Noul terminal de pasageri al Aeroportului Oradea, finalizat cu o întârziere de aproape doi ani, a fost inaugurat astăzi, într-un proiect integrat în valoare de aproape 26 milioane de lei, transmite Agerpres.
"Este un proiect integrat, care înseamnă aici, pe Aeroportul Oradea, terminarea a trei proiecte, coordonate împreună. Discutăm despre construirea, respectiv extinderea celor două terminale. De azi, devine Terminalul 1 acest terminal nou, iar vechiul terminal devine Terminalul 2, care s-a reabilitat în întregime. Discutăm apoi şi despre reabilitarea parcărilor pentru public şi angajaţi, a întregului platou din faţa celor două terminale aeroportuare şi drumuri de incintă, precum şi accesul realizat pentru conectarea rutieră a aerogării la DN 79 Oradea-Arad", a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Pasztor Sandor.
Noul terminal de pasageri are o suprafaţă de 2.925 metri pătraţi, cu destinaţia plecări şi sosiri curse interne şi sosiri curse externe, în timp ce terminalul existent va asigura plecările în cursele internaţionale. Capacitatea de prelucrare se ridică la 600 de pasageri pe oră, pe trei fluxuri, comparativ cu vechiul terminal, unde se procesau doar 100 de pasageri pe oră.
Parcarea din faţă dispune de 128 de locuri, 5 locuri pentru persoane cu dizabilităţi, 14 locuri pentru taxi, 3 pentru autocare, 6 pentru autobuze, iar parcarea din faţa terminalului 2 oferă 71 de locuri de parcare publică, alături de alte 80 de locuri pentru angajaţi.
Lucrările complexe ale noului terminal au cuprins şi realizarea de reţele de alimentare cu energie electrică pentru deservirea construcţiilor noi, a reţelelor de apă-canal, alimentarea cu agent geotermal a terminalului nou şi a împrejmuirilor pentru delimitarea diverselor zone din interiorul aeroportului.
"Chiar dacă s-a reuşit cu întârziere, avem condiţiile perfecte pentru zborurile internaţionale, atât din punct de vedere tehnic, cât şi privind personalul, dispunem de oameni de specialitate, avem toate autorizările, toate echipamentele, toate utilajele sunt funcţionale", a precizat Pasztor Sandor.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în data de 10 august 2017, cu un termen de execuţie de 12 luni, dar cum termenul s-a depăşit foarte mult, s-au calculat şi facturat penalităţi în valoare de 3,2 milioane de lei, care au fost reţinute din situaţiile de lucrări depuse de antreprenorul lucrării. Recepţia lucrărilor a avut loc pe 22 iulie 2020.
Directorul interimar al Aeroportului Oradea, Claudia Baran, a declarat că investiţiile vor continua cu două mari proiecte din fonduri europene. Unul se referă la creşterea gradului de siguranţă şi securitate, în valoare de 20 de milioane de euro, ce va fi depus în cursul anului 2020, iar celălalt vizează prelungirea pistei actuale, de la 2.100 la 2.500 de metri, inclusiv un sistem de radio-navigaţie pentru ROMATSA, de categoria 2.
"Facem toate demersurile astfel încât să aducem pasageri şi curse internaţionale pe Aeroportul din Oradea. Nu aş putea să vă spun de când vor începe, dar ne dăm tot interesul. Pandemia ne-a cam stricat planurile. Dorim să vă asigurăm că dispunem de toate resursele necesare ca operatorii aerieni să opereze curse internaţionale de pe Aeroportul Oradea. Sper că vom veni cu veşti bune cât de curând", a afirmat Claudia Baran.
Miercuri, de pe noul terminal va pleca prima cursă, Tarom, iar vineri, 7 august, este programată prima cursă Blue Air pe ruta Bucureşti - Oradea.
Investiţia de la Aeroportul Oradea s-a ridicat la suma de 25,94 milioane lei (inclusiv TVA), din fonduri de la Guvern (18 milioane de lei) şi un credit al Aeroportului Oradea, de 6,7 milioane de lei, garantat de CJ Bihor.