Reporter: De ce aţi fost nemulţumit de prestaţia Romexpo în cadrul ediţiei din acest an a Târgului de Turism?
Mohammad Murad: Noi avem cu Romexpo un parteneriat doar declarativ. Romexpo face propria politică şi am fost nemulţumit inclusiv de perioada în care a fost făcut acest târg. Au ales data organizării fără să ne întrebe şi consideră că este târgul lor, nu este târgul industriei de turism.
Am atras atenţia că industria este principalul jucător în acest târg şi, în special, când vorbim de turismul intern.
Reporter: Intenţionaţi să nu mai participaţi la ediţiile viitoare?
Mohammad Murad: Noi am dat un semnal. Aşteptăm de la cei de la Romexpo şi Camera de Comerţ să nu mai facă o agendă proprie pentru imagine, să facem ce trebuie pentru industrie, încât să rezolvăm tot ce a fost. Până în acest an nu au fost probleme, dar mi se pare că domnul preşedinte al Camerei de Comerţ, Mihai Daraban, are o altă agendă, înţelege altfel lucrurile şi pentru dânsul este suficient să mulţumească televiziunile şi presa ca să nu fie atacat. Noi avem altă strategie, scopul nostru este să punem România pe harta turistică mondială.
Reporter: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă industria turismului din ţara noastră?
Mohammad Murad: Noi am dat un semnal la Ministerul Turismului, ieri, am avut o întâlnire pentru semnarea unui protocol. Sunt mai multe aspecte foarte urgente de rezolvat, nu este vorba despre infrastructură, este vorba de nişte decizii luate de Guvern şi de Minister pentru a normaliza relaţia dintre industria turistică, mediul privat şi Minister.
Avem în vedere să definim foarte clar ce înseamnă o staţiune turistică din punct de vedere urbanistic, pentru că este foarte important ca acestea să nu devină cartiere de oraşe.
Apoi vrem să avem o lege a turismului, să avem norme de aplicare a impozitului specific, care văd că stau în sertare şi, având în vedere că a intrat în vigoare de anul acesta, trebuie rezolvată această problemă.
Mai dorim echilibrarea acestor norme, în condiţiile în care Statul va încasa de trei-patru ori mai mult decât a încasat până acum.
Trebuie să rezolvăm problema resurselor umane, avem mari probleme din acest punct de vedere şi trebuie găsită o soluţie pentru că, indiferent de construcţie, de clasificarea unui hotel, baza rămân serviciile oferite de oameni. Trebuie să găsim din partea autorităţilor o înţelegere, în special de la Ministerul Muncii, astfel încât hotelurile sezoniere să îşi păstreze angajaţii pe tot parcursul anului beneficiind de reducerea impozitului, nu intrând în şomaj. Prin continuitate putem oferi servicii mai de calitate.
Lipsa de promovare este o altă problemă a turismului românesc. Cum promovăm România? Aici este o discuţie lungă, nimeni nu a putut să facă o strategie pentru 2017. Având în vedere că 90% dintre cei care vin în România sunt surprinşi plăcut de ce găsesc aici, înseamnă că am fost promovaţi total greşit în afară. Turiştii nu se aşteaptă să vadă aşa ceva la noi, pentru ei România este o ţară care nu are nimic. Vă spun foarte sincer că, la ora actuală, România este pregătită să concureze cu multe ţări din vest ca preţuri şi calitate a serviciilor oferite. Este nevoie doar de o promovare corectă, bazată pe o analiză corectă. Trebuie să ştim care sunt punctele noastre forte, care este targetul nostru pe care îl poţi aduce în ţară şi apoi în ce mod putem creşte astfel încât să nu ne mai uităm la Bulgaria, la Ungaria - care are mult mai multe dezavantaje faţă de noi, Grecia sau Turcia care acum au probleme. Avem o şansă astăzi să promovăm România pentru că cel mai important punct pe care îl are România astăzi privind turismul este siguranţa naţională.
Reporter: Ce consideraţi că lipseşte, astăzi, din industria hotelieră a României?
