Reporter: Cum aţi lansat conceptul Sophia şi ce v-a determinat să alegeţi domeniul designului interior?
Anamaria Ştefan Georgescu: În anul 2004 am fondat brandul Sophia în Iaşi. Încă de la început am avut dorinţa de a crea un concept de business în franciză ce oferă produse personalizate făcute pe comandă şi consiliere în design home deco, cu accent pe perdele şi draperii de lux. La un an distanţă am deschis prima franciză Sophia şi mai apoi, în cei 20 de ani pe piaţă, am dezvoltat o reţea de 30 de magazine în franciză în Europa şi Miami, Statele Unite ale Americii.
De ce design interior şi de ce tocmai decorarea ferestrelor? Sunt pasionată de design-ul interior de când mă ştiu şi în special de ţesături. Perdelele şi draperiile încălzesc decorul, îl fac mai acasă, dau touch-ul final şi dacă sunt alese corect oferă acel ceva care lipseşte. Cred că asta m-a atras şi iată că am ales să dezvolt un întreg concept de business pentru înfrumuseţarea ferestrelor.
Reporter: Cui se adresează Sophia? Care este publicul ţintă? Cu ce clienţi mari lucraţi?
Anamaria Ştefan Georgescu: În ceea ce priveşte proiectele B2C, Sophia se adresează segmentului mediu, high, mai exact celor care doresc să aibă o casă decorată cu bun gust. Noi lucrăm cu designeri specializaţi care oferă clienţilor consiliere gratuită la domiciliu întocmai pentru a ne asigura că ţesăturile alese sunt în armonie cu restul decorului şi măsurătorile sunt realizate corect. Vizăm, desigur, şi segmentul B2B, proiectele cu hoteluri şi restaurante, avem colecţii de ţesături pentru perdele şi draperii speciale pentru această industrie (blackout, dimout, ignifugate), dar şi lenjerii de pat, cuverturi, feţe de masă etc. Printre proiectele mari din România, îmi vin în minte hotelurile Marriott, Ibis, grupul City Grill, restaurantul Nuba Palace din Iaşi. Din străinătate, hotelurile din Cassis (Les Roches Blanches) din Franţa, sau castelele din provincia Languedoc, precum Château Saint Pierre de Serjac. Proiectele noastre de suflet sunt şi instituţiile de cultură din România, în special teatrele şi muzeele. Mai recente sunt Muzeul de Istorie Paul Păltănea din Galaţi şi Facultatea de Medicină din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie "Carol Davila".
• "Misiunea noastră, în calitate de francizor, este ca toate francizele noastre să aibă poveşti de succes"
Reporter: Franciza Sophia are acoperire naţională şi nu numai. Unde găsim în prezent magazinele Sophia? Care dintre acestea este cea mai de succes poveste?
Anamaria Ştefan Georgescu: În România suntem prezenţi în Bucureşti (unde avem două magazine în franciză şi trei proprii), Iaşi, Alba Iulia, Bacău, Baia Mare, Botoşani, Brăila, Buzău, Cluj, Comăneşti, Constanţa, Focşani, Oradea, Paşcani, Ploieşti, Piteşti, Roman, Sibiu, Suceava, Târgu Jiu, Vaslui, Vatra Dornei, Vâlcea. În curs de amenajare este şi o nouă franciză în Craiova. Din anul 2022 am deschis o franciză şi în Miami, Statele Unite ale Americii.
Misiunea noastră, în calitate de francizor, este ca toate francizele noastre să aibă poveşti de succes! Dacă ar fi să amintim una singură, îmi vine în minte povestea partenerei noastre de business, Simona Zubaşco, ce şi-a deschis prima franciză Sophia în anul 2017 în Baia Mare, iar în anul 2021 şi-a deschis a doua franciză Sophia în Cluj. În fiecare an, realizăm un top al francizelor Sophia şi Simona se află pe primele locuri cu ambele magazine.
Reporter: Ce le transmiteţi celor interesaţi să deschidă o franciză Sophia?
Anamaria Ştefan Georgescu: Dacă vor să înceapă un business în franciză în decorarea ferestrelor, le oferim tot suportul nostru: set-up magazin, marketing, operaţional, producţie în atelierele noastre proprii, stocuri în depozitele noastre, traininguri specializate - cam tot ceea ce într-o afacere pe cont propriu te poate speria la început, în cazul francizei Sophia este asigurat de către francizor. Ba mai mult, anul acesta am lansat un concept nou de business la târgurile internaţionale din Milano şi New York la care am participat: micro-franciza Sophia. Aceasta presupune că nu trebuie să îţi deschizi un magazin propriu-zis, ca în cazul francizei şi nu ai grija angajaţilor. Ai nevoie doar de o valiză echipată cu mostre de ţesături şi o maşină personalizată cu brandul Sophia. Investiţia minimă începe de la 5.000 de euro.
• "Strategia noastră din ultimii ani s-a concentrat pe dezvoltarea reţelei de francize"
Reporter: Ce presupune, în prezent, strategia de dezvoltare a companiei?
