Reporter: Carlette este un brand care a dat naştere, între altele, noului trend al bijuteriilor modulare. Această inovaţie a fost de natură să ajute sau să pună o presiune în plus pe antreprenorul Lavinia Lazăr?
Lavinia Lazăr: Ambele. Orice inovaţie aduci în piaţă îţi oferă atât o oportunitate, dar pune şi o presiune suplimentară pe antreprenorul sau brandul care inovează. Dacă luăm exemplul Carlette, patentul pe care l-am înregistrat pentru mecanismul de prindere al bijuteriilor, ceea ce le-a oferit şi această modularitate, a fost de natură a ne aduce un avantaj prin factorul diferenţiator - am fost primii şi singurii în lume care am patentat această tehnologie inovativă în industria de profil.
Pe de altă parte, faptul că aduci o inovaţie nu înseamnă că vei avea vânzări pentru simplul fapt că eşti singurul în piaţă care oferă acel concept. Dimpotrivă, trebuie să educi publicul, să faci eforturi suplimentare pentru a promova conceptul şi pentru a familiariza pasionaţii de bijuterii cu modularitatea. Şi, pentru că vorbim de bijuterii, clienţii nu cumpără produsele pentru faptul că au o inovaţie, ci pentru cum arată şi pentru ce atitudine oferă purtătoarei. Prin intermediul conceptului Carlette, invităm cumpărătorii să creeze şi să devină proprii designeri.
Din acest punct de vedere, inovaţia înseamnă atât oportunitate, dar şi un efort suplimentar. Dar da, credem că educând piaţa în ceea ce priveşte bijuteriile modulare, avem o şansă în plus pentru a duce brandul acolo unde l-am văzut încă de la lansare.
• "Oriunde ai lansa ideea ta de afaceri, vei întâlni obstacole pe care, ca antreprenor, trebuie să le depăşeşti"
Reporter: Este mai uşor să faci business în Elveţia sau în străinătate decât în România?
Lavinia Lazăr: E mai puţin birocratic, da. Dar oriunde ai lansa ideea ta de afaceri, vei întâlni obstacole pe care, ca antreprenor, trebuie să le depăşeşti.
De exemplu, costul cu marketingul este mai mare în Europa decât în România, de la campaniile de tip PPC până la orice formă de marketing digital sau outdoor. Din acest punct de vedere, costurile sunt mai mari, dar odată ce ai impus un brand aici, şansele de reuşită şi de vizibilitate cresc. Ai dificultăţi mai mari, mai ales la început, dar odată ce produsul este unul care a reuşit să fie impus pe piaţă, poate genera vânzări mai mari.
Pe de altă parte, publicul român rezonează mai bine cu brandurile crescute de antreprenori români şi am remarcat acest lucru încă de la început. Din această perspectivă, faptul că sunt antreprenor român, deşi am ales să lansez brandul în străinătate, m-a ajutat să ajung mai uşor la inimile românilor şi le mulţumesc şi pe această cale tuturor celor care cred în Carlette şi au fost alături de noi în comunitatea pe care am creat-o în România.
Reporter: Aţi lansat brandul şi pe platforma Amazon. E dificil să lansezi un astfel de produs în Statele Unite? Ce sfaturi aveţi pentru cei care vor să-şi listeze produsul pe această platformă gigant a comerţului online?
Lavinia Lazăr: Nu pot spune că este uşor şi prefer să ofer un feedback personal obiectiv care e posibil să demotiveze pe anumiţi antreprenori, dar care prezintă realitatea. În primul rând, trebuie să facem deosebirea între dropshipping, un concept care a prins în anii trecuţi, şi lansarea unui brand deja consacrat în Europa pe Amazon USA. Atunci când lansezi un brand nou sau când doreşti să comercializezi produsele altora este diferit comparativ cu atunci când îţi lansezi propriul tău brand.
Trebuie să înţelegem că atunci când ai un brand pe care l-ai crescut cu mari eforturi şi pentru a cărui imagine eşti responsabilă, lansarea pe Amazon trebuie să fie calculată, să aducă un beneficiu de imagine produselor şi să contribuie la creşterea vânzărilor în online. Din acest motiv antreprenorii trebuie să îşi planifice bine paşii, din punct de vedere logistic, costuri, marketing, absolut totul, pentru a avea o lansare de succes.
Nu vreau să descurajez antreprenorii, ci dimpotrivă, le spun că listarea pe Amazon poate deveni un succes uriaş care să aducă vânzări exponenţiale pentru brand, dar este necesară o strategie solidă înainte lansării.
• "Principalul obiectiv pentru acest an - să fim cât se poate de vizibili pe piaţa americană"
Reporter: Ce aveţi în plan pentru finalul acestui an, respectiv pentru viitor?
Lavinia Lazăr: Principalul obiectiv pe care eu şi echipa mea îl avem în acest an este să fim cât se poate de vizibili pe piaţa americană, acolo unde publicul ne poate găsi deja pe Amazon şi în curând şi pe alte platforme online. Avem două campanii mari de promovare pentru SUA, atât cu prilejul Thanksgiving Day, cât şi cu ocazia Crăciunului. Sunt două momente pe care le pregătim din plin în această perioadă şi cu siguranţă roadele eforturilor noastre vor apărea.
Mi-am propus totodată să creştem numărul de parteneriate în România. Suntem deja prezenţi în magazinele fizice ale partenerilor noştri şi ne dorim să expunem şi să oferim produsele Carlette în magazine celor care doresc să le probeze înainte de a le cumpăra. Experienţa din online trebuie să fie completată de posibilitatea clienţilor de a testa bijuteriile, de a le observa detaliile, de a vedea cum s-ar putea asorta, mai ales că discutăm despre un concept nou, inovativ, care are nevoie de vizibilitate pentru ca publicul să îl adopte.
Reporter: În final, aş dori să vă întreb: citiţi BURSA? Sau, mai precis, ce citeşte un antreprenor care doreşte să aibă succes în afaceri?
Lavinia Lazăr: Da, citesc BURSA, alături de alte publicaţii care aduc informaţiile de interes economic, financiar şi antreprenorial mai aproape de cei care au nevoie de ele.
Ca antreprenor născut şi educat în România, dar care îşi şi propune să aibă o prezenţă consistentă pe această piaţă, îţi formezi un obicei din a te informa permanent, iar BURSA reprezintă o platformă care îmi permite să fiu la curent în mare parte cu tot ceea ce contează din punct de vedere antreprenorial în România. Desigur, întrucât am fondat brandul Carlette în Elveţia, sunt foarte conectată la ce se întâmplă acum în această ţară, dar şi la pieţele europene, motiv pentru care mă informez constant în legătură cu ceea ce se întâmplă aici, urmărind platforme economice din Elveţia, Germania sau Marea Britanie.
Mai nou, întrucât am lansat brandul şi pe Amazon, în Statele Unite, sunt conectată cu piaţa americană şi trebuie să mă informez despre oportunităţi sau situaţii care ar putea afecta brandul în America. Este obligatoriu pentru orice antreprenor să îşi ia informaţii din piaţa în care activează.
Revenind la ziarul BURSA, vă mulţumesc pentru tot ceea ce faceţi pentru companiile româneşti, respectiv pentru creşterea nivelului antreprenorial din România!
Reporter: Vă mulţumesc!