astra drept câştigătoare.
Astfel, autoritatea a fost obligată să reanalizeze, în termen de 60 de zile, oferta CRRC-Astra, desemnată iniţial câştigătoare de către ARF. În urma reanalizării, a fost suspendată procedura de atribuire.
• Câştigătorii contestaţi ai celor 40 de rame, contestatori în achiziţia celor 20 de rame electrice
Instituţia publică din cadrul Ministerului Transporturilor arată într-un comunicat de presă emis în 13 februarie 2020: "Autoritatea pentru Reformă Feroviară suspendă licitaţia pentru achiziţia primului lot de 40 de rame electrice regionale (RE-R). ARF informează că s-a încheiat evaluarea financiară şi verificarea documentaţiei suport DUAE (Documentaţie Unică de Achiziţie Europeană) actualizate, depuse în cadrul licitaţiei pentru achiziţia primului lot de 40 de Rame Electrice Regionale RE-R, de către cei trei ofertanţi: Asocierea CRRC-Astra Vagoane Arad, Siemens Mobility şi Alstom Ferroviaria S.p.A. Având în vedere contestaţiile în curs de soluţionare de către Tribunalul Bucureşti şi Curtea de Apel Bucureşti, ce fac obiectul mai multor dosare reunite, comisia de evaluare a hotărât, raportându-se la prevederile legale în vigoare, suspendarea procedurii de atribuire până la comunicarea de către instanţele de judecată a hotărârilor definitive. Menţionăm că perioada de valabilitate a garanţiei de participare şi a perioadei de valabilitate a ofertelor a fost prelungită de cei trei ofertanţi, până la data de 20.07.2020".
Licitaţia a fost reluată, contestată în instanţă, iar în 3 aprilie 2020, ARF a demarat şi procedura de achiziţie pentru încă 20 de rame electrice destinate serviciilor feroviare de transport călători pe rutele inter-regionale. Achiziţia celor 20 de trenuri inter-regionale a fost contestată însă, imediat, în 13 aprilie, de chinezii de la CRRC Qingdao Sifang care au cerut eliminarea unui factor de evaluare a ofertelor, pe motiv că acesta i-ar favoriza pe concurenţii care au vândut deja astfel de trenuri în Europa.
Chinezii susţin că acest factor de evaluare "favorizează discreţionar operatorii economici ale căror unităţi circulă deja pe reţeaua europeană faţă de cei ale căror unităţi circulă pe alte reţele şi sunt în curs de autorizare în cadrul Uniunii Europene. Acest criteriu arbitrar descurajează concurenţa efectivă, întrucât defavorizează operatorii economici cu un preţ mai bun, spre exemplu, din a concura cu cei care deţin unităţi care deja circulă în reţeaua europeană".
"În acest mod, în baza unui temei aleatoriu, autoritatea distorsionează concurenţa, favorizând din start anumiţi operatori economici în lipsa oricărui beneficiu pentru contractul ofertat", mai spun chinezii în contestaţia depusă.
Ei solicită eliminarea acestui factor de evaluare şi, în subsidiar, reducerea punctajului pentru acest factor, de la 10 puncte la 3 puncte.
1. SF
(mesaj trimis de anonim în data de 06.07.2020, 13:08)
Motiv de MEGAPAUZĂ ...