Investiţii de sute de miliarde de dolari vor fi necesare până în 2050 pentru decarbonizarea transportului maritim, o rotiţă esenţială din comerţul mondial dar care este responsabilă pentru 3% din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră, avertizează ONU, relatează Agerpres.
Transportul maritim şi navele sale gigantice reprezintă peste 80% din volumul schimburilor comerciale mondiale iar emisiile sale de gaze cu efect de seră au crescut cu 20% în decursul unui deceniu, ca urmare a mondializării economiei şi a delocalizării lanţurilor de producţie, subliniază Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (UNCTAD), în raportul său anual cu privire la transportul maritim.
Chiar dacă decarbonizarea este urgentă "trebuie găsit un echilibru între sustenabilitatea ecologică, respectarea reglementărilor şi exigenţele economice pentru a asigura transportului maritim un viitor prosper, echitabil şi rezilient", a subliniat secretarul general al UNCTAD, Rebeca Grynspan.
Însă, nota de plată pentru decarbonizarea transportului maritim va fi una colosală. UNCTAD estimează că, până în 2050, va fi nevoie de o sumă cuprinsă între 8 şi 28 de miliarde de dolari pe an pentru decarbonizarea navelor şi investiţii mult mai importante, cuprinse între 28 şi 90 de miliarde de dolari pe an, vor fi necesare pentru a pune la punct infrastructura globală pentru utilizarea carburanţilor fără emisii de carbon.
În plus, aceste costuri vor afecta în mod disproporţionat micile state insulare şi ţările cele mai puţin dezvoltate care depind puternic de transportul maritim, subliniază UNCTAD. În acest sens, UNCTAD preconizează introducerea unui sistem universal care ar permite evitarea unei "decarbonizări cu două viteze".
Potrivit UNCTAD, taxele sau contribuţiile "plătite în raport cu emisiile navelor pot încuraja la acţiune, la promovarea competitivităţii carburanţilor alternativi şi la reducerea decalajului de costuri cu carburanţii convenţionali", explică directorul de tehnologie şi logistică din cadrul UNCTAD, Shamika N. Sirimanne. "Aceste fonduri ar putea de asemenea facilita investiţiile în porturi ale micilor state insulare şi ţărilor cele mai puţin dezvoltate, punând accentul pe adaptarea la schimbările climatice, reformarea comerţului şi transporturilor precum şi pe conectivitatea digitală", a adăugat Shamika N. Sirimanne.
În prezent, 99% din flota mondială depinde încă de carburanţii convenţionali. Raportul UNCTAD precizează că 21% din navele aflate în prezent în faza de comandă sunt concepute pentru combustibili alternativi.
În paralel are loc un fenomen de învechire a flotei mondiale. La începutul lui 2023, navele comerciale aveau în medie 22,2 ani, adică cu doi ani mai mult decât în urmă cu zece ani şi peste jumătate din flota mondială are peste 15 ani, arată statisticile UNCTAD.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.09.2023, 09:37)
Am contribuir cel mai mult la decarbonizarea transportului marin.Am distrus flota,ca de vandut nu a fost vorba.Vanzarea se faca cu contraparte,Romania nu a primit nimic.