Mohammad Murad: Lipseşte comunicarea între factorii de decizie, lipseşte interesul politic - prinşi cu multe altele decât o agendă care priveşte România ca ţară, lipseşte o perseverenţă care, indiferent ce ministru vine sau pleacă, să continue proiectele începute. Lipseşte un pic de viziune, ca să ştim ce vrem şi încotro ne ducem.
Reporter: Este pregătită ţara noastră să facă faţă mai multor cereri de cazare? În ce procent reuşim să ne ridicăm la standarde internaţionale?
Mohammad Murad: România are un număr de peste 250 de mii de locuri de cazare clasificate. Cred că este pregătită şi vă spun sincer că trei stele în România sunt net peste trei stele în Italia, iar preţul care joacă un rol foarte important la nivel mondial acum cred că la noi este cel mai mic din toată Europa.
În plus, oamenii din România sunt frumoşi şi, faţă de Bulgaria sau Grecia, vorbesc foarte multe limbi străine. Ospitalitatea din România nu este uşor să o obţii în alte state. Este o deschidere aici, este posibil să mergi să bei o bere cu un român la cinci minute după ce l-ai cunoscut. Este important că un turist din afară nu se simte străin în România.
Reporter: De ce credeţi că nu reuşeşte ţara noastră să atragă mai mulţi turişti străini?
Mohammad Murad: Din lipsa promovării, nimeni nu a ştiut să facă promovare pentru România. Noi, Federaţia, avem un program pe care i-l vom transmite şi Ministerului. Foarte uşor putem câştiga piaţa externă, dar trebuie să facem sacrificii, noi ca industrie, şi, în primii doi-trei ani, să venim cu preţuri foarte competitive faţă de Bulgaria, Grecia şi Turcia. Avem multe lucruri de oferit ca ţară.
Reporter: A afectat în vreun fel situaţia externă turismul? Putem spune că ţara noastră a beneficiat din cauza contextului geo-politic (referitor la Turcia, Grecia etc)? Aţi avut clienţi din Rusia?
Mohammad Murad: Normal că a fost afectat, turismul este cel mai sensibil sector economic privind siguranţa naţională şi stabilitatea politică. A afectat într-un mod pozitiv pentru ţara noastră, dar din păcate nu am ştiut să beneficiem de acest lucru, nu am profitat din cauza lipsei de strategie. În schimb, foarte multe alte ţări au profitat încât să arate cu degetul spre noi că suntem o ţară coruptă, cu multe probleme penale în care nimeni nu ştie ce se întâmplă, o ţară cu milioane de oameni pe stradă.
În ceea ce priveşte turiştii ruşi, nu putem vorbi de ei fără o înţelegere la nivel politic. Ruşii nu vin individual. Dacă am avea o înţelegere politică ne-am trezi cu un milion de ruşi, dar dacă nu există, nu vor veni.
Reporter: Au influenţat manifestaţiile din ultima lună imaginea României din punct de vedere turistic?
Mohammad Murad: Poate fi considerată o influenţă media, dar nu pe termen lung. Şi, în schimb, o promovare chiar dacă este negativă tot o promovare este, iar pe termen lung va avea efect pozitiv. Pe moment a fost un efect negativ. Important este să se audă de România. Înainte ca România să fie destinaţie trebuie să fie o variantă, o alternativă. De exemplu, când un neamţ vrea să plece în vacanţă, ar trebui ca România să fie în primele 5 ţări pentru care optează. Din 100 de nemţi vor alege România doar 10%.
Reporter: Care activ pe care îl deţineţi în turism este cel mai profitabil?
Mohammad Murad: Phoenicia Holiday Resort!
Reporter: Ce ne puteţi spune despre noua investiţie pe care o veţi face pe Litoral, complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp? Când doriţi să o inauguraţi şi la ce standarde?
Mohammad Murad: Acest complex, aşa cum ştiţi, are locul lui moral în sufletul multor români. Înainte de a fi o afacere, pentru mine a fost o obligaţie morală, astfel încât cei care au construit acest complex să nu simtă, acolo unde sunt ei, o durere care nu poate fi ştearsă.
