Metoda folosită pentru vânzarea a 15% din acţiunile statului la Transgaz a fost o premieră şi, cum era de aşteptat, nu a mulţumit pe toată lumea.
Subscrierile pe tranşa mare, alocată investitorilor instituţionali (85% din ofertă), au fost secrete, iar alocarea a fost una calitativă.
Astfel, unii dintre cei interesaţi de acţiunile "Transgaz" s-au arătat nemulţumiţi de faptul că nu au fost anunţate ponderile fiecărui criteriu de selecţie utilizat de consorţiul de intermediere pentru alocarea ofertei.
Un investitor instituţional român consideră că statul ar fi putut să obţină o sumă mai mare pentru pachetul de acţiuni vândut, în cazul în care s-ar fi aplicat un preţ care să asigure subscrierea integrală, nu unul care să ducă la suprasubscriere.
O altă nemulţumire este generată de faptul că, deşi investitorii au oferit un preţ mai mare decât cel de adjudecare, au primit un număr de titluri mai mic faţă de cel solicitat : "Metoda de alocare «după numărul de la pantofi şi după ochi frumoşi» este strigătoare la cer! Prospectul a fost creat de aşa natură încât să lase loc jongleriilor. Statul ar fi putut să ia mult mai mulţi bani pentru pachetul oferit; licitaţiile sunt menite să ridice preţul, nu să îl scadă".
• Dragoş Bîlteanu, SIF1 Banat Crişana: "Am apreciat modul în care a fost structurată şi derulată oferta"
SIF1 Banat-Crişana a subscris în cadrul ofertei secundare a Transgaz, ne-a declarat Dragoş Bîlteanu, preşedinte - director general al companiei.
Domnia sa a precizat: "Am apreciat volumul de informaţii pus la dispoziţia investitorilor, intervalul de preţ al acţiunii propus şi, în general, modul în care a fost structurată şi derulată oferta. Considerăm că intermediarii ofertei Transgaz au avut o metodă atractivă de formare a preţului final al acţiunilor subscrise şi credem că procedura a mulţumit atât investitorii, cât şi emitentul. În ceea ce priveşte alocarea, dat fiind că Prospectul ofertei a permis o alocare mai puţin transparentă, în registru închis, dar care este o practică internaţională în astfel de oferte, în acest moment nu cunoaştem nivelul subscrierii în tranşa investitorilor instituţionali, dar rezultatul în general ne satisface".
Dragoş Bîlteanu a adăugat că apreciază foarte mult şi suportul oferit de intermediarii ofertei în perioada desfăşurării acesteia.
• Reprezentanţii SAI Muntenia: "Ne bucură faptul că oferta a reprezentat un succes"
Şi SIF4 Muntenia a participat la oferta publică secundară a Transgaz, ne-au spus reprezentanţii SAI Muntenia, administratorul SIF4. Aceştia ne-au transmis: "Ne bucură faptul că oferta a reprezentat un succes. Deşi organizarea procedurală nu a fost una uzuală pentru piaţa de capital româ-nească, salutăm implicarea pozitivă a Guvernului în acest demers. Sperăm ca astfel de acţiuni să fie replicate în viitor cu o frecvenţă mai ridicată şi cu cel puţin acelaşi succes, întrucât ele reprezintă un motor important pentru dezvoltarea pieţei de capital din România".
• Dan Paul: "Milităm pentru o tranşă de retail cât mai mare, de fiecare dată"
Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor, a subliniat, ieri, că tranşa alocată investitorilor de retail este foarte importantă în ofertele statului, deoarece astfel pot fi implicaţi investitorii locali în dezvoltarea pieţei de capital.
"Milităm pentru o tranşă de retail cât mai mare, de fiecare dată", a declarat preşedintele Asociaţiei Brokerilor.
Despre metoda folosită de intermediari şi despre promovarea deficitară a ofertei, Dan Paul a spus: "Scopul lor a fost să vândă şi au reuşit acest lucru. Mai departe nu doresc să comentez" . Domnia sa consideră că ar fi fost mai bine să fie mai încurajat capitalul local.
Stere Farmache, membru în CA al BVB, a atras atenţia asupra faptului că numărul investitorilor de retail a fost de aproximativ trei ori mai mare decât în cazul ofertei secundare Transelectrica.