Anamaria Ştefan Georgescu: Strategia noastră din ultimii ani s-a concentrat pe dezvoltarea reţelei de francize. În anul 2021 am deschis şase francize noi în România şi am început pregătirile pentru franciza din America. Pe fondul acestei creşteri accelerate, compania a făcut o investiţie de un milion de euro în mutarea sediului central din Valea Lupului pe Bd. Poitiers. Mutarea sediului a inclus depozitele, unul dintre atelierele de creaţie şi showroom-ul din Valea Lupului. O imagine reînnoită nu doar a showroom-ului, ci şi a atelierului de producţie, unde am reuşit să ne aliniem noilor tehnologii folosite peste hotare în materie de utilaje performante de producţie - maşina conveior, maşina de călcat cu tambur - care au dublat capacitatea de producţie.
Aceste aspecte fiind puse la punct, continuăm să ne dezvoltăm firesc conform planului de business. Obiectivul principal constă în deschiderea de francize şi micro-francize Sophia în Europa şi Statele Unite prin intermediul diasporei. Un pas important în conectarea cu diaspora au fost târgurile internaţionale din Milano, Salone Internazionale del Mobile în perioada 16-21 aprilie şi mai recent din New York - International Contemporary Furniture Fair (ICFF), unde am avut stand în perioada 19-21 mai.
• "Clienţii sunt mai sceptici, mai pretenţioşi, cântăresc mai mult lucrurile înainte să ia o decizie"
Reporter: Aţi observat o schimbare a comportamentului consumatorilor, în ultimii ani, pe fondul inflaţiei mari?
Anamaria Ştefan Georgescu: Contextul naţional şi internaţional din ultimii ani are anumite repercusiuni în prezent, pe care le simţim şi noi. Clienţii sunt mai sceptici, mai pretenţioşi, cântăresc mai mult lucrurile înainte să ia o decizie, chiar şi în ce priveşte decorarea locuinţei. Cea mai mare provocare este să îl facem fericit pe clientul de azi şi pentru acest scop ne mobilizăm toate forţele în fiecare zi. Miza noastră este să aducem schimbare în fiecare casă pe care o decorăm şi să ne ridicăm la nivelul aşteptărilor. Şi reuşim! Clienţii revin la noi, ne recomandă cunoscuţilor, sunt încântaţi de rezultat.
Reporter: Care sunt provocările pentru compania dumneavoastră, în contextul actual - internaţional şi local?
Anamaria Ştefan Georgescu: Cum spuneam mai sus, clienţii sunt mai sceptici la început. De exemplu, sunt anumite aspecte în decorarea ferestrelor care fac diferenţa între o draperie perfectă, ca în reviste, cum ne place nouă să spunem, şi una cu un aspect mai puţin plăcut. Dublarea ţesăturilor de exemplu, este un artificiu care contribuie enorm la formarea acelor falduri bogate pe care ni le dorim cu toţii. Ei bine, acestea influenţează şi costul final. O soluţie la care recurgem este însă realizarea a trei oferte de preţ pentru clienţi, astfel încât aceştia să poată cântări lucrurile şi să facă alegerea potrivită pentru bugetul lor.
Reporter: Cum evoluează, per ansamblu, piaţa pe care activaţi? Care sunt cele mai căutate produse?
Anamaria Ştefan Georgescu: Cele mai căutate produse în cazul nostru rămân perdelele şi draperiile pe comandă, personalizate în atelierele noastre de creaţie şi, desigur, în completare sistemele de prindere, şine sau galerii. De cele mai multe ori însă, clienţii optează pentru un decor complet cu ţesături Sophia, realizăm perne decorative şi cuverturi pentru pat din aceleaşi ţesături ca draperiile, asigurăm şi lenjeriile de pat, feţele de masă dacă este cazul, prosoapele, etc.
Din fericire, nu se simt fluctuaţii mari pe piaţă, drept dovadă că decoraţiunile interioare au funcţionat foarte bine şi în pandemie. Oamenii au început să preţuiască foarte mult confortul de acasă şi starea de bine pe care ţi-o oferă un decor personalizat pe gustul tău, în armonie cu pasiunile tale şi stilul de viaţă.
• "Catifeaua uni este în tendinţe, fină sau cu texturi mai inedite"
Reporter: Care sunt tendinţele anului 2024 pe segmentul decoraţiunilor interioare? Care consideraţi că este zona de produse cu cel mai mare potenţial în viitor?
Anamaria Ştefan Georgescu: Dacă vorbim despre culori şi texturi, catifeaua uni este în tendinţe, fină sau cu texturi mai inedite, modele proeminente, ţesăturile care imită fibrele naturale. Nuanţele calde inspirate de natură ating apogeul popularităţii anul acesta, de exemplu maro, în toate nuanţele posibile.
Ca model de coasere, predomină pliurile flamande. Este un mod de coasere inedit care oferă draperiei un aspect finisat şi aerisit, cu falduri perfecte. Totodată, o tendinţă pe care designerii Sophia o încurajează: o lungime mai mare a draperiei, astfel încât să cadă uşor pe podea. Efectul creat este foarte plăcut.
Reporter: Vă mulţumesc!
(Interviu preluat din revista BURSA Construcţiilor)