Obligaţia de plată a tarifului de utilizare a spectrului radio, atacată la CCR
I. Ghe.
Companii / 27 septembrie
Enigma-System atacă la Curtea Constituţională a României obligaţia instituită de ANCOM referitoare la plata tarifului de utilizare a spectrului radio • Mihai Eftimie, CEO Enigma-System: "Vorbim despre «o taxă de protecţie» încasată de ANCOM"
Curtea de Apel a suspendat, astăzi, 27 septembrie, judecarea cauzei deschisă de operatorul mobil Enigma-System, până când Curtea Constituţională a României se va pronunţa cu privire la excepţia de neconstituţionalitate (vezi documentul ataşat)invocată în speţă de la instanţa civilă (dosar nr. 3450/2/2024). CCR este chemată să se pronunţe asupra constituţionalităţii articolului 30 din OUG nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, articol care - interpretat în litera şi spiritul legii, inclusiv al directivelor europene în materie - condiţionează activarea lui doar în situaţiile de utilizare efectivă a spectrului radio, situaţii descrise de articolul 13 din Directiva 2002/20/CE transpus în legislaţia naţională încă din anul 2011 prin OUG nr. 111/2011, ulterior optica legiuitorului european fiind continuată prin articolul 42 din Directiva (UE) 2018/1972 (transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 198/2022).
Mihai Eftimie, CEO-ul companiei Enigma-System, a declarat pentru Ziarul BURSA: "Pentru a înţelege importanţa funcţionării corecte a industriei telecomunicaţiilor mobile, facem următoarea analogie. Să zicem că cineva cumpără toate biletele la concertul unei trupe rock, astfel că alţi doritori nu mai au acces la concert, deoarece biletele s-au epuizat iar numărul de locuri este evident limitat; urmarea este că acea trupă îşi susţine concertul în faţa unei singure persoane... Astfel, deşi organizatorii concertului încasează contravaloarea biletelor ca şi cum sala de concert ar fi plină, în realitate se blochează accesul la cultură multor alte persoane care chiar erau dispuse să plătească bilet de acces la acel concert, prezenţa la concert a acelor persoane contribuind din plin la atmosfera ce se crează în timpul evenimentului. Ei bine, o situaţie similară se întâmplă de mult timp în România în industria comunicaţiilor mobile, în sensul că deşi spectrul radio este limitat (adică frecvenţele pe care telefoanele mobile funcţionează sunt limitate), din cauza faptului că «organizatorul concertului» (ANCOM) ignoră neutilizarea efectivă a locurilor disponibile (frecvenţe radio neutilizate, adică tezaurizate) şicrează astfel un obstacol la intrarea pe piaţă a unor noi operatori mobili, deşi erau dispuşi să-şi asume investiţii masive în România, contribuind astfel la o ofertă variată de servicii. A avea mai mulţi operatori mobili înseamnă competiţie. Cu toate acestea, «organizatorul concertului» (ANCOM) încasează bani, adică aşa numitul tarif de utilizare a spectrului, ca şi cum toate frecvenţele ar fi utilizate. Însă în realitate, nu sunt toate utilizate!".
Antreprenorul din domeniul telecomunicaţiilor consideră taxa încasată de ANCOM drept "o taxă de protecţie" încasată ilegal de instituţia publică şi afirmă că astfel s-a creat şi întreţinut o cutumă în sensul ignorării situaţiilor de fapt în care spectrul radio nu este utilizat efectiv din varii motive, realizând astfel o deturnare a reglementărilor legale de la scopul lor legitim, printr-o sistematică interpretare şi aplicare eronată a acestora de către funcţionarii publici.
Domnul Eftimie afirmă că autoritatea naţională de reglementare în comunicaţii a ignorat inclusiv considerentele Directivei (UE) 2018/1972 (numită şi "Codul european al comunicaţiilor electronice") unde la punctul 122 se precizează foarte clar: "Pentru a se evita crearea de obstacole la intrarea pe piaţă, şi anume prin tezaurizare anticoncurenţială, asigurarea de către statele membre a respectării condiţiilor aferente drepturilor de utilizare a spectrului de frecvenţe radio ar trebui să fie efectivă, iar toate autorităţile competente ar trebui să participe, după caz. Condiţiile de asigurare a respectării ar trebui să includă aplicarea clauzei «ori utilizezi, ori pierzi dreptul de utilizare» (use it or lose it). Pentru a se asigura securitatea juridică în ceea ce priveşte eventuala expunere la sancţiuni din cauza neutilizării spectrului de frecvenţe radio ar trebui să se stabilească în prealabil pragurile de utilizare, inclusiv în ceea ce priveşte timpul, cantitatea sau identitatea spectrului de frecvenţe radio."
Mai pe înţelesul tuturor, reprezentantul companiei Enigma-System susţine că atunci când ANCOM solicită operatorilor mobili plata tarifului de utilizare a spectrului radio, Autoritatea prezumă lipsa situaţiilor de fapt ce constă în neutilizarea efectivă sau chiar tezaurizarea spectrului, adică nu aplică clauza "ori utilizezi, ori pierzi dreptul de utilizare" ("use it or lose it"), deşi directiva europeană impune o atare clauză.
De aceea, speţa supusă atenţiei Curţii Constituţionale are o importanţă deosebită, pentru că în situaţia admiterii excepţiei de neconstituţionalitate urmările vor fi:
1. operatorii mobili vor fi nevoiţi să utilizeze întreg spectrul radio câştigat la licitaţiile de spectru organizate de ANCOM, în caz contrar le va fi retrasă licenţa aferentă acelui spectru radio neutilizat.
2. operatorii mobili care aleg să utilizeze tot spectrul licenţiat, inevitabil vor oferi astfel o calitate superioară a internetului mobil (mai mult spectru utilizat înseamnă viteză mai mare la internet, viteză care în ultima perioadă s-a redus la nivel naţional).
3. la licitaţiile viitoare de spectru vor apărea noi operatori mobili în România, care vor veni cu altă abordare şi altă atitudine faţă de clienţi.
Mihai Eftimie a adăugat: "Să nu uităm că situaţia actuală în care internetul românesc este tot mai lent şi tot mai departe de podiumul global se datorează inclusiv interesului mercantil al ANCOM, prin care autoritatea de reglementare în comunicaţii şi-a asigurat un excedent financiar de peste 330 milioane euro, deşi Directiva (UE) 2018/1972, prin articolul 16 aliniat 2, interzice în mod expres excedentul financiar al instituţiei publice unde salariile tuturor funcţionarilor provin exclusiv din taxele colectate de la companiile telecom pe care le reglementează".
El arată că, în urma cutumei creată şi întreţinută de ANCOM, au apărut în piaţă situaţii hilare, precum cea în care Telekom Romania Mobile Communications SA, companie în care statul român deţinea indirect acţiuni până în toamna lui 2021, a plătit către bugetul de stat 8 milioane euro în anul 2012 (taxă de licenţă), la care se adaugă aproximativ 17 milioane euro către bugetul ANCOM în perioada aprilie 2014 - ianuarie 2023, perioadă de aproape 10 ani în care spectrul respectiv din banda de 2600 MHz nu a fost utilizat deloc de către compania respectivă. Mihai Eftimie a concluzionat: "Conform informaţiile provenite chiar de la ANCOM, de-abia de la începutul anului 2024 Telekom Mobile a început utilizarea efectivă a spectrului radio în banda de frecvenţe 2600 MHz, pentru care a plătit în întregime taxa respectivă în ultimii 10 ani".