Domnia sa apreciază că investitorii de retail pot fi un catalizator pentru tranzacţii şi este nevoie de ei, pentru că sunt o "vitamină" care ajută la coagularea tranzacţiilor.
Fostul director BVB consideră că discountul oferit investitorilor în oferta TGN a fost o decizie bună, care a atras investitorii.
"Alte oferte pot avea drumul mai netezit datorită Transgaz", a adăugat Stere Farmache.
Statul a obţinut 72 de milioane de euro din vânzarea pachetului de 15% din "Transgaz" oferit investitorilor prin Bursa de Valori Bucureşti.
Oferta a fost suprasubscrisă cu 347% pentru segmentul de retaileri mici (7% din ofertă) şi cu 257% pentru investitori mari (8%), subscrierile pe tranşa instituţionalilor fiind secrete.
1. Numarul de pantofi
(mesaj trimis de Theraflu în data de 19.04.2013, 08:04)
Statul putea obtine mult, mult mai multi bani !
Pentru asta trebuia sa se uite la privatizarile si managementul companiilor de stat din Polonia. Statul trebuia sa-si propuna sa vanda 7,5 % si daca exista cerere si interes sa poata creste oferta pana la 15%.
Bine ca statul are pachetul de control la Transgaz si nu ca la Petrom. Cine o fi investitorul institutional , roman, anonim si cu numar mic la pantofi ?
Daca numarul investitorilor de retail sa triplat BVB e pe un drum bun dar sa nu fie o confuzie intre numar si valoare !
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2013, 08:16)
felicitari, stat roman!te-ai mai decapitalizat un pic..72 mil se vor duce pe apa sambetei, si la anul mai vindem o tura.dar cand nu mai aveti ce vinde?pt miliardele de la fmi ce dracu veti avea de vandut?
2. struto-camila
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 19.04.2013, 08:47)
Oferta publica cu "negociere directa", sau de ce sa nu complicam inutil lucrurile...
2.1. Negociere directa!? (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de cerasela în data de 19.04.2013, 09:02)
Numele tau spune tot! Nu stii ce pe ce lume traiesti!
3. Unde nu e cap, vai de TEL
(mesaj trimis de sf în data de 19.04.2013, 09:19)
Cine a avut pe mina planificarea listarilor pe bursa la companiile statului a fost un mare INCOMPETENT si aici includ si rept BVB. Trebuia inceput cu TGN, anul trecut, si imediat dupa aceea listat TEL, eventual si marit pachetul la 20%. TGN si-a recompensat, an de an, si investitorii, pe cind TEL si-a recompensat doar managementul politruc si corupt. Macar asa se putea crea un efect de halou si clar ar fi fost mai bine pt actiunea TEL. Numai vorbesc de faptul ca decit sa detii o bucata mare dintr-un rahat, cum e acum la TEL, mai bine deti o bucata de prajitura. Este cazul statului la TEL, dar probabil pe politicieni ii intereseaza doar sa capuseze compania, pe model-ul vechiului SNP. In fine, inca o data se vorbeste mult in cuvinte savante si academice si se fac lucrurile de mintuiala. Vedeti cum au aplicat si schema de ajutor pt energiile verzi, lucruri facute de incompetenti, care sunt si corupti.
4. oferta transgaz
(mesaj trimis de Iulian în data de 19.04.2013, 10:54)
Oferta Transgaz mi s-a parut cea mai buna facuta vreodata in Romania. Doar ca ar fi trebuit transa de retail mai mare, puteau sa o faca mai mare deoarece stiau ca e cerere de la transelectrica.
Argumentul cu statul putea sa ia mai multi bani e nul. La fel partea cu "investitori secreti".
Trecand peste amanuntele marunte, este imbucurator faptul ca sunt vandute tot mai multe din participatiile guvernului.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2013, 23:11)
Patru.
Cand privatizezi o companie, obli- gatoriu sa fie intro perioada de
maxima capitalizare, altfel statul
cu ce se alege ? Nici una din cele
ce sunt profitabile nu trebuie van-duta cum s-a intamplat cu SNP,etc
trebuia sa li se puna manageri pri-vati, cu contracte de performanta
si raspunderi pe masura.
Companiile neprofitabile sa fie date pe 1 $ si sa vina priceputii ca-
pitalisti sa le performeze, ca tot
suntem in UE; sa le ia gratis si romanii cu bani si cu performante
dovedite pana in prezent in diferite
domenii.