Pe principiul că "hai să facem legea varză", actorii pieţei de capital implicaţi în derularea Ofertei Publice a 9,84% din acţiunile "Petrom" puse în vânzare de stat se străduiesc să interpreteze Codul Bursei în aşa fel încât să le iasă basma curată încălcarea Articolului 6 din Secţiunea 4 (Priorităţi de afişare şi de executare a ordinelor de bursă), care prevede ca subscrierile să fie introduse în sistemul Bursei în perioada derulării ofertei, iar nu după ce ea se va fi încheiat, aşa cum vrea să facă consorţiul de intermediari condus de "Renaissance Capital" ("BT Securities", "EFG Eurobank" şi "Romcapital").
Într-un articol publicat ieri de ziarul BURSA (intitulat "Paragraful 6"), am arătat că, în conformitate cu Codul Bursei, tranzacţiile prefigurate de-a lungul Ofertei publice nu vor putea fi încheiate din pricina unui detaliu tehnic, prevăzut în norma BVB şi care nu este degeaba pus acolo: Codul cere ca, la încărcarea în sistemul BVB a listei finale de subscrieri, intermediarul să-i livreze şi "numărul de ordin iniţial alocat de sistemul B.V.B." (numărul ordinii cronologice a subscrierilor).
Dar, consorţiul de intermediari nu îi va putea livra acest "număr de ordin iniţial", pentru că nu introduc subscrierile în sistemul BVB, ci le arhivează în propriile sisteme electronice.
După cum ne-a explicat, ieri, directorul de tranzacţionare al societăţii de brokeraj "EFG Eurobank" Laurenţiu Floroiu, fiecare dintre cele trei case de brokeraj îşi arhivează propriile subscrieri, eliberând clientului un certificat printat, cu data/ora/minutul/milisecunda subscrierii.
Floroiu spune că cele trei liste sunt mixate o singură dată, într-o singură listă, după încheierea Ofertei şi abia după aceea sunt livrate la BVB.
Problema este că, în conformitate cu propriul Cod, BVB nu le poate încărca, deoarece lista finală venită de la intermediar nu va conţine "numărul de ordin iniţial".
Detaliul nu este vreo idioţenie a Codului, ci reprezintă modul de asigurare că succesiunea de subscrieri nu va fi fost alterată, o garanţie pe care procedura de acum a consorţiului nu o poate prezenta.
Mă aştept să apară contraargumente care să invoce faptul că, în Prospect, publicul a fost avertizat că alocarea acţiunilor se face în urma unui proces de "book building", care este, în general, un proces derulat în afara pieţei, cu un "bookrunner" care ţine confidenţială lista subscrierilor.
Prima observaţie la acest argument este că, eventual, nu ştiu limba engleză.
A doua observaţie este că, fie şi dacă, eventual, ştiu englezeşte, asta nu mă ajută nicidecum să ştiu ce înseamnă "bookbuilding"şi "bookrunner", care sunt termeni specializaţi.
Aceste două observaţii nu vin din vreun naţionalism exagerat, ci din rigoarea Legii 297/2004, care obligă ca ofertele publice să fie exprimate în limbajul comun, astfel încât înţelesul lor să fie accesibil publicului larg.
Dar obiecţia principală contra acestui argument (dacă m-aş limita la observaţiile de limbă, atunci i-aş pişca puţin pe intermediari, iar publicul ar crede că am vreo "poliţă" de plătit, sau că am vreun interes cu "Petrom"-ul, sau altceva de interes personal) este că Bursa de Valori Bucureşti nu prevede posibilitatea acestei proceduri.
N-are decât să o inventeze, să o copieze de la alţii, dar, deocamdată nu o are.
Prin urmare, ce facem?!
Suntem dispuşi să ne încălcăm normele?
Desigur, mai comod este să le schilodim în interpretări artificiale.
Pe parcursul zilei de ieri, am auzit o variantă de interpretare că, la o adică, Oferta publică s-ar derula în afara pieţei BVB.
OK, no problem.
Acest lucru ar fi fost posibil.
