Oficiul pentru protecţia consumatorilor din SUA (CFPB) a anunţat astăzi că intenţionează să înceapă să reglementeze companiile de tip "Cumpăraţi acum, plătiţi mai târziu" (BNPL), precum Klarna şi Affirm Holdings, de teamă că expansiunea rapidă a produselor financiare oferite de aceste firme îi afectează pe consumatori, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Autoritatea, care în prezent nu supraveghează firmele de tip BNPL sau produsele lor, va emite linii directoare sau norme pentru a alinia standardele din acest sector cu cele din sectorul companiilor de carduri de credit.
Acest anunţ este o adevărată lovitură pentru sectorul BNPL, care este supus deja la presiuni ca urmare a creşterii costurilor de finanţare şi a diminuării cheltuielilor de consum ale americanilor pe fondul exploziei inflaţiei.
"În SUA, am avut o separare între activităţile de banking şi cele de comerţ, însă pe măsură ce practicile de business ale marilor companii din tehnologie sunt adoptate în domeniul plăţilor şi serviciilor financiare, separarea poate dispărea", a spus directorul CFPB, Rohit Chopra.
Serviciile de tip "Cumpăraţi acum, plătiţi mai târziu" (BNPL), care permit consumatorilor să împartă plata pentru achiziţiile lor în mai multe rate, au înregistrat o creştere explozivă a popularităţii pe măsură ce americanii au recurs la cumpărăturile online în timpul pandemiei de coronavirus. Furnizorii de servicii BNPL percep de la retailerii online un comision pentru fiecare tranzacţie.
La finalul unei anchete efectuate anul trecut, Oficiul pentru protecţia consumatorilor din SUA a descoperit că, împreună, furnizorii de servicii BNPL Affirm Holdings, Afterpay, Klarna, PayPal şi Zip Co au emis 180 de milioane de credite în 2021, cu o valoare de 24,2 milioane de dolari, o creştere de peste 200% comparativ cu 2019.
CFPB este îngrijorat că produsele oferite de companiile de tip BNPL ar putea reprezenta un risc pentru consumatori. Una dintre principalele îngrijorări ale CFPB este faptul că furnizorii de BNPL nu trimit date către agenţiile de raportare a creditelor, ceea ce înseamnă că creditorii ar putea avea o imagine incompletă a pasivelor unui debitor. De asemenea, CFPB menţionează şi colectarea datelor cu privire la clienţi printre riscurile la adresa consumatorilor din partea companiilor de BNPL.
Deşi, tradiţional, Oficiul pentru protecţia consumatorilor din SUA (CFPB) nu a supervizat companiile de tip BNPL, directorul CFPB, Rohit Chopra, a declarat în luna iulie că în opinia sa instituţia pe care o conduce are puterea de a reglementa activităţile acelor companii care sunt similare cu cele ale furnizorilor tradiţionali de servicii financiare. Acest punct de vedere va fi contestat, cel mai probabil, de companiile de tip BNPL.