Reporter: Care au fost principalele motive pentru care aţi acceptat să preluaţi conducerea Oscar Downstream, în condiţiile în care aţi lucrat foarte mult în multinaţionale?
Ovidiu Irimieş: Multinaţionala sau corporaţia are avantajul că te formează ca manager, ca lider, şi îţi oferă o structură şi un sistem în care să lucrezi şi în care să te dezvolţi.
În cei 16 ani de experienţă în multinaţionale m-am dezvoltat profesional, am promovat şi am ajuns la un nivel în care am o anvergură atât regională, cât şi de bussines, acoperind întregul segment de downstream din industria petrolieră. De aici, am simţit nevoia să fac mai mult, să continui să cresc. Am văzut o companie românească de tip antreprenorial ca pe o direcţie bună în care îmi pot continua creşterea, pe de-o parte, iar pe de altă parte, o posibilitate de a-mi pune amprenta într-un mod cât mai pregnant, atât din perspectiva schimbărilor organizaţionale, a implementării unei strategii, dar şi a vitezei cu care se poate face schimbarea într-o companie.
Reporter: Care au fost principalele atuuri prin care Oscar Downstream a reuşit să facă faţă competiţiei multinaţionalelor şi crizei economice?
Ovidiu Irimieş: În primul rând atitudinea faţă de client, fiindcă, dacă am face iar o comparaţie cu corporaţiile, ele au o structură şi o abordare foarte sistematică a clienţilor, încercând să formeze nişte categorii, iar clienţii trebuie să se adapteze structurii corporaţiei prin prisma acelor categorii. Oscar Downstream are o abordare diferită, se adaptează compania clienţilor, este flexibilă. În al doilea rând, şi acesta mi se pare a fi cel mai important atu, este calitatea produselor şi serviciilor.
Reporter: Care sunt principalele proiecte pe care doriţi să le puneţi în practică la Oscar Downstream anul acesta şi care sunt principalele obiective?
Ovidiu Irimieş: Vin într-un moment în care bussines-ul creşte şi deja sunt proiecte în curs şi un obiectiv strategic. În plus faţă de proiectele în curs, pe care vreau să le văd realizate, am o misiune importantă în ceea ce priveşte transformarea organizaţională. Oscar a dovedit că se poate dezvolta, însă orice creştere trebuie susţinută de o organizaţie solidă, care se maturizează şi evoluează odată cu afacerea. Vreau să transformăm Oscar Downstream într-o companie care concurează de la egal la egal cu marii petrolişti. Pentru aceasta este necesar să ne transformăm. Nu vorbesc doar de o creştere a numărului de staţii şi de logistică, ci şi de organizaţia ca atare ce are nevoie de anumite schimbări pentru a face faţă unei pieţe din ce în ce mai dinamice. În managementul schimbării organizaţionale este esenţial ca în primul rând echipa să conştientizeze nevoia de schimbare şi bineînţeles să te asiguri că o pregăteşti intens pentru eficientizare şi adaptabilitate, iar pentru asta este nevoie de leadership.
Acesta ar fi scopul meu în plus faţă de obiectivul strategic de creştere. Ne dorim să vindem 800.000 de tone în 2018, avem o ţintă EBITDA de 35 de milioane de euro şi vrem să ne extindem în retail.
Reporter: În condiţiile în care preţul carburanţilor este în scădere, cum apreciaţi că va evolua activitatea Oscar Downstream anul acesta şi în 2017?
Ovidiu Irimieş: Preţul carburanţilor, conform teoriei, în anumite limite nu afectează consumul, fiindcă piaţa este inelastică. Dar sigur că, dacă creşte sau scade foarte mult şi comportamentul de consum al clienţilor se modifică.
Dacă preţul creşte foarte mult "motoriştii", utilizatorii privaţi mai ales, îşi schimbă comportamentul, merg mai puţin, folosesc transportul în comun sau aleg să treacă pe combustibil alternativ GPL.
Dacă preţul scade foarte mult, cum s-a întâmplat în ultima perioadă, şoferii tind să conducă mai mult. În loc să meargă în concediu cu avionul, foarte mulţi aleg să meargă în ţară, în turneu cu maşina şi astfel consumul este încurajat.
Pentru companii, componenta de carburant rămâne un procent important în totalul costurilor de transport, zonă care a fost impactată odată cu creşterea accizei la carburanţi în 2014. Un nivel al preţului optim pe România poate conduce la o creştere a consumului în special în zonele de graniţă pentru companiile de transport internaţional.
Dacă preţul carburanţilor se menţine la un nivel care să încurajeze şi să stimuleze consumul, pentru business-ul nostru acest lucru este pozitiv şi benefic.
Reporter: Cum apreciaţi activitatea Oscar Downstream în cei 15 ani de activitate?
Ovidiu Irimieş: N-aş vrea să folosesc superlative şi exagerări, dar este cu adevărat impresionant că o companie românească, şi o spun din perspectiva multinaţională, a crescut şi s-a menţinut pe o piaţă care este dominată de companii internaţionale de petrol şi gaze, unele chiar foarte mari în regiune şi care au rafinării, pe când Oscar Downstream nu are rafinărie şi totuşi este în top 5 companii distribuitoare de produse petroliere.
Reporter: Cine sunt clienţii Oscar Downstream?