Din păcate pentru cei care ar vrea să adopte această variantă de interpretare, în Prospect stă scris:
"Societatea este o societate listată, ale cărei acţiuni, inclusiv Acţiunile Oferite, sunt tranzacţionate pe piaţă reglementată administrată de BVB sub simbolul < SNP >".
Deci, nu, nu este în afara pieţei BVB.
Căci asta nu-i posibil decât în ghicitori: "Ce este şi în afară şi înăuntrul BVB?"
Răspuns: "Oferta publică".
MAKE
•
• Opinia BVB
• Reprezentanţii Bursei de Valori Bucureşti (BVB) au reacţionat la problemele sesizate de ziarul BURSA în legătură cu nerespectarea normelor pieţei în derularea Ofertei publice de acţiuni "Petrom", astfel că ne-au trimis, cu amabilitate, textul unei clarificări, pe care o reproducem mai jos.
Pentru a clarifica anumite aspecte privind derularea ofertei Petrom vă rugăm să luaţi în calcul opiniile de mai jos.
În Prospectul de ofertă sunt menţionate în secţiunea "Subscrieri" (pagina 234) următoarele:
"Intermediarii români membri ai Sindicatului vor înregistra toate subscrierile primite în următoarea zi lucrătoare după Închiderea Ofertei, dacă acestea respectă condiţiile de valabilitate, în Tranşa căreia îi cores-punde fiecare subscriere, prin intermediul ofertelor publice ale BVB"
Cadrul general de derulare a ofertei este prevăzut în Art. 225 din Titlul III, Cartea I a Codului BVB - operator de piaţă, conform căruia:
"Art. 225 În cadrul fiecăreia dintre Pieţele menţionate în art. 224, operaţiunile se desfăşoară conform regulilor aplicabile tipului de instrument financiar, prevederilor pros-pectului de ofertă/documentului de ofertă, tipului de ofertă sau operaţiune specială."
Având în vedere cadrul strict de derulare a ofertei precizat explicit în Prospectul de Ofertă şi în baza discuţiei cu Intermediarii membri ai Sindicatului de Intermediere, a rezultat că oferta respectivă se încadrează conform prevederilor Art. 65 alin. (2) lit. b) din Titlul III, Cartea I a Codului BVB - operator de piaţă", după cum urmează:
"Art. 65 (2) În pieţele destinate derulării ofertelor publice şi altor operaţiuni speciale menţionate în Capitolul XIII pot fi utilizate şi următoarele tipuri de alocări: [...]
b) alocare după criterii particulare, conform prevederilor pros-pectului de ofertă publică sau caracteristicilor operaţiunii speciale respective."
În acest context, menţionăm că derularea ofertei publice vizate se va efectua pe baza unei alocări după criterii particulare menţionate anterior, având în vedere prevederile Prospectului de ofertă.
Art. 66 din Titlul III, Cartea I a Codului BVB - operator de piaţă reflectă principii privind afişarea, administrarea şi executarea ordinelor aferente ofertei, conform alocării după criterii particulare.
Dat fiind faptul că BVB trebuie să acomodeze Prospectul de ofertă cu mijloacele operaţionale de care dispune, având dreptul de a emite precizări tehnice, conform Art. 227 din Titlul III, Cartea I a Codului BVB - operator de piaţă, respectiv:
"Art. 227 Prezentul Capitol se completează cu precizările tehnice emise de B.V.B. referitoare la derularea ofertelor publice şi operaţiunilor speciale în cadrul B.V.B."
şi ţinând seama că Prospectul de ofertă aferent indică faptul că oferta respectivă este administrată exclusiv de către intermediarii membri ai Sindicatului de intermediare (fiind un "order book" al ofertei, închis şi restricţionat la intermediarii respectivi), BVB a acomodat aceste precizări tehnice prin protocolul semnat cu intermediarii respectivi.
