Coaliţia PSD-PNL a dat, din decembrie 2021 până în prezent, două guvernări - Ciucă şi Ciolacu -, ale căror rezultate sunt similare, cu greşeli de guvernare identice, deşi leadershipul a fost diferit. Deoarece atât PSD, în Congresul din 24 august, cât şi PNL, în Consiliul Naţional ce a avut loc la finalul săptămânii trecute, i-au desemnat pe Marcel Ciolacu, respectiv pe Nicolae Ciucă drept candidaţi ai fiecărei formaţiuni politice pentru alegerile prezidenţiale, şi pentru că în campania prezidenţială care urmează cei doi candidaţi vor aminti în competiţie despre performanţele lor la guvernare, ziarul BURSA a realizat o comparaţie între cele două guvernări, pe baza a şapte indicatori financiari, bugetari şi macro-economici: produsul intern brut, deficitul bugetar, inflaţia, împrumuturile contractate, cheltuielile bugetare privind personalul şi serviciile, angajările în sectorul public şi cheltuielile cu investiţiile publice.
Pentru colectarea informaţiilor am folosit baza de date a Institutului Naţional de Statistică, rapoartele Băncii Naţionale a României, cifre Eurostat, execuţiile bugetare publicate de Ministerul Finanţelor şi datele şi situaţiile apărute în mass-media în perioada celor două guvernări, cu precizarea că informaţiile colectate pentru guvernarea Ciolacu se opresc la finalul lunii august 2024, pentru anumiţi indicatori .
Menţionăm că, în privinţa datelor colectate pentru anul 2021, guvernul Ciucă a avut doar o contribuţie redusă, dat fiind faptul că Nicolae Ciucă a devenit premier plin abia la finalul lunii noiembrie, luna decembrie fiind prima lună de guvernare efectivă în cadrul coaliţiei PSD-PNL, care a introdus în premieră în România principiul rotativităţii în Executiv.
• PIB mai bun pentru Ciolacu, deficit mai prost
În ceea ce priveşte primul indicator, Produsul Intern Brut, în anul 2021 valoarea acestuia a fost de 1190 miliarde lei, dar contribuţia guvernării Ciucă a fost extrem de mică, ţinând cont că aceasta a început activitatea abia în ultima lună a anului. În 2022, sub guvernarea Ciucă, PIB-ul a ajuns la 1.407 miliarde lei, pe baza unei creşteri economice de 4,1%. În anul 2023, în care în primul semestru Nicolae Ciucă a fost şeful Guvernului, iar în al doilea semestru premier a fost Marcel Ciolacu, PIB-ul a fost de 1.591 miliarde lei, coroborat cu o creştere economică de 2,1% în a doua jumătate a anului. Pentru anul în curs, în care avem o guvernare plină Ciolacu, PIB-ul este estimat să ajungă la 1.650 miliarde lei, iar în prima jumătate a anului s-a înregistrat o creştere economică de numai 1,5%.
În ceea ce priveşte deficitul bugetar, guvernarea Ciolacu s-a dovedit mai largă la mână în ceea ce priveşte cheltuielile publice, deşi în toamna anului 2023 şi la începutul anului 2024 a adoptat mai multe măsuri financiare menite să reducă aceste cheltuieli şi să aducă mai mulţi bani la bugetul de stat prin colectarea fiscală mai bună. Din păcate, prin amnistia fiscală parţială adoptată la începtului lunii septembrie 2024, guvernul Ciolacu a dat o nouă lovitură colectării veniturilor fiscale, nefiind sigur că rău-platnicii se vor conforma voluntar noii legislaţii şi nici că sumele de recuperat, care se ridică la 71,8 miliarde lei - obligaţii fiscale principale plus accesorii, vor fi recuperate vreodată.
În aceste condiţii în privinţa deficitului bugetar consemnăm următoarea situaţie:
- Guvernul Ciucă (decembrie 2021-iunie 2023):
- Guvernul Ciolacu (iulie 2023-2024):
Bineînţeles că, pentru susţinerea fiecărui deficit bugetar, cele două guvernări au fost nevoite să apeleze la împrumuturi din piaţa internă de capital şi din piaţa externă. În ceea ce priveşte împrumuturile respective, situaţia arată astfel:
- Guvernul Ciucă (decembrie 2021- iunie 2023):
- Guvernul Ciolacu (iulie 2023-iunie 2024):
• Inflaţie mai mică pentru guvernarea Ciolacu, dar cheltuieli bugetare mai mari
Am analizat performanţele economice ale celor două guvernări şi prin prisma inflaţiei raportate. Astfel, potrivit datelor INS, în anul 2021 inflaţia medie anuală a fost de aproximativ 4% la finalul anului, dar contribuţia guvernării Ciucă este foarte mică, deoarece ea şi-a început activitatea în luna decembrie. Numai că, în urma declanşării în 28 februarie 2022 a agresiunii militare a Federaţiei Ruse în Ucraina, care a dus la explozia preţurilor din energie şi la sincope mari în lanţurile de aprovizionare, preţurile de consum au explodat, iar în decembrie 2022 inflaţia înregistrată de guvernul Ciucă a ajuns la 16,37%, cu o medie lunară de 13,8%. Efectele situaţiei de mai sus s-au resimţit şi în prima jumătate a anului 2023, când guvernul Ciucă a înregistrat o medie lunară a inflaţiei de 10%, temperată însă de plafonarea şi compensarea preţurilor din energie.
