• Mediul de afaceri va avea în loc de trei agenţii, una singură
• Bucureştiul are cel mai mare număr de firme active din ţară
Cu toate că au înregistrat performanţe prin creşterile economice faţă de anii precedenţi, întreprinderile mici şi mijlocii din ţara noastră nu pot pretinde competitivitate pe piaţa europeană. Acest fapt este relevat de raportul prezentat ieri cu ocazia lansării Cartei Albe a IMM-urilor pe anul 2005, realizată în contextul integrării României în UE.
Dintre firmele existente pe piaţa autohtonă 86,98% au în vedere numai piaţa locală şi naţională şi doar 12,6% vizează piaţa UE. Nici integrarea României în UE nu este percepută ca o oportunitate majoră pentru activităţile desfăşurate de aceste firme, din moment ce 22,43% apreciază integrarea ca o ameninţare majoră şi doar 40,1% o percep ca pe o oportunitate.
Eugen Ovidiu Chirovici, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC), a afirmat că "acest sector al IMM-urilor care angajează 60% din forţa de muncă este departe de a fi competitiv la nivel european şi de aceea, în anul 2006, acest sector trebuie să devină absolut prioritar".
Printre problemele semnalate de Ovidiu Chirovici se numără şi necesitatea IMM-urilor de a păstra piaţa internă în paralel cu preocuparea pentru piaţa externă. Tendinţa se regăseşte şi în intenţia de echilibrare între creşterea vînzărilor pe piaţa internă (oportunitate apreciată de 66,67% din firme) şi penetrarea pe noi pieţe (profitabilă pentru 46,49% din firme).
Din punctul de vedere al firmelor active, capitala ţării deţine 19,53% din total, în timp ce în restul judeţelor funcţionează între 0,79% în Giurgiu şi 4,67% în Cluj, din firmele existente la nivel naţional. În ceea ce priveşte IMM-urile, regiunea Bucureşti deţine 21% din numărul total, urmată de regiunea de nord-vest a ţării cu 14%. Tot capitala ţării este pe primul loc în topul contribuţiei la cifrele de afaceri ale microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii, cu procente de 32,5%, 33,8% şi 32,4%. Dintre unităţile profitabile, întreprinderile mijlocii au cea mai ridicată pondere, cu o valoare medie a cifrei de afaceri pe o firmă de 78.183 miliarde lei. Însă, 48% din IMM-uri au o cifră de afaceri sub 200 milioane lei.
Dacă principalele piedici pe care le întîmpină IMM-urile sînt reprezentate de fiscalitatea excesivă, birocraţie şi accesul dificil la credite, Marius Marinescu, senator şi vicepreşedinte al Comisie pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupţiei şi Petiţiei este convins că noul proiect de lege va duce la evitarea acestor dezavantaje. Iniţiativa legislativă va uni cele trei instituţii care se ocupă în prezent de mediul de afaceri în una singură. Domnia sa a declarat că ANIMMC, Agenţia pentru Investiţii Străine şi Departamentul pentru Încurajarea Mediului de Afaceri din Cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului se vor contopi "într-o singură instituţie care va reduce birocraţia, iar prin cele opt filiale ale sale cu puncte de informare proprii va anula discriminarea investitorilor români aflaţi în competiţie cu cei străini".
Cu toate acestea, Ovidiu Chirovici consideră că "se va dilua identitatea autorităţilor care reprezentau interesele IMM-urilor într-o instituţie care va activa pentru < mediul de afaceri >".
Deşi sectorul privat s-a consolidat, devenit preponderent în majoritatea ramurilor economiei, sectorul IMM trebuie să devină activ pe piaţa europeană şi să profite de oportunităţile acesteia.