Astfel, în vederea punerii în aplicare a condiţiilor de derulare a ofertei după criterii particulare şi având în vedere şi condiţiile exprese de derulare a ofertei menţionate în prospectul de ofertă, BVB împreună cu intermediarii membri ai Sindicatului de Intermediere au semnat un "Protocol privind derularea prin Bursa de Valori Bucureşti a ofertei publice secundare de vânzare de acţiuni SC OMV Petrom SA", care stabileşte termenii şi condiţiile de derulare a ofertei prin BVB, conform cadrului stabilit prin Prospectul de Ofertă.
Vă mulţumesc, DANIELA COJOCARU Consilier al Directorului General
• Remarcăm, mai întâi, că un Protocol între BVB şi Consorţiul de intermediari era de presupus că a fost semnat, dar că derogarea de la prevederile Codului Bursei, dacă va fi fost agreată între părţi, nu a făcut subiectul vreunei comunicări publice.
• În al doilea rând, astfel de derogări trebuie să parcurgă şi ele un traseu birocratic, necesitând (în afara mecanismului intern BVB de adoptare) notificarea la CNVM şi afişarea publică, inclusiv în Prospectul de ofertă publică.
• Dar, de fapt, lămurirea primită de la BVB şi reprodusă mai sus nu pomeneşte de vreo derogare de la prevederile Codului Bursei ci doar, opinia că felul în care procedează Consorţiul de intermediari este în regulă şi că a fost agreat de BVB...
Florian Goldstein
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 02:35)
Draga Make regret sa recunosc, dar ai dreptate.Daca il vei intreba pe oricare si zic oricare dintre neterminatii din |Ca al BVB, (inclusiv polacul), depre aceasta speta, se vor uitatoti timpi la Uea.Si Ulea se va uita Timp la Farmache. Iar Farmache se va uita timp la Valentin Down Ionescu.Iar acesta se va uita doar timp.El la cine sa se mai uite. Si uite asa mai scapam pe sub mina de niste SNP. Si in viitor o sa ne uitam toti timpi.La cei mai sus mentionati.Ca sa nu "stric degeaba hirtia"...numele celolalti di CA nu merita nici macar mentionate.Se uita toti timpi la Ulea...etc
1.1. aseara (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 06:51)
aseara paiata agramata spunea cum ca, ca crede, si tot asa toata emisiunea. ca sa nu mai spun de faptul ca lauda CFR marfa, ca un viitor emitent de mare valoare, chias strategic. Halal dg are BVB, de fapt nu este vina lui. Vina apartine in totalitate numai celor care ll-au pus. Luati exemplu de la brokerul Muresan, veti vedea tinuta si um individ care cunoaste. Asa da. Pentru Muresan desigur.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de PIERDE VREME SAU TAIE FRUNZE LA CAINI în data de 13.07.2011, 08:16)
e un moment unic ptr piata de capital ! si voi ce faceti, va bagati picioarele in tot , probabil va meritati soarta 1
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 02:48)
Atit platesti, atit primesti. Daca s-au zgarcit la comision si i-au dat oferta lui Renaissance care era de trei ori mai ieftin, atunci primesc servicii de calitatea a treia.Cum isi permit trei SSIF-uri onorabile sa faca atatea tampenii, la cea mai mare si mai importanta oferta publica derulata vreodata la BVB?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 03:19)
Marea timpenie nu este ca o dau la Gazprom, ci ca au lasat sa se vada asta, cind erau angajati tocmai ca sa faca in asa fel incit sa nu se vada.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de grigore în data de 13.07.2011, 04:05)
totul are un motiv,brokerii sint prosti pentru ca deruleaza oferte publice foarte rar. pentru unii, desi lucreaza de 16 ani la bursa, asta e prima lor oferta publica. ce pretentii sa ai
3. TVR info
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 06:48)
Aseara dl.Muresan i-a dat o lectie pe viata dl.Ionescu la TVR Info. Dl.Muresan stia sa vorbeasca, cunostinte solide despre oferta si piata de capital. Nota 10. Dl.Ionescu agramat, cunostinte despre piata de capital o, imbracaminte de papitoi cu tot cu acel snur pe post de cravata fie si cu putin mov. Cine nu crede sa ceara va rog inregistrarea si va veti convinge. Nu este nici barfa, nici defaimare. Purul adevar. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca facea pe dirijorul fara solisti. Cat neprofesionalism. Oare CA-ul BVB a vazut?
