Consiliul Concurenţei a lansat oficial, ieri, "Monitorul Preţurilor la alimente", platformă digitală ce facilitează compararea preţurilor la peste 30.000 de produse de larg consum, practicate de peste 1.700 de magazine ale lanţurilor mari de retail, şi care are ca scop sporirea concurenţei, potrivit preşedintelui Consiliului, Bogdan Chiriţoiu.
Momentan, platforma web (www.monitorulpreturilor.info) este singura disponibilă pentru utilizatori, urmând ca în următoarele zile serviciul să devină disponibil şi în varianta aplicaţie mobilă. Este cel de-al doilea astfel de demers după aplicaţia de comparare a preţurilor practicate la carburanţi în benzinării, iar pe viitor Consiliul Concurenţei are în vedere o colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) care va dezvolta o aplicaţie similară în domeniul bancar, zonă de expertiză a ANPC.
Bogdan Chiriţoiu a declarat: "Începând de astăzi, avem platforma Monitorul preţurilor în formulă completă. Dacă până acum putea fi accesat doar Monitorul preţurilor carburanţilor, de acum, consumatorii pot verifica atât preţurile alimentelor, dar şi ale carburanţilor, fără a mai fi nevoiţi să se deplaseze la locaţiile fizice ale magazinelor, respectiv ale benzinăriilor. Practic, au la îndemână un instrument pe care îl pot folosi pentru a-şi planifica cumpărăturile şi alimentarea, fără a avea surprize atunci când ajung la magazin sau la benzinărie. Vor şti care dintre comercianţi are cea mai bună ofertă, precum şi suma de bani pe care o vor cheltui, deoarece au calculat-o în prealabil".
Preţurile, care acoperă majoritatea produselor de larg consum, sunt introduse în timp real de comercianţi, iar transparenţa va obliga retailerii să scadă preţurile, a mai notat Chiriţoiu. Neregulile pot fi semnalate prin aplicaţie, comercianţii fiind pasibili de sancţiuni.
"Când am o listă de cumpărături, pot cu uşurinţă compara preţurile, fără să merg din magazin în magazin. O fac mai uşor, de pe telefon sau computer. Pe oameni îi interesează preţurile cele mai mici şi această transparenţă în piaţă va obliga magazinele care au preţuri mai mari să le reducă, să coboare spre nivelul preţurilor mai mici, astfel facem concurenţa să acţioneze mai repede şi mai bine. Urmărim convergenţa preţurilor spre nivelul cel mai scăzut", a spus şeful autorităţii de concurenţă.
Aplicaţia nu compară decât produsele identice, iar în cazul legumelor/fructelor/produselor vrac echivalarea este realizată de comercianţi şi/sau consumatori. Totodată, aplicaţia este disponibilă la nivel naţional, iar pe lângă marile lanţuri şi micii comercianţi pot intra în serviciu, dacă doresc.
La rândul său, prezent la lansare, preşedintele ANPC Horia Constantinescu a declarat: "Salut această iniţiativă, cu rezerva că vorbim de o informare sub sancţiunea de a nu fi completă şi corectă. Spun acest lucru pentru că nu rareori ieftin a fost dovedit ca fiind noul scump, exemple fiind fructele tratate cu substanţe care nu sunt neapărat cele mai sănătoase sau produse ieftine care imită produsele lactate. Consumatorii să nu aleagă doar preţul, ci şi calitatea, termenul de garanţie şi modalităţile de procesare".
În ceea ce priveşte Monitorul preţurilor la carburanţi, la trei luni şi jumătate de la lansare au fost înregistrate circa 1,8 milioane de căutări. Chiriţoiu s-a arătat bucuros de succesul rapid al aplicaţiei, însă a spus că este nevoie de mai mult timp pentru a analiza rezultatele.
"Urmărim să comprimăm partea de marjă de distribuţie, de benzinărie, care este undeva la 2% (din preţ). Nu vă aşteptaţi să vedeţi scăderi dramatice de preţ că nu au de unde să fie", a notat preşedintele Consiliului Concurenţei, care a adăugat că scăderile de preţ la alimente ar putea să fie mai mari din cauza adaosului comercial ridicat.
Consiliului Concurenţei are în derulare şi o analiză pe piaţa carburanţilor, lansată după ce preţul benzinei şi motorinei în România, fără taxe, a depăşit media europeană. În urma anchetei, care va fi gata în perioada următoare, autoritatea va veni cu recomandări pentru creşterea concurenţei pe piaţa carburanţilor.
Autoritatea a demarat proiectul Monitorul preţurilor în 2016, împreună cu ANPC, însă varianta respectivă avea în vedere doar preţurile a 128 de produse alimentare din magazinele din Bucureşti şi zonele limitrofe. Monitorul preţurilor la alimente a fost finanţat integral de la bugetul de stat, având un cost de 300.000 de euro (1,4 milioane de lei).
Institutul Naţional de Statistică (INS) şi-a arătat de asemenea interesul de a se conecta la baza de date a Monitorului pentru a utiliza informaţiile în calculul inflaţiei.