Potrivit datelor INS, în perioada decembrie 2021 - 30 iunie 2023, Indicele total al Preţurilor de Consum (IPC) a fost de 121,5%. La alimente, IPC a fost de 130,87%, la produsele nealimentare de 116,42%, iar la servicii s-a consemnat un IPC de 116,87%.
În ceea ce priveşte guvernarea Ciolacu, în a doua jumătate a anului 2023, inflaţia medie lunară s-a menţinut în jur de 7-8%, cu o uşoară scădere pe măsură ce inflaţia globală a scăzut, iar prima jumătate a anului 2024, rata inflaţiei a continuat să scadă uşor, ajungând la o medie lunară de aproximativ 5%.
Potrivit datelor INS, în perioada 1 iulie 2023 - 31august 2024, IPC Total a fost de 105,67%. La alimente, IPC a fost de 102,17% în ciuda plafonării preţurilor la produsele alimentare de bază, măsură luată de guvernarea Ciolacu în chiar prima lună de guvernare şi prelungită constant, din 6 în 6 luni. La produsele nealimentare, IPC a fost de 106,88%, iar la servicii de 109,87%.
Capitolul în care stă foarte prost actualul guvern condus de premierul Ciolacu este cel privind cheltuielile bugetare cu personalul şi cu serviciile.
Situaţia privind acest domeniu între guvernările Ciucă şi Ciolacu se prezintă astfel:
- Guvernul Ciucă (decembrie 2021- iunie 2023):
- Guvernul Ciolacu (iulie 2023-iunie 2024):
Majorarea cheltuielilor cu personalul a fost favorizată atât de creşterea salariului minim brut pe economie de către cele două guvernări, care a dus şi la creşterea salariilor din sectorul bugetar, cât şi de angajarea a zeci de mii persoane în sectorul public.
Situaţia în privinţa angajărilor se prezintă astfel:
- Guvernul Ciucă (decembrie 2021- iunie 2023):
- Guvernul Ciolacu (iulie 2023-iunie 2024):
În faţa acestei debandade privind cheltuielile publice, singurul capitol în care ambele guvernări au avut rezultate satisfăcătoare a fost cel privitor la investiţiile publice realizate în diferite sectoare de activitate. În ceea ce priveşte guvernarea Ciucă, în anul 2021, deşi investiţiile publice au totalizat 55 miliarde lei, ele au fost realizate de guvernul Cîţu, dat fiind că noul guvern şi-a intrat deplin în atribuţii abia în ultima lună a anului respectiv. În anul 2022, suma alocată de guvernul condus de premierul Nicolae Ciucă a crescut la 88,8 miliarde lei, pentru ca la finalul primului semestru al anului 2023, când preşedintele liberal a părăsit Palatul Victoria, să consemnăm investiţii în valoare de 52 miliarde lei.
În ceea ce priveşte guvernul Ciolacu, în al doilea semestru al anului 2023 acesta a făcut investiţii de 58 miliarde lei, iar în prima jumătate a anului 2024 acestea au fost majorate, fiind făcute investiţii de 73,7 miliarde lei, potrivit execuţiei bugetare pe primul semestru publicată de Ministerul Finanţelor.
În concluzie, putem afirma următoarele: Guvernul Ciucă, deşi a avut un ritm constant de creştere economică, s-a confruntat cu o inflaţie ridicată şi o nevoie continuă de împrumuturi pentru a acoperi deficitul bugetar, mai ales că toate cheltuielile publice au crescut semnificativ. Singurul plus al acestei guvernări îl reprezintă investiţiile publice, care au fost prioritare şi care au fost susţinute de fondurile europene, adică din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi din cadrul european financiar multianual 2014-2020 (+3).
În ceea ce priveşte Guvernul Ciolacu, acesta a accelerat împrumuturile şi cheltuielile bugetare, în special în a doua jumătate a anului 2023 şi în prima jumătate a anului 2024 pentru a finanţa deficitul şi investiţiile masive. Deşi inflaţia a scăzut uşor, deficitul bugetar a crescut semnificativ, iar cheltuielile cu personalul şi serviciile au continuat să crească, la acestea adăugându-se în ultimul trimestru al anului 2024 şi cele 8 miliarde lei (2 miliarde lei lunar potrivit declaraţiilor lui Marcel Boloş, ministrul Finanţelor) care trebuie plătite suplimentar în anul curent după recalcularea pensiilor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.09.2024, 12:03)
Johannis "Romania Educata" si gasca Ciuca au facut
"cadou" romaniei 110 miliarde euro imprumut de stat,
mare realizare "politica", merita sa tot votam pe acesti "patrioti"
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.09.2024, 12:25)
Greseli comune: nu se pot opri din cheltuiala si din jecmanirea populatiei prin inflatie.
Greseala 2, comuna. : furt generalizat si risipa de bani publici. "zeciuiala" la licitatii publice", fonduri europene cu dedicatie, capuse firme de stat, fie prin contracte de consulatanta si etc, fie prin angajari de pile , relatii si rude. cei prinsi cu mata-n sac sunt doar varful aisbergului.
si si daca i-a prins, azi sunt liberi. bombonel, liber, dragnea, liber, mazare liber, udrea poate scapa si ea curand, etc. plus cei care nici nu mai ajung sa raspunda de ceva, ca "s-a prescris fapta".
3. Nota 10 pentru grafica!
(mesaj trimis de Marian în data de 20.09.2024, 14:27)
Grafica e bestiala!
3.1. emotionant (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de eu în data de 20.09.2024, 22:07)
care este femela si care copoiul?