Directorul general al Boeing, Dennis Muilenburg, a fost presat marţi, într-o audiere în Congres, să spună dacă grupul a ştiut despre problemele sistemului anti-blocare MCAS care au dus la prăbuşirea a două avioane 737 MAX şi criticat pentru predarea cu mare întârziere a unor mesaje interne din 2016 care descriau comportamentul haotic al softului respectiv în timpul unei simulări de zbor, transmite Reuters.
Muilenburg a recunoscut erorile de a nu oferi piloţilor mai multe informaţii legate de MCAS, înainte de prăbuşiri, şi de a dezvălui cu o întârziere de câteva luni că a făcut opţională o alarmă care avertizează piloţii în privinţa unei nepotriviri între datele de zbor ale 737 MAX.
"Am făcut greşeli, am făcut greşit unele lucruri. Ne perfecţionăm şi învăţăm", a spus acesta.
Audierea, cea mai importantă efectuată de Congres în domeniul siguranţei aviaţiei comerciale din ultimii ani, amplifică presiunea asupra conducerii înnoite a Boeing de a reface încrederea operatorilor aerieni şi pasagerilor, afectată de consemnarea la sol, de opt luni, a avioanelor 737 MAX, după prăbuşirile care au provocat moartea a 346 de oameni.
Senatorul Jon Tester a subliniat că Boeing a obţinut aprobarea Administraţiei Federale pentru Aviaţie (FAA) să evite adăugarea unor noi alerte pentru echipaj, pentru că ar fi fost prea costisitor,
"Nu s-ar fi întâmplat dacă FAA şi-ar fi făcut treaba şi nu s-ar fi întâmplt dacă aţi fi ştiut ce se întâmplă", a spus Tester, potrivit Reuters.
În timpul primei audieri a lui Muilenburg în Capitol Hill într-un an de la prima prăbuşire a unui avion 737 Max, în Indonezia, senatorii au sugerat că Boeing nu a fost onestă în totalitate şi şi-au exprimat uimirea că mesajele instant din 2016 nu au provocat o reacţie imediată din partea companiei.
"Aţi spus acestei comisii şi mi-aţi spus mie jumătăţi de adevăr, o dată şi încă o dată", a afirmat senatoarea Tammy Duckworth, din Illinois, stat unde se află sediul central al Boeing.
Ulterior, senatorul Jon Tester, din Montana, a spus: "Mai bine aş merge pe jos decât să mă urc într-un 737 MAX. Nu ar trebui să o luaţi pe scurtături".
Tester a subliniat că Boeing a obţinut aprobarea Administraţiei Federale pentru Aviaţie (FAA) să evite adăugarea unor noi alerte pentru echipaj, pentru că ar fi fost prea costisitoare.
"Nu s-ar fi întâmplat dacă FAA şi-ar fi făcut treaba şi nu s-ar fi întâmplt dacă aţi fi ştiut ce se întâmplă", a spus Tester.
Luni de zile Boeing nu şi-a asumat vina, angajându-se în schimb "să facă un avion sigur şi mai sigur".
Audierea de marţi reprezintă cea mai mare asumare a responsabilităţii pentru greşelile făcute, cu toate că Muilenburg şi directorul pentru ingineri John Hamilton nu au exprimat regrete care să conducă la schimbări majore, conform aceleaşi surse.
Întrebat înainte de audiere dacă va demisiona, Muilenburg a spus "că nu se concentrează pe acest lucru". Muilenburg a refuzat să spună şi dacă el sau board-ul Boeing iau în calcul o demisie după revenirea avionului 737 Max în circulaţie.
Boeing a publicat marţi pagini întregi de reclame în ziare, în care a exprimat condoleanţe familiilor şi persoanelor apropiate victimelor celor două accidente, din Indonezia şi Etiopia.