Producţia primelor elicoptere H215 în România a fost amânată pentru 2019, a anunţat, ieri, Serge Durand, directorul Airbus Helicopters România. "Noi avem o capacitate de producţie de 15 elicoptere pe an, iar pentru a demara producţia va trebui să avem cereri pentru cel puţin 16 elicoptere de acest tip", a explicat Durand. Iniţial, Airbus anunţase că producţia ar urma să înceapă în 2017, după care, la începutul anului trecut, a amânat data începerii producţiei pentru 2018, iar acum a intervenit o nouă amânare, pentru 2019. "Este vorba despre piaţă. Majoritatea ţărilor au devenit mai atente la aceste cheltuieli, multe preferând să îşi aducă aparatele în mentenanţă la fabrica noastră din Ghimbav", a explicat Durand.
Airbus Helicopters a înfiinţat în 2002 o fabrică la Ghimbav, în cadrul unui joint-venture cu compania IAR Ghimbav. Durand susţine că 75% din business-ul acestei companii este realizat la export. "Avem elicoptere din Djibouti, Guineea, Marea Britanie, Franţa, România, Emiratele Arabe Unite, iar din octombrie vom primi două elicoptere Super Puma pentru a le aduce la stadiul de H215 din Finlanda", a mai spus Durand.
Viitoarea fabrică de elicoptere a angajat deja 30 de persoane, aceasta lucrând, deocamdată în societatea de mentenanţă şi modernizări, francezii preferând să păstreze personalul pentru a fi pregătiţi în momentul demarării producţiei de elicoptere. Aceştia se adaugă celorlalţi 175 de angajaţi ai Airbus Helicopters România.
Din 2002 până în 2016, compania de mentenanţă realizată de Airbus şi IAR a avut afaceri de 300 de milioane de euro şi un profit net de 17 milioane de euro. De asemenea, Airbus Helicopters România a dezvoltat o cifră de afaceri de 43 de milioane de euro pentru companiile furnizoare, dintre care 19 milioane de euro au mers către IAR Ghimbav. Pe lângă comenzile primite, IAR Ghimbav a obţinut şi 4,4 milioane de euro din dividende, jumătate din profitul net fiind reinvestit.
• Fabrica de elicoptere ar genera un business de jumătate de miliard de euro în 10 ani
Potrivit lui Durand, fabrica de elicoptere Airbus Helicopters Industries, inaugurată anul trecut de premierul Dacian Cioloş şi de preşedintele Franţei, Francois Hollande, ar urma să genereze afaceri de 500 de milioane de euro în zece ani de la startul producţiei, taxele şi impozitele plătite la bugetul de stat şi cel local în această perioadă urmând să fie de circa 3 milioane de euro. Se estimează că 80% din producţie va merge la export, ceea ce ar însemna că 20% din producţie ar trebui achiziţionată de către statul român. Mai exact, în cei zece ani pe care este făcută estimarea, România ar urma să cumpere 30 de elicoptere H215 sau H215M.
De asemenea, francezii de la Airbus intenţionează să dezvolte la Braşov un centru de training, având în vedere că toate elicopterele care vor fi produse aici au nevoie de training pentru clienţi, această activitate urmând să genereze un business de 60 de milioane de euro în următorii zece ani, urmând să fie dezvoltate afaceri de 15 milioane de euro pentru furnizori.
• Aproximativ 20 de milioane de euro pentru un elicopter
Preţul unui aparat H215 este diferit în funcţie de dotarea cu echipamente, dar reprezentanţii producătorului scot în evidenţă flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât şi pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar preţul depinde de echipamentele instalate şi de numărul de aparate comandate. "Preţul va fi proporţional cu cerinţele guvernului român. Nu ştim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, şi vor costa mai puţin, dar pot fi echipamente foarte complexe, şi preţul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a declarat recent Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuţie cu jurnaliştii români.
Airbus consideră că, pentru România, avantajul proiectului ar fi atât militar, cât şi economic. "Avem oportunitatea de a începe un nou ciclu, un ciclu cu adevărat industrial, în jurul modelului H215. Ambiţia noastră nu este numai de a produce elicoptere în România pentru România, nici nu ştiu dacă afacerea ar fi foarte sustenabilă, ambiţia noastră este ca România să devină un centru de excelenţă pentru H215 şi să exporte acest model în întreaga lume", a declarat Olivier Michalon.