Ovidiu Irimieş: Segmentele cărora ne adresăm sunt: transport, agricultură, construcţii, industrie şi flote sau distribuitori prin două canale principale de vânzare: carduri şi staţii de incintă. O parte din clienţi au crescut alături de noi, au adoptat şi le place sistemul de rezervoare sau staţii de incintă. Aceste staţii de incintă sunt un succes pe piaţă şi practic au fost introduse de Oscar Downstream acum 12 ani.
Reporter: Care sunt problemele pe care le-aţi identificat în activitatea Oscar Downstream?
Ovidiu Irimieş: Este un pic prea devreme să vă răspund, probabil vă voi putea spune peste 6 luni.
Reporter: Cum faceţi faţă concurenţei şi care este cota de piaţă actuală?
Ovidiu Irimieş: Concurenţa, în primul rând, este bună, ne face să fim mai buni, ne motivează să venim mereu cu produse şi servicii noi. Avem o strategie de creştere, acesta este cel mai important aspect, şi împreună cu aşteptările clienţilor ne stimulează să dezvoltăm servicii noi. Pot da ca exemplu agricultura, un segment pe care l-am dezvoltat recent şi care s-a dovedit de succes. Ne adresăm unei zone în care consumurile sunt în creştere, agricultura fiind în dezvoltare în Romania. Am venit cu un pachet adaptat nevoilor acestui segment de clienţi, cel mai important aspect fiind perioada extinsă de creditare. Clienţii plătesc după perioada de recoltare. Acesta este un exemplu relevant pentru felul în care ne adaptăm pieţei şi facem faţă concurenţei. Cota de piaţă nu o pot comenta, nu avem din păcate cifre statistice, avem nişte estimări interne, dar care sunt relevante doar pentru noi, datele statisticile din păcate nu sunt utilizabile.
Reporter: De unde procuraţi carburanţii? Va fi activitatea companiei influenţată de sistemul de redevenţe care se preconizează că o să fie pus în aplicare în această toamnă?
Ovidiu Irimieş: Procurăm carburanţii din import, de pe piaţa mondială. În cei 15 ani Oscar Downstream a dezvoltat o relaţie extraordinară cu furnizorii de carburanţi şi ne aprovizionăm de la rafinării de prestigiu din piaţa globală, cum sunt cele din SUA sau zona Golfului.
Sistemul de redevenţe nu putem să-l comentăm, nu suntem producători, nu extragem ţiţei şi acesta afectează firmele care produc ţiţei şi au rafinării.
Reporter: Unde intenţionaţi să vă extindeţi? Pe piaţa internaţională, pe piaţa internă?
Ovidiu Irimieş: Pe piaţa internă, în primul rând pe retail. Ne-am setat o direcţie clară în acest sens.
Pe plan internaţional urmărim să încheiem parteneriate prin care să oferim clienţilor soluţii de alimentare cu card atât în regiune cât şi în Europa pentru a putea alimenta în puncte cheie pe traseu.
Un transportator care, de exemplu, are un bussines internaţional şi tranzitează diverse zone din Europa să poată folosi cardul nostru şi în afara României.
Reporter: Când vreţi să demaraţi diversificarea de retail şi ce înseamnă mai exact această activitate?
Ovidiu Irimieş: Nu am un orizont clar de timp, dar suntem în punctul în care dezvoltăm un concept, lucrăm la un brand, avem o strategie clară de a pătrunde în retail, însă nu vrem să ne lansăm în cifre şi să avansăm un număr de staţii şi o dimensiune a reţelei.
Am făcut un studiu de piaţă, iar clienţilor le-a plăcut foarte mult ideea de a veni în staţii tradiţionale Oscar în care să aibă şi altceva în afară de motorină, cum ar fi produsele de magazin, în concluzie o benzinărie premium pe conceptul Oscar Downstream cu baza în B2B.
Reporter: Cum vă afectează activitatea, problemele din piaţa RCA?
Ovidiu Irimieş: Şi direct şi indirect. Avem o flotă de cisterne pentru care ne vor creşte costurile de operare, plătind asigurări mai scumpe, dar şi la clienţi vedem un impact, fiindcă şi ei vor fi nevoiţi să pună costul asigurării în tariful de transport. Vor apărea creşteri de preţuri şi, de asemenea, probabil că firmele care au altă activitate decât transport şi au mijloace proprii de transport se vor gândi mai bine dacă să le păstreze sau să le vândă şi să externalizeze serviciile de transport.
Reporter: Dacă doriţi să mai adăugaţi ceva pe lângă ce v-am întrebat, vă rog să o faceţi.
Ovidiu Irimieş: Poate mai sunt câteva lucruri de spus despre logistică, am comunicat şi în trecut, dar este important de subliniat că dezvoltarea în zona retail şi obiectivele strategice privind creşterea vânzărilor sunt susţinute de o reţea de depozite în care am investit 25 de milioane de euro. Investiţia aceasta include modernizarea şi extinderea flotei şi o reţea de depozite care susţin creşterea şi diversificarea vânzărilor. Fără aceasta considerăm că nu se poate, iar clienţii apreciază că se pot aproviziona de la un depozit Oscar Downstream din apropiere şi nu trebuie să ia în considerare distanţe mari.
În momentul actual avem 9 depozite Oscar Downstream din care 4 sunt construcţii greenfield, două sunt achiziţionate de către noi, iar restul sunt închiriate.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.07.2016, 06:38)
Poate aflam si noi cat a contribuit OIL Terminal la succesul Oscar Downstream? Una castiga piata, alta pierde piata. Una prospera, alta dispera. Acum vor "sa concureze de la egal la egal" ...sa inteleg ca revin si ei la normal, ca toate companiile.