Piaţa noastră de capital stagnează în acest moment pe drumul său european, este de părere Mircea Ursache, fostul vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), responsabil pentru piaţa de capital, care a afirmat la finele săptămânii trecute, în cadrul unei conferinţe organizată de Finmedia, că observă o serie de pregătiri de acţiuni ce au potenţialul de a anula ceea ce s-a câştigat în ultimii cinci ani în demersul european al pieţei de capital.
Mircea Ursache a dezvoltat: "Primul şi cel mai grav element este că proprietatea de stat românească a încetat, după 2015, să se mai finanţeze prin piaţa de capital, fapt de neînţeles în condiţiile în care piaţa de capital vine să completeze finanţarea prin piaţa bancară. Aceste pieţe nu sunt deloc antagonice ci, dimpotrivă, sunt complementare. Practic, odată cu ultimele listări din guvernarea Ponta, statul a uitat că există această formă de finanţare şi a lăsat doar entităţile private să se finanţeze prin piaţa de capital".
Fostul vicepreşedinte al ASF a arătat că, printre cele mai tranzacţionate companii de la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) în anul trecut, pe lângă cele private, s-au aflat şi societăţi ce au statul drept acţionar majoritar, care au găsit în piaţa de capital trei componente importante pentru funcţionarea lor: capitalizare, transparenţă şi guvernanţă corporativă.
"Din nefericire, un alt element negativ din viaţa acestor companii, anti-european, a fost crearea excepţiilor de la Ordonanţa 109/2011 privind guvernanţa corporativă, tocmai pentru societăţile de stat. Acesta este primul semnal de alarmă vizavi de piaţa de capital românească", a spus Mircea Ursache.
• "Precum precupeţul care îşi amanetează bijuteriile când nu are bani, tot aşa Statul Român s-a gândit să amaneteze Pilonul II de pensii", spune domnul Ursache
Fostul oficial al ASF a continuat punctând că al doilea element îngrijorător pentru evoluţia pieţei noaste de capital pe calea europeană ţine de numeroasele discuţii cu privire la Pilonul II de pensii administrat privat.
"Gândiţi-vă că s-au depăşit zece miliarde de euro (n.r. bani administraţi de cele şapte fonduri de pensii private obligatorii), iar randamentul anualizat de la înfiinţarea Pilonului II (n.r. anul 2008) şi până astăzi este 8,49%. Unde mai găseşti aşa ceva? Şi atunci, după modelul precupeţului care îşi amanetează bijuteriile, tot aşa s-a gândit şi Statul Român să amaneteze ce are mai bun. Asta se face atunci când nu ai bani. Pilonul II este şi o proprietate privată şi, ca atare, orice demers în acest sens, sub orice formă mascată, nu cred să îşi va găsi constituţionalitatea", a precizat fostul oficial al ASF.
Domnia sa a continuat: "Al treilea element anti-european este tendinţa de a masca lipsa de preocupare în sectorul pieţelor financiare, şi aici mă refer strict la piaţa de capital, prin activităţi conexe. Este o explozie totală vizavi de educaţia financiară în cadrul unor instituţii precum ASF sau BVB. Cred că este şi o uzurpare de calităţi, pentru că educaţia este treaba învăţământului, care sigur că trebuie sprijinit (...). Componenta anti-europenă în acest caz se numeşte neseriozitate. Oamenii investiţi cu funcţii, indiferent unde sunt, trebuie ca, pe parcursul mandatului lor, să se ocupe de probleme, pentru că, până la urmă, şi bursa este o structură care trebuie să aibă profit".
Potrivit lui Mircea Ursache, un element important al legislaţiei europene în care, din punctul său de vedere, nu se doreşte un răspuns din partea pieţei noastre de capital este convergenţa în supraveghere.
"În ultimii cinci ani am susţinut această convergenţă în supraveghere, mergând până acolo încât am considerat că, pentru entităţile mari, din toate statele europene, şi aici mă refer la operatori de piaţă, depozitari, fonduri mari de investiţii, este imperios necesar să se transfere o parte din atributele autorităţilor naţionale către autoritatea europenă, în privinţa supravegherii şi a controlului", a punctat fostul vicepreşedine al ASF.
Mircea Ursache a subliniat şi că acţionariatul bursei noastre este divizat.
Domnia sa a spus: "Dacă vă uitaţi la ultima Adunare Generală în care s-a aprobat strategia privind înfiinţarea unei Contrapărţi Centrale, veţi vedea că au fost prezenţi doar 56% din acţionari. Asta spune foarte mult. Inclusiv la nivelul managementului şi al Consiliului de Administraţie al BVB există diferenţe foarte mari de gândire cu privire la Contrapartea Centrală. Este gruparea europeană care doreşte aşa ceva şi este gruparea care nu vrea. Nu vrea ca România să dezvolte derivate, pentru că nu poţi să faci aşa ceva fără o Contraparte Centrală".
Mircea Ursache a amintit şi de legea Fondurilor de Investiţii Alternative (FIA), a cărui proiect se află în dezbatere publică, punctând: "Această lege va elibera piaţa de capital inclusiv de articole neconstituţionale, care îngrădesc dreptul de proprietate şi aici mă refer la pragurile de deţinere la SIF-uri. Pragul este îngrădirea unui drept de proprietate stabilit de Constituţie. Nu poate să existe o asemenea limitare în condiţiile în care SIF-urile au ajuns să fie deţinute, în proporţie de aproape 80%, de cei care au cumpărat acţiuni din piaţa reglementantă, prin bursă". În opinia fostului oficial al ASF, un alt element clar anti-european al pieţei noastre ţine de modul în care este gândit Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI).
"Când pregăteşti un proiect de o asemenea amploare, care pune laolaltă toată proprietatea privată a Statului Român, participaţiile la cele mai importante societăţi, dintre care unele din domenii strategice, precum cel energetic, nu poţi să o faci fără un acord al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Mai mult decât atât, nu poţi să laşi gestiunea unui fond suveran în mâna unui consiliu monocolor. Aici trebuie respectate principiile în care Preşedinţia, Parlamentul, Ministerul de Finanţe, dar mai ales societatea civilă, piaţa, trebuie să aibă reprezentanţi în Consiliul Fondului Suveran", a spus domnul Ursache, adăugând: "Cum vreţi ca fondul să fie transparent dacă companiile din portofoliul său fac excepţie de la Legea 24/2017, a emitenţilor. Deci nu se supun raportărilor trimestriale, semestrial şi anuale. Cum poate să fie considerat un fond suveran o societate pe acţiuni care induce în piaţă o informaţie distorsionată, mincinoasă, pe care noi, în piaţa de capital, o înaintăm la DIICOT?".
Mircea Ursache a încheiat prin a sublinia că o asemenea entitate trebuie să fie transparentă şi condusă după principii de guvernanţă corporativă, care să nu facă excepţie de la nicio lege a pieţelor de capital, altfel nu se poate numi Fond Suveran de Dezvoltare şi Investiţii.
1. Nedumerire
(mesaj trimis de Bolat Cristian în data de 25.02.2019, 07:32)
Nu pot sa combat ce spune D-l Ursache acum,dar sunt nedumerit de ce nu a prezentat aceste lucruri opiniei publice atunci cand era in functia de vicepresedinte al ASF?De ce nu s-a luptat atunci,facand public acest lucru pentru implementarea si realizarea proiectelor si ideilor sale? Acum n-are rost...