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 08:07)
Relax. Take a deep breath. We have the answers you seek
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de daca nu e dafaimare ! în data de 13.07.2011, 08:11)
afisaza-ti numele real , vai de voi
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 08:17)
(...)
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de ce simplu e sa postezi orice porcarie aici în data de 13.07.2011, 08:19)
e incredibil, pot sa-mi bat joc de orice...postand aici , nu conteaza ce scriu, cine ma verifica? face secu rating.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 08:40)
E incredibil cit de cretin poti fi, batindu-ti joc, aici, unde-ti da libertatea sa spui ce vrei. Atit te duce capul, sa-ti bati joc de libertatea ta.
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de a.d. în data de 13.07.2011, 08:50)
Draga Make,imi pare rau sa-ti atrag atentia asupra unei invataturi de minte, cind stiu ca ai, deja, o virsta. Dupa cum vezi, unii dintre noi nu meritam nici efortul tau, vizibil in articolele scrise cu talent,cum este si asta,nici libertatea lasata pentru comentarii. Pur si simplu, respectul cu care ne tratezi este impropriu.
3.7. Cenzura (răspuns la opinia nr. 3.6)
(mesaj trimis de MAKE în data de 13.07.2011, 10:58)
Colegii mei au eliminat citeva mesaje de la un cititor ostil ziarului BURSA, care postase, in bataie de joc, fragmente din alte articole, alese aleatoriu, ca sa dovedeasca ca poate afisa orice, in sectiunea de comentarii.
Inca ma mai gindesc daca nu cumva n-ar fi trebuit sa le elimine; intradevar, mesajele batjocoritoare fragmentau ceea ce s-ar prefigura drept inceputul unei dezbateri pe subiectul ofertei publice "Petrom", o problema serioasa, care ne preocupa pe multi din cei implicati, intr-un fel sau altul, in piata de capital; pe de alta parte, personal, urasc interventiile administratorului si tot ceea ce ar putea sa semene cu cenzura.
Inca ma mai gindesc...
Un cititor ostil este, totusi, un cititor. Imi respect cititorii, oricum ar fi ei.
Multumesc celor care imi sint favorabili, dar si celorlalti.
3.8. gazda (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de a.d. în data de 13.07.2011, 11:07)
Draga Make, problema este simpla: cind esti in vizita, poti contrazice gazda, dar nu este moral sa-ti bati joc de casa gazdei.
3.9. Draga Make (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 21:26)
Astazi am citit comentariile mai tarziu. Dupa emisiunea de aseara cu dl.Ionescu am fot mult prea socat de acel interviu. De nestiinta si de nepregatirea unui om care se numeste dg, care este in fruntea unei institutii de varf. Dar mandru tare in acelasi timp ca am vazut si un om pregatit, foarte bine chiar. Ma bucur insa ca ai sters acele mesaje. Acel "cititor" sa-si posteze cel mult mental "rautatile" si cel mai probabil "minciunile" si restul. Te admir Make si de ador! Dupa cum vezi nu pot adormi pana nu am citit Ziarul Bursa. Multumesc Make!
3.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de Maria Marinescu în data de 13.07.2011, 21:33)
la ce-ti trebuie draga numele real? Inveneaza si tu unul. Insa daca vrei inregistrarea cu "prostiile " sefului tau cerele si te vei distra chiar si tu. Din pacate are consilier de imagine, dar ce sa-i faci..este de peste Prut..saraca
4. Subscriere Petrom
(mesaj trimis de Bestea, Virgil în data de 13.07.2011, 11:34)
Stimate domnule Goldstein,
sunteti intr-adevar singurul Redactor sef care transmite impartial si la obiect temele zilei. Dati-mi va rog, daca se poate, un link unde se poate gasi traducerea prospectului intr-o limba de circulatie internationala. Pana acum nu am gasit aceasta posibilitate si prietenii mei se uita din ce in ce mai neincrezatori la mine, cand le povestesc despre posibilitatea de a subscrie la cea mai buna companie petroliera din lume in ceea ce priveste riscul de tara, riscul datoriilor si al potentialului pe care il are. Renunta insa a-mi mai acorda atentia atunci cand nu pot verifica singuri ceea ce le spun. Intr-un timp chiar ma gandeam sa incerc o traducere in germana insa ar trebui sa lucrez zi si noapte.
