Imaginea negativă a ţării noastre în presa străină s-a înrăutăţit în acest an, comparativ cu 2003, indică o monitorizare realizată de Institutul pentru Studiul Comunicării (ISC) şi Asociaţia Culturală "România în Lume" (ACRL). Autorii cercetării au avut în vedere modul în care este reflectată realitatea din România, Ungaria şi Bulgaria în publicaţiile din Statele Unite, Germania, Marea Britanie şi Rusia. Principalele teme pe care le abordează ziariştii de peste hotare, atunci cînd vine vorba de noi, privesc corupţia, intoleranţa etnică, scandalul vizelor, crima organizată şi democraţia în formare. Referitor la articolele pozitive, directorul ISC, Ştefan Stănciugelu, a precizat ieri, într-o conferinţă de presă, că de cele mai multe ori, "acestea sînt întîmplătoare". În viziunea domniei sale, existenţa unor constante doar la nivelul nucleului negativ al profilului României sugerează că nu trebuie luate în discuţie numai posibile clişee ale jurnaliştilor străini. Dacă Bulgaria, de exemplu, apare în presa britanică drept o zonă cu investiţii în derulre în domeniul exploatării zăcămintelor de gaze, cu multe privatizări finalizate la activ, şi care deţine un litoral atractiv, ţara noastră pare să fie prezentată doar sub forma unei pieţe ieftine, în eternă aşteptare a capitalului străin. Mai mult, nici una din realizările economice care s-au produs pe piaţa de la noi nu se regăseşte în publicaţiile monitorizate. În schimb, Ungaria apare, cu predilecţie în presa germană, drept "un tigru al Europei Centrale", cu "o industrie care o poate concura pe cea nemţească şi pe cea internaţională". Autorii studiului cred că imaginea pozitivă a vecinilor noştri se datorează şi faptului că Ungaria este singura dintre cele trei ţări monitorizate, care posedă o strategie de comunicare.
Potrivit spuselor lui Ştefan Stănciugelu, România este reflectată pozitiv doar în presa din SUA. Dar şi aici, referirile de bine ţin de participarea noastră la războiul din Irak şi de calitatea de membru NATO, nicidecum de progresele economice.