Anul viitor, peste 20.000 de firme din categoria contribuabili mijlocii urmează să depună declaraţia 406 (SAF-T - Standard Audit File for Tax), însă 90% dintre acestea nu sunt încă pregătite să transmită datele necesare către ANAF, deşi au această obligaţie de la 1 ianuarie 2023, potrivit datelor NextUp Solutions, conform unui comunicat transmit redacţiei. Astfel, va fi generat haos în mediul antreprenorial, activitatea firmelor fiind încărcată cu o sarcină suplimentară importantă. Firmele care nu vor depune la timp declaraţia 406 vor fi primi cu siguranţă amenzi, avertizează Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Potrivit sursei citate. după ce în 2022 raportarea SAF-T a devenit obligatorie pentru companiile din categoria contribuabili mari, de anul viitor va trebui transmisă către ANAF şi de către companiile mijlocii. Fiind necesară completarea a peste 390 de elemente fiscale şi contabile, SAF-T este considerată o raportare complexă şi stufoasă de către specialiştii în domeniu. Această declaraţie trebuie să includă informaţii despre întreaga activitatea a companiei printre care denumire, CIF, domiciliu fiscal şi detalii financiar-contabile - conturi contabile, clienţi, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, facturi de vânzare, facturi de cumpărare, plăţi, mişcări de bunuri, tranzacţii cu active.
"Tot ce se întâmplă într-o companie trebuie raportat către stat, adică este o muncă enormă care îi implică direct pe proprietarii firmei, fiind de asemenea o sarcină foarte complexă pentru angajaţii din departamentul financiar. Iar în acest context, ca antreprenor în contact cu peste 5.000 de companii medii, pot să confirm că există un număr imens de firme care nu sunt încă pregătite pentru această raportare stufoasă. Acestora le lipsesc resursele umane calificate şi soluţiile tehnice şi digitale necesare pentru adunarea şi corelarea tuturor informaţiilor pentru o raportare completă, fără erori şi fără întârzieri, către instituţiile statului", punctează Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
În acest sens, NextUp menţionează că vor exista întârzieri majore a depunerii declaraţiei 406 (SAF-T), cu până la 4-6 săptămâni peste termenul limită, 28 februarie 2023. Pentru a putea face raportarea SAF-T până la această dată, companiile ar fi trebuit să aibă deja resursele necesare, cum ar fi un soft care să adune toate informaţiile în mod automat şi să genereze fişierul de tip XML pentru raportarea către ANAF, şi în plus o bună parte din munca de corelare a informaţiilor deja finalizată.
"Cei care cred că vor rezolva toate obstacolele legate de implementarea declaraţiei 406 în câteva zile greşesc dramatic. Amânarea demersurilor necesare pentru a respecta această nouă reglementare nu face decât să pregătească terenul pentru zile negre şi mohorâte la începutul lui 2023", subliniază Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
NextUp Solutions este printre puţinele firme de software care oferă soluţia de raportare SAF-T automatizată, companiile din domeniu ferindu-se de implementarea acestui standard de audit de taxe, din cauza documentaţiei greoaie primite de la ANAF, lipsei de personal specializat şi a unei investiţii consistente, subliniază sursa citată.
"Să implementezi soluţia SAF-T într-un soft de tip ERP înseamnă să te lupţi cu morile de vânt. Am reuşit să le controlăm în direcţia potrivită, metaforic vorbind, interpretând şi integrând corect documentaţia primită de la ANAF privind dezvoltarea instrumentelor necesare pentru completarea SAF-T în mod automat. Este o sarcină de care firmele din domeniu s-au ferit, fiind o bătaie de cap prea mare şi, prin urmare, conform unei analize de piaţă pe care am făcut-o recent, suntem printre puţinele firme care pun la dispoziţia contribuabililor soluţia de raportare SAF-T. Noi, la NextUp Solutions, ca furnizor de softuri de contabilitate şi gestiune, implementăm majoritatea modificărilor sau noutăţilor aduse de statul român şi ne-am simţit obligaţi faţă de mediul de business să dezvoltăm o soluţie automatizată pentru raportarea SAF-T. Pentru a face acest lucru am investit peste 120.000 de euro în tehnologie şi resurse umane din octombrie 2021 până în prezent, punând soluţia la dispoziţia companiilor mari şi acum celor medii", explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Pregătirea firmelor pentru prima raportare este procesul cel mai sofisticat şi consumator de numeroase resurse. Prin investiţii în automatizări, NextUp Solutions a redus timpul de execuţie a acestui proces de la câteva zile la câteva minute, informaţiilor cerute de stat, pe tranzactiile specifice firmelor fiind acum alocate automat. În plus, cu ajutorul unei soluţii stabile şi sigure, colectarea lunară a datelor se face în mod automat cu doar câteva click-uri, de către un singur angajat.
Altfel, în lipsa unei soluţii automatizate, raportarea SAF-T poate fi făcută manual în 4-5 zile pentru firmele medii în loc de câteva minute, şi doar dacă lucreză concomitent cel puţin 2-3 angajaţi, dintre care cel puţin unul specializat în contabilitate. Însă prin muncă manuală, şansele de a obţine un rezultat corect sunt zero, rata de greşeli fiind foarte ridicată, potrivit NextUp Solutions.
În 2022, soluţia SAF-T, obligatorie pentru contribuabilii mari, a fost implementată în peste 400 de companii din diverse domenii din România şi în peste 1.000 de firme de contabilitate care vor raporta pentru clienţii lor, se menţionează în comunicat.