Instituţiile statului încarcă afacerile din România cu raportări suplimentare despre activitatea lor de business, care obligă firmele la cheltuieli suplimentare pentru a putea transmite aceste raportări şi le expune la amenzi, în condiţiile în care statul însuşi nu investeşte în digitalizarea propriilor procese şi a relaţiei cu mediul de business, transmite compania NextUp, producător de soluţii software pentru afaceri, potrivit unui comunicat de presă.
"Prin implementarea SAF-T şi e-Factura, obligatorii pentru o mare parte dintre companiile din România din iulie 2022, instituţiile statului încarcă afacerile cu raportări suplimentare, pentru că digitalizarea în curtea proprie este minimă. Prin cele două tipuri de raportări, firmele sunt practic obligate să investească în digitalizare, adică în soluţii care să automatizeze întreg procesul de extragere din contabilitate a datelor cerute de stat, fără ca statul însuşi să îmbunătăţească relaţia cu mediul de business. Practic, prin SAF-T şi e-Factura, care sunt raportări obligatorii, digitalizarea are loc doar unilateral, în curtea firmelor", explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Raportarea SAF-T, obligatorie din ianuarie, cu o perioadă de graţie care expiră în iunie, pentru categoria marii contribuabili, în care sunt incluse aproximativ 4.000 de firme, şi pentru categoria celor medii de anul viitor, respectiv mici din 2024, impune transmiterea de informaţii financiar-contabile despre conturi contabile, clienţi, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, facturi de vânzare, facturi de cumpărare, plăţi, mişcări de bunuri, tranzacţii cu active.
Această raportare este considerată ca fiind "complexă" şi "stufoasă" de către comunitatea experţilor contabili şi de către mediul de business. În cazul în care conţine erori sau date greşite, companiile riscă amenzi de până la 5.000 lei. Pentru a putea raporta multitudinea de date cerută de stat prin sistemul SAF-T, companiile se văd nevoite să apeleze la soluţii de digitalizare, ceea ce presupune costuri suplimentare.
În plus, prin cele două tipuri de raportări, SAF-T şi e-Factura - care nu înseamnă facturare electronică, ci transmiterea online a datelor de pe facturi către stat, activitatea raportării este atribuită direct antreprenorilor, nu neapărat specialiştilor contabili, ceea ce încă o dată complică relaţia dintre stat şi mediul de business.
"Multe schimbări implementate de stat solicită implicarea directă sau chiar prezenţa fizică a antreprenorilor, deşi aceste responsabilităţi pot fi îndeplinite cu succes de specialiştii contabili, care oricum cunosc în detaliu activitatea financiară a firmei. Din păcate, statul nu simplifică prin deciziile luate activitatea în mediul privat, ci o încarcă dând la propriu de muncă şi antreprenorilor, şi angajaţilor. Pentru a nu resimţi raportarea SAF-T , respectiv raportarea e- Factura ca pe responsabilităţi în plus, consumatoare de timp - pentru că antreprenorii, angajaţii şi firmele însele nu au niciun avantaj prin aceste raportări - am automatizat transmiterea datelor către stat prin integrarea în sistemul de tip ERP NextUp a unor tehnologii moderne care ajută utilizatorii să încheie SAF-T şi e-Factura în câteva minute", adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Concret, pentru a simplifica activitatea comercianţilor, NextUp a introdus, în propriile softuri, de tip ERP, gestiune stocuri şi contabilitate, o soluţie de corelare şi strângere a datelor pentru raportarea SAF-T, respectiv o soluţie pentru transmiterea automată a datelor de pe facturi către ANAF. Astfel, transferarea automatizată a datelor de pe facturi în format XML, formatul dorit de stat, durează între 3 şi 5 minute pentru toate facturile comparativ cu cel puţin 10 minute per factură pentru introducerea manuală a datelor.