OPINII Afacerile de familie şi cheia succesului ieşirii din criză

Miscellanea / 23 martie 2021

Florentina Şuşnea, Fondator şi Managing Partner, PKF Finconta

Florentina Şuşnea, Fondator şi Managing Partner, PKF Finconta

La peste un an de la propagarea coronavirusului, devine tot mai clar: criză economică este distribuită în mod inegal la nivelul companiilor. Mărimea unei companii nu este o garanţie de salvare sau succes. Sunt afaceri globale precum Hertz sau Cirque de Soleil care şi-au anunţat falimentul în acest an, în timp ce companii cvasi-necunoscute anterior crizei, precum Zoom, cresc spectaculos şi devin globale.

În complicatul peisaj economic o categorie de companii este marginalizată atenţiei publice: afacerile de familie. Explicaţia parţială a acestei marginalizării este lipsa datelor sistematizate şi detaliate din rândul categoriei afacerilor de familie. Dar datele care există sugerează că afacerile de familie se confruntă cu criza actuală într-un mod fundamental diferit faţă de alte tipuri de companii. Experienţa lor este modelată de perspectiva pe termen lung, care deseori duce la mai puţine datorii, un portofoliu surprinzător de diversificat şi, uneori, o definiţie non-monetară a succesului.

Afaceri cu sens pe termen lung

Perspectiva pe termen lung orientează afacerile de familie să fie mai puţin dispuse să rişte şi mai mult înclinate să reducă gradul de îndatorare ca să gestioneze mai uşor situaţiile dificile. De asemenea afacerile de familie sunt înclinate să acceseze noi zone de business care, în orizontul următorilor ani, s-ar putea să nu genereze profit, dar care plantează seminţele succesului pentru generaţia următoare.

Uşurinţa de a gândi alternative, de a decide alocarea de investiţii şi a executa rapid este o caracteristică specifică afacerilor de familie, care au o experienţă particulară de a traversa crizele. Micile afaceri nu au capital pentru astfel de investiţii, în timp ce acţionarii marilor companii nu sunt dispuşi să mute capitaluri investiţionale spre divizii mai puţin profitabile. Această diferenţă face ca afacerile de familie să fie nu doar mai rezilienţe, ci şi mai agile.

Provocările afacerilor de familie

Potrivit unui studiu realizat de o companie de consultanţă globală, printre cele mai importante provocări ale proprietarilor afacerilor de familie în această perioadă se află inovaţia (66%), accesul la angajaţii cu abilităţile şi calificările necesare dezvoltării afacerii (60%) şi digitalizarea (44%). Într-adevăr, 80% dintre cei intervievaţi văd în digitalizare, inovare şi tehnologie provocări semnificative pentru afacerile lor. Îngrijorarea referitoare la ameninţările legate de schimbările digitale variază de la apariţia unor noi competitori, până la vulnerabilitate în ceea ce priveşte securitatea cibernetică, iar percepţia acestei ameninţări este mai ridicată decât media (care este de 30%) în media şi divertisment (65%), retail (53%) şi în servicii financiare (52%).

Acelaşi studiu arată că peste un sfert (26%) dintre organizaţiile mari (cu venituri de peste 100 de milioane de dolari) au identificat inteligenţa artificială şi robotica drept o sursă îngrijorare pentru următorii doi ani; procentul este semnificativ mai mare comparativ cu acele companii care au venituri de sub 20 de milioane de dolari (16%). Pe de altă parte, 69% dintre respondenţi spun că se aşteaptă şi chiar încurajează generaţia următoare de lideri ai afacerii - inclusiv membrii familiei - să capete experienţă şi să dezvolte aptitudini şi calificări în afara afacerii de familie pentru a ţine pasul cu inovaţia.

Afacerile de familie tind să fie mai diversificate

Datorită dezvoltării mai multor zone de business fără legătură între ele, companiile de familie tind să fie mai diversificate decât companiile corporative care investesc doar în zonele care le asigură un avantaj competitiv pe termen scurt şi pot, astfel, să reziste atunci când criza afectează mediul de afaceri.

Pentru liderii afacerilor de familie succesul misiunii lor e dincolo de profiturile pe termen scurt. În cazul unor familii succesul înseamnă să oferi ocupaţie pe termen lung angajaţilor astfel încât ei să-şi atingă obiectivele, în timp ce pentru alte familii succesul înseamnă predarea ştafetei către următoarea generaţie. Longevitatea construcţiei este liantul celor două abordări.

În concluzie

În definiţia lor multi-generaţională afacerile de familie trăiesc diferit experienţa trecerii prin această pandemie. Studiile la nivel internaţional pe acest subiect arată că liderii afacerilor de familie sunt preocupaţi de pierderile de venituri pe termen lung şi de lichiditate. Spre deosebire de majoritatea companiilor, în afacerile de familie puţini sunt liderii care îşi pun problema numai din perspectiva supravieţuirii companiei.

Afacerile de familie contribuie la dezvoltarea economiei globale, având cea mai mare contribuţie la PIB-ul global şi un impact important asupra pieţei muncii. Într-un mediu economic instabil, cum este cel provocat de pandemie, liderii afacerilor de familie se confruntă cu o multitudine de provocări. Aceste provocări circumstanţiale au scos la iveală nevoia afacerilor de familie de a-şi diversifică portofoliul investiţional şi de a-şi redefini succesul din perspectiva longevităţii. Astfel, mediul de afaceri arată diferit pentru afacerile de familie, la fel şi soluţiile acestora.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb