Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, afirmă că din discuţiile pe care le-a avut cu reprezentanţii sectorului IT din România a constatat că există, din partea acestora, disponibilitate pentru sprijinirea învăţământului dual care să formeze specialişti, pe diverse niveluri, în acest domeniu. Ea avansează ideea unor "soluţii legislative creative" în viitoarele legi ale educaţiei care să permită formarea de specialişti pentru acest sector, în contextul în care au existat "multe dispute între mediul universitar şi mediului economic IT&C vizavi de cine ar putea face mai mult pentru a creşte numărul de specialişti IT&C", potrivit News.ro.
"Învăţământul dual ajută pentru un nivel ridicat de angajabilitate al absolvenţilor, dar ajută în mod hotărâtor şi companiile să-şi formeze personalul cât mai aproape de aşteptările lor şi reducând alte costuri, investind singuri în această resursă umană. Cred că există disponibilitate mare, din discuţiile mele cu reprezentanţii sectorului IT&C. Sunt două probleme mari, când vine vorba de învăţământul dual. Una dintre ele nu e aplicabilă sectorului IT, şi anume capacitatea sectorului de a sprijini programe de învăţământ dual în anumite zone ale ţării. Cred că, din acest punct de vedere, acest sector al economiei are o capacitate demonstrabilă. A doua problemă este mobilitatea crescută a absolvenţilor, pentru că, odată ce au nişte competenţe uşor de transferat în alte zone ale Uniunii Europene, multe sectoare suferă de acest migraţionism economic şi de forţă de muncă", a afirmat Ligia Deca, joi după-amiază, la evenimentul "România digitală, România liberală".
Ea consideră că sectorul IT este "un pic privilegiat" în ceea ce priveşte migraţia forţei de muncă, datorită salariilor mari din domeniu.
"Eu aş vedea mult potenţial pentru dual, pe toate nivelurile de calificare (...) Aşa este, avem nevoie de salarii mai competitive pentru debutanţi, dar avem nevoie şi de nişte aranjamente flexibile în sistem şi dualul poate fi un răspuns. Acum, orice cadru didactic din învăţământul superior trebuie să aibă doctorat sau să fie, dacă este asistent universitar, doctorand ceea ce, sigur, înseamnă o garanţie de calitate. Dar în acelaşi timp, atunci când nu ai cadre didactice, pentru că ele sunt foarte uşor de absorbit, pune o problemă suplimentară în recrutarea cadrelor didactice din învăţământul superior, aşa că trebuie să reflectăm foarte bine pentru că, într-adevăr, nu suntem singura ţară cu această problemă, însă soluţiile creative ne vor aduce mai aproape de o soluţie echilibrată, pentru că am văzut multe dispute între mediul universitar şi mediului economic IT&C vizavi de cine ar putea face mai mult pentru a creşte numărul de specialişti IT&C şi soluţii am văzut, în anumite centre am văzut soluţii punctuale care au împins lucrurile mai departe, de la parteneriate care includ internshipul, la colaborări concrete cu profesori care vin să predea în calitate de cadru didactic asociat. Aici poate găsim şi nişte soluţii legislative creative, dacă tot vorbim de viitoarele legi", a adăugat ministrul.