Acel complex va fi renovat de o firmă românească, va fi deschis şi condus de o firmă românească 100%.
Complexul este o investiţie unică şi garantez că va avea confort. Va fi un complex care va concura cu oricare din Turcia, Grecia, Bulgaria.
Reporter: De unde vă finanţaţi? De ce nu apelaţi la finanţarea prin Bursă?
Mohammad Murad: Ne finanţăm din băncile din România, condiţiile sunt bune şi avem deschidere din partea mai multor bănci. În viitor avem un proiect pentru listarea la bursă.
Reporter: Cum apreciaţi relaţia cu autorităţile locale din Constanţa/Mangalia? Ce aşteptări aveţi de la noul ministru al Turismului?
Mohammad Murad: 80% din turismul românesc se află în mâna primarilor şi lipsa lor de experianţă. Cred că un om care trebuie să devină bucătar face o şcoală de un an de zile cel puţin, un om care trebuie să devină primar nu face şcoală nici măcar o zi. În administraţia locală ar trebui să fie oameni şcoliţi. Este anormal ca turismul să fie în mâna anumitor primari care nu au înţeles ce înseamnă turismul şi nu au fost în stare în viaţa lor să conducă măcar un restaurant. Există o deschidere acum faţă de anii trecuţi. Din păcate, primarii, aşa cum ştiţi foarte bine, nu au viziune. Singurul scop după alegeri este cum să facă să fie realeşi după patru ani, ceea ce este o problemă.
Ministerul Turismului trebuie să joace un rol foarte important. Putem face o lege a turismului încât să delimiteze puterea unui primar, şi mă refer aici la dezavantajele pe care le poate crea un primar când transformă o staţiune turistică într-un cartier de oraş. Este trist, cum este cazul Mamaia-Constanţa, unde domnul primar este conştient că, din păcate, turiştii nu-l votează şi atunci nu are niciun interes să promoveze locul.
Sunt multe astfel de cazuri în România. Ştiţi că nu avem nicio staţiune astăzi, în România, care să aibă o semnalistică corectă, care nu costă mai mult de 5000 de euro?
De asemenea, staţiunile de pe Litoral sau din altă parte nu au un punct de prim-ajutor. Este un lucur inadmisibil, când ai zeci de mii de oameni fără un punct sanitar.
În al doilea rând, aşa cum spun foarte mulţi turişti, există problema câinilor vagabonzi, iar costul este foarte mic pentru rezolvarea ei, la nivel de 10-15.000 de euro pe an.
Spaţiile verzi, iluminatul public, toate aceste lucruri sunt probleme nerezolvate încă. Atât timp cât noi ne plătim obligaţiile trebuie şi primarii să vină în sprijinul nostru şi să ne ofere un mediu propice pentru afaceri, ca să oferim servicii de calitate. Produsul turistic nu este izolat, el are mai multe componente, o parte care ne priveşte pe noi şi o parte care priveşte statul, iar turiştii ne dau notă împreună. Degeaba am un hotel superb şi când treci de gard este un dezastru.
Părerea mea este că noul ministru al Turismului ca o persoană ok, nu ştiu cum va fi ca ministru.
Personal, i-am transmis că, până la Paşte, voi avea o părere foarte clară dacă acest minister are vreo utilitate. Noi, ca patronate, o să-i oferim tot sprijinul, astfel încât să poată să realizeze cât mai multe din proiectele comune pe care le avem.
Reporter: Care este opinia dumneavoastră despre lupta anti-corupţie?
Mohammad Murad: Era clar că trebuia să luptăm împotriva corupţiei. Dar această luptă nu trebuie să devină cultura românească. Nu avem nevoie de această imagine pe care o creăm în fiecare zi.
Sigur că este dureros să fim legaţi de cuvântul corupţie ca ţară. Dar nu putem defini România ca o ţară coruptă.
Peste tot în lumea asta există corupţie, dar când ajungem să fim definiţi drept corupţi, aşa cum se învaţă, am înţeles, în şcoli în Germania, este prea exagerat.
Reporter: Vă mulţumesc!