Reprezentanţii Airbus Helicopters scot în evidenţă avantajul producţiei pentru toată economia românească şi pentru balanţa comercială a României. Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, există o cerere în creştere pentru elicoptere, şi nu doar în Europa.
• Sunt comenzi de H215, dar nu pentru fabrica de la Braşov
Astfel, compania are deja comenzi din întreaga lume pentru modelul H215, însă aceste comenzi nu implică deocamdată fabrica de la Braşov. Anul trecut, producătorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu poliţia germană, cu aviaţia militară din Spania, cu Chile şi cu state din Orientul Mijlociu. Însă o comandă din partea statului român este esenţială pentru lansarea producţiei la noua fabrică de la Ghimbav. Totuşi, reprezentanţii Airbus se feresc să considere că ar fi vorba de o condiţie sine qua non. "Nu este o condiţie, nu lucrăm în felul acesta. Totuşi, este foarte important ca România să cumpere (elicoptere). Acest lucru va avea un impact asupra momentului în care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Dacă avem destulă vizibilitate pentru planificarea industrială, atunci vom şti când este momentul potrivit pentru lansarea producţiei", a spus Michalon.
În 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezenţa preşedintelui francez Francois Hollande şi a premierului român Dacian Cioloş. Airbus Helicopters a precizat că intenţionează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluţii şi echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizată recent, însă producţia nu va începe decât după ce compania va primi "o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producţie". În 2016, Airbus Helicopters a înfiinţat în România filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupă de construcţia şi gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.
• ONU ar putea fi un prim client al fabricii de la Braşov
Airbus Helicopters, cel mai mare producător european de elicoptere şi unul dintre cei mai mari din lume, va vinde elicopterele pe care le va produce în România, la fabrica pe care a realizat-o la Ghimbav, clienţilor din întreaga lume, iar unul dintre primii clienţi ar putea fi Organizaţia Naţiunilor Unite, au declarat recent oficialii companiei. Airbus Helicopters a avut întâlniri cu reprezentanţii a 70 de firme prezente în România, interesate să devină furnizori ai producătorului de elicoptere. La întâlniri au participat companii precum Aerostar, Aeroteh, Romtehnica, IAR, Electromagnetica, Alro Slatina, IMSAT, Turbomecanica, Sonovision România şi Siemens.
La dezvoltarea proiectului H215, care are atât o versiune militară, cât şi una civilă, în România participă deja companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica. Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea şi o denumire comercială distinctă. Şefii companiei ar putea chiar organiza o competiţie în România pentru găsirea unei denumiri pentru noul elicopter.
Ministerul Apărării din România, care deţine echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanţial în următorii zece ani, de cel puţin 2% din produsul intern brut (PIB). Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate în anii "70 în România sub o licenţă cumpărată din Franţa, au motoare considerate de specialişti prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depăşită.
Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Braşov şi firma israeliană Elbit. Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opţiune de dorit, în condiţiile în care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificilă pentru un model ieşit din uz.
Totuşi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la şantierul Damen Galaţi sau modernizarea fregatelor englezeşti. Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, alocă Ministerului Apărării 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Vanat în data de 28.04.2017, 09:14)
Statul roman ar trebui sa acorde prioritate maxima suprematiei aeriene si sigurantei comunicatiilor militare. Fara acestea, putem sa avem zeci de mii de transportoare blindate si zeci de corvete care se vor dovedi inutile ("carne de tun") in absenta suprematiei aeriene. Avem nevoie doar de 3 componente: comunicatii sigure si eficace, suprematia aeriana si elicoptere de atac la sol. In plus, pentru situatia pierderii suprematiei aeriene, avem nevoie de echipe mobile de lansatoare portabile (capabile de deplasari in autoturisme civile). Vremea tancurilor si a transportoarelor in apararea teritoriului a trecut (sunt zero fara suprematia aeriana)!!!