Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a afirmat marţi, într-o conferinţă de specialitate, că vinieta Oxigen ce urma să fie impusă la nivelul Capitalei nu era o taxă rea, însă aceasta a fost prost implementată, lucru pe care i l-a transmis şi primarului general, Gabriela Firea.
"Eu sunt cel care, ca ministru, am spus că taxa Oxigen nu era o taxă rea şi cu siguranţă putea să ajute şi administraţia publică din Bucureşti şi bucureştenii. Numai că această taxă a fost implementată prost, cum i-am spus şi doamnei primar general. Vă repet, autoritatea de mediu nu poate să facă altceva decât să reglementeze sau să verifice dacă legile sunt respectate. Administraţiile publice locale sunt cele care coordonează traficul din localităţi, îl administrează, emit autorizaţii de construcţie, sunt în măsură să ia toate deciziile. Sunt chestiuni de administraţie publică locală care trebuie rezolvate de administraţia publică locală şi sunt ccele naţionale care ţin de naţional. Vreau doar să vă spun o chestiune: ca liberal, sunt de acord cu principiul "Poluatorul plăteşte" în orice domeniu, că e vorba de calitatea aerului, de maşină sau orice alt mijloc de transport, de deşeuri. Trebuie să înţelegem cu toţii că în orice ţară dezvoltată din lumea asta poluatorul plăteşte. Mai am un principiu: "Plăteşti pentru cât arunci". Nu mi se pare firesc ca anumiţi cetăţeni sau în anumite comunităţi să existe colectare separată pe o fracţie, două, trei, patru, cinci şi plăteşti aproape la fel ca acela care pune la comun", a menţionat oficialul.
Întrebat în ce ar investi banii personali sau pe cei publici, într-o singură măsură pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, ministrul de resort a precizat plantarea de copaci, în primul caz, respectiv transportul public în comun, în cea de-a doua situaţie.
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a anunţat marţi că va renunţa la vinieta Oxigen, în urma reacţiilor venite de la cetăţeni şi a menţionat, într-o conferinţă de presă, că în luna martie va supune dezbaterii Consiliului General al Capitalei un proiect de hotărâre care prevede anularea acestei taxe.
La 1 ianuarie 2020 a intrat în vigoare vinieta Oxigen, cu două componente: taxa pe maşinile cu normă de poluare sub Euro 4 care vor să circule în Capitală şi interdicţia impusă autovehiculelor sub Euro 3 de a circula în centrul oraşului.
Regulile ar fi urmat să devină obligatorii de la 1 martie 2020, iar 2021 taxa trebuia plătită şi de către şoferii care conduceau autovehicule Euro 4. Din 2022, maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 nu ar fi trebuit să mai circule deloc în Bucureşti, în timp ce pentru Euro 3, interdicţia ar fi urmat să se aplice din anul 2024.