Multumesc anticipat.
Cu stima,
Al dvs. cititor fidea :-)
4.1. da ce Chirileasa nu e bun!??!?! (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de hihi în data de 13.07.2011, 11:51)
Cati banuti o lua pt articolele lui: nu vindeti ieftin SNP / barilul la SNP e cotat la 7 EURO.. .etc ??? la ZF nu poti lasa comentariu esti cenzurat.. lasa numai ce vor ei
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 13.07.2011, 12:17)
Nici noi n-am gasit o traducere. Am solicitat-o la "Renaissance". Ni s-a raspuns cu amabilitate de la relatiile cu publicul sa asteptam, ca se intereseaza.
De aceea, va rugam sa asteptati, ca asteptam.
4.3. No comments (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de Bestea, Virgil în data de 13.07.2011, 13:51)
Stimate domnule Goldstein,
Va multumesc pentru raspuns. Este demn de admirat cat suflet puneti pentru a face europeana piata de capital. Afirmatia pe care ati primit-o de la firma Renaissance poate fi considerata cel putin infantila. Aceasta ar duce din punct de vedere juridic la faptul ca perioada de subscriere pana la momentul aparitiei traduceri drept ilegal, deoarece exista un avantaj pe care un investitor institutional fara competenta unei firme autohtone sa nu fie in masura a participa la subscriere.
Va multumim pentru sprijin. Pacat ca nu aveti o versiune si in limba germana. Oricum ar trebui sa impart navetele de bere cu dumneavoastra pe care le primesc ajutand la traducerea articolelor dumneavoastra referitoare la piata de capital :-)
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 16:48)
Dar pe website-ul BT Securities ati binevoit sa va uitati? Prospectul in lb engleza e de cateva zile acolo...sau poate engleza nu este o limba de circulatie internationala.....
4.5. Da,nu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 13.07.2011, 17:28)
Da, frate, pare sa fie pe site-ul BT, dar nu e.
Mai uite-te o data.
Daca gasesti Prospectul, in sectiunea de engleza, atunci, te rog frumos, da-ne si noua link-ul.
El nu exista.
4.6. oferta tradusa in engleza exista (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2011, 18:52)
se afla postata la Romcapital pe site, versiunea engleza
4.7. Sanse irosite (răspuns la opinia nr. 4.5)
(mesaj trimis de Bestea, Virgil în data de 13.07.2011, 18:57)
Stimate domnule Goldstein,
aveti perfecta dreptate. Site-ul BT Securities este dupa parerea mea personala cel mai bine pus la punct din intregul consortiu de firma. Din pacate la sectiunea internationala nu sunt decat rapoarte financiare care sunt redactate de firma Petrom. Acest lucru se poate gasi insa normal pe pagina concernului, nu este nevoie sa parcurgi tot internetul. Este cea mai mare vanzare publica din istorie, statul a facut practic totul bine si ar fi penibil sa nu functioneze asa cum s-a dorit chiar din cauza celor care au asteptat de atata timp sa-si arate calitatile de broker, respectiva piata de capital. Mult succes si nu uitati ca aveti cea mai buna firma petroliera din lume!
4.8. Exista intr-adevar (răspuns la opinia nr. 4.7)
(mesaj trimis de Bestea, Virgil în data de 13.07.2011, 19:11)
Stimate domnule Goldstein,
multumesc pentru ajutor, intr-adevar se poate gasi la Romcapital. Felicitari pentru competenta.
Mult succces la subscrieri.
4.9. Link (răspuns la opinia nr. 4.8)
(mesaj trimis de MAKE în data de 13.07.2011, 19:15)
Scuze, l-am gasit si noi, cu greutate, multumim cititorului care ne-a trimis mesajul nr.22